V najbolj nemogočo službo na svetu, kot je svoj položaj nekoč opisal nekdanji generalni sekretar Združenih narodov Trygve Lie, torej prihaja nov zaposleni. S 1. januarjem prihodnje leto bo vodenje svetovne organizacije prevzel nekdanji portugalski premier in nekdanji visoki komisar OZN za begunce Antonio Guterres, čigar kandidaturo je varnostni svet včeraj potrdil z aklamacijo, zdaj pa ga čaka le še formalno glasovanje v generalni skupščini.

Izjava Trygveja Lieja je resda stara že več kot šestdeset let, toda vodenje edine resnično univerzalne globalne organizacije, kot sebe predstavlja OZN, ostaja velikanski osebni in profesionalni izziv. Pretirano bi bilo sicer reči, da bo Guterres svetovno organizacijo v roke dobil v posebno kritičnem obdobju, kajti izzivi pred OZN so vselej predvsem odsev regionalnih in globalnih razmer, v svetu pa konfliktov in kriz nikoli ne zmanjka.

In če je Trygve Lie svojo oceno službe podal, ker se je na položaju znašel v izredno zahtevnem začetnem obdobju, ko sta se OZN in položaj generalnega sekretarja šele rojevala, je Guterres nedvomno na boljšem, ker je funkcija izoblikovana, sam pa ima s svetovno organizacijo dolgoletne izkušnje. Kar pa ne pomeni, da se mu obeta lahko delo, saj kriz ne manjka, obenem pa je pred njim zahtevno krmarjenje med paleto različnih interesov v svetovni organizaciji.

Odgovor na vprašanje, katere so prednostne naloge, s katerimi bi se moral pri vodenju OZN spoprijeti Guterres, je odvisen od tega, koga vprašate. Za nekatere države bo to reforma varnostnega sveta, ker si tam želijo stalni stolček. Za druge bo uresničevanje Agende 2030 za trajnostni razvoj. Za tretje begunsko vprašanje, saj je na svetu razseljenih 65 milijonov ljudi – vsako sekundo jih mora dom zapustiti štiriindvajset. Za četrte ima prednost vprašanje mirovnih misij oziroma 100.000 modrih čelad, ki se soočajo z obtožbami o neučinkovitosti in, še huje, o zlorabah natanko tistih ljudi, ki naj bi jih varovale. In potem je tu poglavitna naloga OZN: vzdrževanje mednarodnega miru in varnosti, kjer se ob slikah iz Sirije, Jemna, Južnega Sudana kaže klavrna podoba.

Dobra popotnica

Mag. Jure Požgan, asistent na katedri za mednarodne odnose na fakulteti za družbene vede, je pri oceni bodočega generalnega sekretarja previden optimist. »Guterres uživa široko podporo varnostnega sveta. Ta popotnica je zelo dobra. V primerjavi s prejšnjimi generalnimi sekretarji ima kar dobre možnosti, da se bo uspešneje soočal z izzivi OZN,« pravi. Medtem ko so trenutnemu generalnemu sekretarju Ban Ki Moonu številni očitali pomanjkanje vizije in pomanjkanje karizme, ima Guterres po Požganovem mnenju vendarle renome politika, ki lahko uspešno vodi organizacijo.

Članice varnostnega sveta so v nekem pogledu letos pri izbiri res naredile korak naprej. Guterres je namreč sploh prvi nekdanji premier, ki bo prevzel vodenje OZN – doslej so bili to kvečjemu nekdanji zunanji ministri. To pomeni, da se bo na položaj zavihtel z več političnimi in upravljalskimi izkušnjami in z dobrim poznavanjem svetovne organizacije, potem ko je bil deset let visoki komisar za begunce, kar pomeni, da se je že spoprijemal z veliko begunsko krizo, ki globalno ni omejena samo na Sirijo, njegov uspeh pa vsaj, kar zadeva slednjo, ni bil ravno pretiran.

Požgan kot glavne izzive poleg Sirije omenja izpolnjevanje novih trajnostnih ciljev razvoja, še večji izziv bo po njegovem mnenju predstavljala reforma varnostnega sveta. »OZN se že nekaj časa sooča s pomanjkanjem legitimnosti v svetovni javnosti, namreč da ne presega debatnega kluba, v katerem države zgolj razpravljajo o temah, ne pa o reševanju problemov in konstruktivnih pristopih,« pravi. Organizacija se spopada s pomanjkanjem reform. Dejansko je OZN ostala nespremenjena že od svojega nastanka leta 1945. Če želi biti organizacija učinkovita, denimo glede trajnostnega razvoja, potrebuje legitimno podporo svojega članstva: »In tukaj precej šepa. Od leta 2003 naprej OZN ni sposobna zagotavljati temeljnega cilja v kritičnih trenutkih. Pri vprašanjih Libije, posredovanja v Siriji ali Sudanu se je odzivala zelo nerodno. Nekatere države opozarjajo tudi na to, da se odziva zelo selektivno – na nekaterih območjih je posredovala, drugje ni. To pa je odraz zastarele porazdelitve politične moči, ki diskriminira med državami,« ocenjuje Požgan.

Težavna reforma varnostnega sveta

Prav sestava varnostnega sveta je največkrat razlog za neučinkovito spopadanje z varnostnimi izzivi. Ključno vprašanje, s katerim se spopadajo že petnajst let, je, kako reformirati njegovo strukturo, tako da bo ta bolje odražala globalna razmerja moči. »Trenutno so stalne članice varnostnega sveta dve evropski državi (Velika Britanija in Francija), Kitajska, Rusija in ZDA. Če je to slika, ki je dobro odražala svet po drugi svetovni vojni in delno še svet v hladni vojni, zdaj zagotovo več ne odraža aktualne globalne razporeditve moči. Jedrsko orožje ne more biti več razlog, zakaj naj bi bile te države posebne in prve med enakimi.

