Avtorji kampanj tako za uspehe, ki se merijo v milijonih dolarjev zbranih sredstev, praviloma namenjajo vse več denarja, kar je bilo prej nesprejemljivo. Prav tako ključnega pomena postaja tudi marketing pred in med kampanjo, kaže hitri pregled trenutno aktualnih projektov na platformi.

Tega se zavedajo tudi slovenske ekipe, ki pripravljajo kampanje množičnega financiranja. Na kickstarter se tako vrača Goat story, ekipa, ki je svetu predstavila Goat mug, termo skodelico za kavo v obliki kozjega roga in z njo požela velik uspeh oziroma kar 458.000 dolarjev zagonskih sredstev. Ekipa z Anžetom Miklavcem in Stello Korošec na čelu je vse od konca leta 2014, ko so uspešno zaključili prvo kampanjo, ostala v stiku s podporniki, obenem pa še naprej razvijala svojo »kozjo zgodbo« nekoliko hipsterskega stila pitja kave.

Vse mora biti odlično načrtovano in izpeljano

Tako je nastala Gina, pametni kavni aparat, s pomočjo katerega je moč z najsodobnejšo tehniko skuhati kavo na tri načine. Ekipa jo bo na kickstarterju predstavila še to jesen, napovedujejo, a so v skladu z najnovejšimi smernicami izvajanja kampanj na tej platformi Gino svojim (obstoječim) podpornikom že predstavili, Miklavec in Koroščeva pa sta bila tudi čez lužo, v ZDA in Kanadi, kjer sta njihov novi produkt kar v živo predstavljata velikim oziroma vplivnim podjetjem in medijem, med drugim sta z Gino navdušila urednike trendovske revije Vogue.

Uspeh zbiranja zagonskih sredstev na kickstarterju je namreč vse bolj pogojen z dobro podprtim marketingom oziroma financami, ki jih je ekipa sposobna nameniti oglaševanju pred in med samo kampanjo, potrjuje tudi Tadej Jevševar, soustanovitelj in produktni vodja podjetja Chipolo, ki je z istoimenskim pametnim obeskom za iskanje ključev in drugih drobnarij na kickstarterju zaslovel dobro leto pred Goat mugom.

»Sedaj je marketing pred in med kampanjo ključnega pomena in tudi plačani oglasi so nekaj povsem konformističnega, kar v času naše kampanje ni bilo sprejemljivo,« je dejal Jevševar, s katerim smo sicer govorili o izjemnem uspehu ameriške kampanje Fidget Cube.

Gre za kocko, ki uporabniku pomaga pri obvladovanju stresa, treme ali pa zgolj pri ohranjanju osredotočenosti. Na vsaki strani kocke je namreč nekaj, s čimer se uporabnik lahko zamoti, na primer stikalo, tipka na igralni palici in gumbi za klikanje. In Matthew ter Mark McLachlan sta z njo zadela v polno. Njun cilj je bil zbrati 15.000 dolarjev, a sta jih v enem tednu zbrala milijon, 14 dni pred koncem pa kar 5,5 milijona dolarjev.

»Osebno se mi zdi ideja zanimiva, odlična za kickstarter, saj je platforma namenjena testiranju trga,« o kocki Fidget pravi Jevševar, ki meni, da sta njena avtorja opravila odlično delo prav z oglaševanjem njune kampanje. »Ali je ideja smešna ali ne? Trg oziroma kupci imajo vedno zadnjo besedo, kajne?« dodaja sogovornik, ki sicer še vedno trdi, da sta za uspešno kampanjo poleg odličnega marketinga nujna tudi dobra ideja in homogena ekipa. »In Fidget Cube je še ena zgodba, iz katere se lahko naučimo, da je bilo pred in med kampanjo vse odlično načrtovano in izpeljano,« je prepričan Jevševar.

Uspeti se še da, a v bistveno manjšem obsegu

Na podoben način, a z bistveno manj denarja in v občutno manjšem obsegu se je nove kampanje lotil tudi Trboveljčan Sašo Kastelic, prav tako povratnik na kickstarterju. Prvič mu je uspelo z zložljivim stojalom za računalnik Switch Stance, tokrat z Ironate, posodo, v kateri lahko pico v manj kot treh minutah spečemo kar na štedilniku.

