Te dni se na interpelacijo pripravlja ministrica za zdravje Milojka Kolar Celarc. Za zdaj uživa podporo koalicijskih strank, zato ji ministrskega stolčka najverjetneje ne bo potrebno zapustiti. Tega je septembra uspelo obdržati tudi ministru za infrastrukturo Petru Gašperšiču. Pred interpelacijo ni skoparil z obljubami. Med drugim je na lastno pest obljubljal, da bi se lahko skozi predor Markovec vozili brez vinjet že letošnjega septembra in da se bo drugi tir začel graditi do konca leta 2017, sicer bo (vsaj v primeru drugega tira) odstopil.

Prazne obljube?

Ni minilo več kot nekaj tednov, ko je postalo jasno, da brez vinjete skozi predor Markovec ne septembra in tudi oktobra ne bo šlo. Če je pristojno ministrstvo glede prekategorizacije ceste in njenega izvzema iz vinjetnega sistema optimistično, mu je Direkcija RS za ceste ta teden na to temo poslala svoje mnenje s številnimi pomisleki. Pod vprašajem je tudi obljuba o pričetku gradnje drugega tira do konca leta 2017. Vlada je v rebalansu državnega proračuna za leto 2017 zapisala, da »je gradnja drugega tira železniške proge na odseku Divača–Koper v dolžini 24,6 kilometra ob sklenitvi javno-zasebnega partnerstva predvidena po letu 2019«. V Združeni levici so jasni: minister je pri pripravi proračuna sodeloval, se z njim strinjal, zato je že na začetku vedel, da obljublja nemogoče in govori neresnico. Cerarju so zato predlagali, naj državnemu zboru predlaga njegovo razrešitev.

Da je vrag vzel šalo, meni tudi nekdanji minister za promet Marko Pavliha. »Minister je na svojem področju zelo velik strokovnjak, ni pa primeren za funkcijo ministra za infrastrukturo. Če hočemo drugemu tiru, Luki Koper in predoru Markovec dobro, moramo poiskati novega ministra, pravosodni organi se morajo začeti ukvarjati s tistimi, ki ovirajo gradnjo drugega tira, civilna družba pa mora sama vzpostaviti nekakšen nadzorni organ, ki bo bdel nad vsako potezo, vsakim centom in časovno dimenzijo tega projekta,« je prepričan. Po naših informacijah naj bi se na Obali takšno združenje osnovalo v kratkem, pridružili naj bi se mu tudi ugledni slovenski strokovnjaki.

Vlada je včeraj znova sporočila, da je drugi tir njena prioriteta, od katere ne odstopa. Premier Miro Cerar pa od Gašperšiča pričakuje, da bo izpolnil svojo nalogo in zavezo glede tega pomembnega projekta.

Gašperšič: Še vedno stojim za svojimi besedami

Na zaplet z rebalansom proračuna se je že odzval tudi Gašperšič. V tem ne vidi razloga za odstop in drugemu tiru še vedno napoveduje gradnjo pred koncem leta 2017. »Za tem stojim in na tem bom delal. Če je napisano, da se bo gradnja pričela po letu 2019, je to očitno v ta dokument prišlo v nekem drugem času. Lahko se to tudi popravi,« pravi in dodaja, da je zanj pomembneje, da so v proračunu predvidena ustrezna sredstva za dokapitalizacijo projektnega podjetja in da intenzivno pripravljajo vse potrebno za objavo razpisa.

Na ministrstvu za infrastrukturo ob tem zatrjujejo, da intenzivno pripravljajo gradiva za pridobitev evropskih sredstev in načrtujejo, da bo projekt gradnje drugega tira vključen v evropsko poroštveno shemo za strateške investicije. Pojasnjujejo, da bi se gradnja v primeru iskanja zunanjega partnerja po razpisu res pomaknila v leto 2019, če pa bi se uspeli dogovoriti za model financiranja, ki ga podpira Gašperšič in v katerem bi kot zasebni partnerji sodelovala slovenska podjetja (Luka Koper in Slovenske železnice), bi gradnjo lahko pognali že drugo leto.

Ob tem z državne ravni večkrat letijo očitki na Luko Koper, da pri tem noče konstruktivno sodelovati. V Luki odgovarjajo, da to ne drži. Drugi tir je zanje bistvenega pomena, si pa želijo, da jim država čim prej predstavi pisni dokument, v katerem bo jasno, v kakšni obliki in s kolikšno vsoto sredstev naj bi Luka pri gradnji sodelovala.