Določene celine v varnostnem svetu sploh niso zastopane – Južna Amerika, Afrika in Oceanija nimajo stalnega članstva. Čezmerna zastopanost Evrope kaže na to, da je to zelo evropocentrična organizacija, ki kaže privilegiranost zahodnega sveta nad vzhodnim,« pravi Požgan. A vsakršno reformo bodo morale potrditi stalne članice varnostnega sveta. Guterres kot glavni obraz oziroma osrednji upravljalec organizacije pa lahko spodbuja države članice, da se bo reforma dejansko zgodila.

Prva naloga: mirovna diplomacija

O tem, kako si svoje prednostne naloge predstavlja sam Guterres, je mogoče sklepati iz njegove predstavitve v generalni skupščini in intervjujih pred imenovanjem. »Potrebujemo okrepitev mirovne diplomacije,« je julija odgovoril na vprašanje revije Time o tem, katera je prva in prednostna naloga generalnega sekretarja, če naj bo OZN učinkovitejša. »Mednarodna skupnost porabi bistveno več časa in naporov za upravljanje kriz namesto za njihovo preprečevanje. Slednje pa bi moralo imeti prednost v vsem, kar počnemo. To pa pomeni, da potrebujemo velikanski kulturni preobrat,« je rekel Guterres in dodal kanček previdnosti z besedami, da OZN ne more in ne sme nadomestiti držav članic. »Lahko stori le tisto, za kar dobi mandat.« V predstavitvi kandidature je Guterres med veliki izzivi naštel naraščanje neenakosti, terorizem, organizirani kriminal in podnebne spremembe, kjer je morda svoj največji uspeh dosegel odhajajoči generalni sekretar Ban Ki Moon s prispevkom k sklenitvi globalnega sporazuma lani v Parizu.

Želim se igrati z žogo

Podobno kot pri vsakem poklicu, sploh če je na očeh javnosti in zahteva veliko skupinskega dela, je uspeh odvisen tudi od značaja oziroma osebnih lastnosti. Guterres velja za zagnanega in po potrebi neposrednega politika. Pa tudi za dobrega menedžerja, ki je kot visoki komisar za begunce znatno znižal stroške urada. Na vprašanje, zakaj se sploh poteguje za položaj, pa je odgovoril: »Sem katolik, moja motivacija temelji na razmišljanju neke zgodbe iz evangelija, ki govori o talentih. Čutim, da je moja dolžnost, da uporabim vse svoje sposobnosti za ukvarjanje s kriznimi vprašanji.«

A vendarle so želje in namere lahko hitro drugačne od resničnih možnosti, sploh na diplomatsko kočljivem in izpostavljenem položaju, kot je generalni sekretar OZN. Ko je Guterresa njegova socialistična stranka novačila, naj bo na letošnjih predsedniških volitvah njen kandidat, je ponudbo zavrnil. »Predsedniki države so kot sodniki, jaz pa se hočem igrati z žogo,« je rekel. Morda bo to odslej lahko počel, toda pred njim je drugačna preizkušnja: kako veliko igrišče si bo v navzkrižju interesov uspel izboriti. Ali kot je dejal direktor za OZN pri organizaciji Human Rights Watch Louis Charbonneau: »Na koncu bodo generalnega sekretarja sodili po njegovi sposobnosti, da se postavi po robu natančno tistim silam, ki so ga izvolile – najsi gre za vprašanja Sirije, Jemna, Južnega Sudana, begunske krize, podnebnih sprememb ali katerega koli drugega problema, ki se mu bo znašel na poti.«

Organizacija združenih narodov v številkah

ZN, UNHCR, FAO, Unicef, UNDP, ILO

PODATKI

Dvoletni proračun OZN (2016–2017)

5,4 milijarde dolarjev

26.400 zaposlenih na misijah po svetu

60 %

44.000 zaposlenih

48 Slovencev

GLAVNI ORGANI OZN

generalna

skupščina

varnostni

svet

ekonomsko-socialni

svet

skrbniški

svet

meddržavno

sodišče

MIROVNE OPERACIJE OZN

16

 

71

 

100.019

 

123

 

1731

 

7,87

trenutnih

mirovnih

misij

mirovnih

misij od

leta 1948

članov

uniformiranega

osebja

držav, ki prispevajo

osebje

žrtev v potekajočih

mirovnih misijah

mrd. $ proračuna

mirovnih misij

(julij 2016–junij 2017)

ŠTEVILO OSEB V NAJVEČJIH POTEKAJOČIH MIROVNIH MISIJAH

13.327

13.083

22.498

20.616

16.147

 

v Srednjeafriški

republiki, MINUSCA

v Maliju

MINUSMA

v Demokratični republiki

Kongo, MONUSCO

v Darfurju

UNAMID

v Južnem Sudanu

UNMISS

Proračuni nekaterih specializiranih agencij

proračuni so sprejeti ločeno od proračuna OZN

Program

ZN za razvoj

Sklad ZN

za otroke

Organizacija

za prehrano

in kmetijstvo

Mednarodna

organizacija

za delo

Visoki komisariat

za begunce

UNHCR

61,48

 

5

18,6

2,6

797

 

mio. $ (2016)

mrd. $

66 % vlade,

33 % mednarodne

institucije

 

mio. $ (2014–2017)

 

mrd. $ (2016)

39 % od prispevkov

držav članic,

61 % od prostovoljnih

prispevkov

 

mio. $ (2016–2017)