Zbrati je želel 20.000 dolarjev, kampanja pa je bila več kot uspešna. Kastelic je namreč zbral 145.323 dolarjev, podprlo pa ga je 1033 ljudi. Kastelic priznava, da se je priprave druge kampanje lotil bolj organizirano, premišljeno in profesionalno.

»Pri prvi kampanji smo se vsi sodelujoči naučili veliko in mislim, da smo te izkušnje dobro uporabili pri pripravi kampanje za IRONATE. Še vedno gre sicer za majhen projekt, na katerem za polni delovni čas delava le dva človeka, tako da čudežev ne gre pričakovati. Ampak mislim, da se napredek pozna, kar se kaže tudi v rezultatu,« pravi idejni oče Ironate posode, za katero nekateri slovenski nejeverni Tomaži pravijo, da je zgolj draga ponev oziroma še več, da se je Kastelic lotil preprodaje tujega izdelka.

»IRONATE je razvit in proizveden v Zasavju, prodajamo pa ga večinoma tujcem. Človek, ki je napisal komentar, očitno niti naše spletne strani ni odprl, zato se s takšnimi komentarji ni vredno obremenjevati,« se na negativizem odziva Trboveljčan, ki je sicer s prvimi odzivi ljudi na produkt zadovoljen, četudi jim prodor v tuje medije (še) ni uspel. »Delamo sicer tudi na tem, da bi novico ali članek o projektu objavili na kakšni večji spletni strani s svetovnim dosegom, ampak gre za precej nezanesljiv proces, ki je odvisen od novinarjev in urednikov. Če ti uspe doseči objavo v Mashable, Tech Crunch ali celo New York Timesu, da to projektu zagotovo velik pospešek, ampak to razumemo bolj kot bonus, ki se zgodi, če imaš srečo.«

Približno tretjina naročil vseeno prihaja iz ZDA in Kanade, drugo tretjino predstavljajo države EU, vključno S slovenijo, kjer je Ironate naročilo okoli deset odstotkov podpornikov, zadnja tretjina naročil pa bo romala drugam po svetu, je pojasnil Kastelic, ki bo inovativno posodo za peko pice prodajal predvsem po spletu, pokazalo pa se je tudi že zanimanje za veleprodajo, presenetljivo, najprej v Singapurju in Južni Koreji.

Podpira jih zlata gazela

Njihov kratkoročni cilj je sicer še nekoliko izpopolniti posodo IRONATE, optimizirati proizvodnjo ter zaposliti tri sodelavce, s katerimi bi nato lahko razvijali še nove, sorodne produkte. Kastelic je namreč pri podjetniških idejah neustavljiv, a tokrat bo ostal v kuharskih vodah, je odločen.

»Switch Stance je bil dober pilotni projekt, na katerem smo se veliko naučili. Še vedno jih tu in tam nekaj prodamo, ampak trenutno je fokus na IRONATE. Naš slogan je »Cooking reinvented« in IRONATE je en od načinov, s katerim lahko našim kupcem ponudimo nek nov način kuhanja. Ampak prostora za nove izdelke, ki sodijo pod ta slogan je še ogromno,« napoveduje Trboveljčan, ki se že poigrava z mislijo o novi kampanji na kickstarterju čez kakšno leto dni.

Enako v svojega sokrajana verjame tudi Jevševar in očitno tudi zlata gazela 2012, trboveljski Dewesoft. Tako Chipolo kot ekipa Ironate imata namreč pisarni v Katapultu, podjetniškem inkubatorju, ki ga je Dewesoft prav z namenom »iz Trbovelj v svet« za obetavna tehnološka podjetja odprl poleg svoje stavbe v Gabrskem.

Ideja za to se jim je porodila prav zaradi Chipola, ki so jih na začetku poti vzeli pod svoje okrilje, zato je Jevševar vesel, da so s tem dali zagon tudi drugim mladim Zasavcem. »Poznam ekipo Ironate in njihov produkt se mi zdi odličen. Imel sem tudi možnost poskusiti pico, pečeno v prototipu Ironate in res je okusna. (smeh) Predvsem pa sem vesel, da je Ironate še ena uspešna zgodba iz Trbovelj in verjamem, da bo ta ekipa 'skuhala' še kakšno dobro zgodbo,« je o ekipi iz sosednje pisarne povedal Tadej Jevševar.