Ima vsega 28 let, pa se že lahko pohvali s podjetjem, katerega vrednost je ocenjena na 70 milijonov evrov. »Tudi zato imam brado, da delujem nekoliko starejše,« pravi Mate Rimac, čigar ljubezen in posel so avtomobili. Ne običajni, temveč superšportni avtomobili z dodano vrednostjo – električnim pogonom. Gre za svet, ki je ekskluziven, verodostojnost pa ključna za uspeh. Klasični marketing tako ne igra posebne vloge. Hrvat se lahko pohvali, da je njegov concept one eden najmočnejših električnih avtov na svetu (ima 1088 konjev moči, njegova letošnja nadgradnja concept S celo 1384 konjev), temu primerna pa je tudi njegova cena, ki se hitro približa milijonu evrov.

Ves čas na robu preživetja

»Voziti concept one je podobno, kot da bi občutil prihodnost,« je samozavesten inovator, ki mu na vrata trkajo znani premožneži. Tudi Jay Leno, ki ima v svoji zbirki več kot 150 štirikolesnikov. »Bil sem presenečen, kaj vse je vedel o conceptu one,« se spominja srečanja s priljubljenim ameriškim voditeljem pogovornih oddaj. Znana je tudi anekdota s predstavitve v Londonu, ko si je neki posameznik podrobno ogledoval avto, a je bil Rimac tako okupiran z novinarji, da zanj ni imel časa. »Kasneje so mi povedali, da je bil Jay Kay iz glasbene skupine Jamiroquai. Žal nam ga kasneje ni uspelo več najti.«

Zgodba o enem v svetu najbolj prepoznavnih Hrvatov se je začela pred desetimi leti, ko je nase opozoril z dvema inovacijama – posebno rokavico kot zamenjavo za tipkovnico in miško ter sistemom za odpravo mrtvega kota v avtomobilu. Vpisal se je na ekonomsko-poslovno fakulteto (VERN) in ne kakšno tehnične smeri, z razlogom: »Tako sem imel več prostega časa, ki sem ga preživel v garaži. Ves čas sem delal, se izobraževal s pomočjo spleta in knjig. Ob fakulteti sem imel čas, da delam to, kar me resnično veseli.« Diplomiral ni vse do danes. Ko pa je zaslužil prvi denar, si je kupil rabljeni BMW 323i, s katerim je driftal in vozil na dirkah v pospeševanju. Bencinski motor mu je na eni od dirk eksplodiral, zato mu je v domači delavnici dodal električnega. S časom je avto postajal lažji, močnejši, hitrejši in zanesljivejši. Z njim pa je kmalu zrušil nekaj rekordov in se vpisal v Guinnessovo knjigo. Nato pa je ustanovil podjetje Rimac Automobili, ki danes zaposluje že 150 ljudi. Ves čas so mu pomagali starši, saj začetki niso bili lahki. »Pred prihodom prvega investitorja smo bili ves čas na robu preživetja. Na računu nikoli nisem imel dovolj denarja za naslednjo plačo. Bilo je zelo stresno,« se spominja.

V začetku leta 2011 je dobil ponudbo predstavnika kraljeve družine iz Abu Dabija, ki je iskala zanimive projekte, v katere bi vlagala. Začel je delati brošuro svojega električnega avtomobila concept one. Nekaj računalniških skic je navdušilo šejke do te mere, da so naročili dva avtomobila. »Pričakujte jih čez približno deset let,« se je glasil njegov odgovor, saj denarja za razvoj ni imel. Ko ga je predstavnik družine vprašal, koliko denarja potrebuje za posel, je dojel, da bo nekoč z njim lahko tudi služil. Začeli so pogajanja, v katerih pa je Rimac vztrajal, da mora razvoj ostati na Hrvaškem, le manjši del proizvodnje pa lahko poteka v Abu Dabiju, kar pa kraljevi družini, ki je za tovarno že rezervirala del puščave, ni bilo pogodu. Pogajanja so padla v vodo, kljub temu pa je posel nadaljeval. Z uspehom. Trenutno lahko med investitorji celo izbira (ravnokar so zaokrožili investicijski cikel v vrednosti 10 milijonov evrov), v svojih rokah pa še vedno drži 79 odstotkov podjetja, ki je lani štiri avte od petih prodalo na Kitajskem.

Dela od jutra do poznega večera

Podjetje je njegovo življenje, zato ne čudi, da se mu predaja do popolnosti. »Delam od 8. zjutraj do 11. zvečer. Ko pridem domov, si ogledam kakšen film ali oddajo Top Gear. Zase nimam časa, niti ga ne potrebujem. Obseden sem s svojim delom,« priznava fant, čigar vzornik je Nikola Tesla, njegova prijatelja in hkrati konkurenta pa sta tudi Christian von Koenigsegg, švedski plemič, ki že 20 let proizvaja najhitrejše športne avtomobile, in Horacio Pagani. »Pogosto me vprašajo, zakaj delamo tako zelo drage avtomobile in ne cenejših, ki bi bili dostopni povprečnemu Hrvatu. Toda ekskluzivni športni električni avto je na trgu novost, za maloserijsko proizvodnjo pa ni potrebna astronomsko velika investicija. Seveda bomo nekoč, če nam bo uspelo, proizvajali tudi cenejše avtomobile, toda trenutno je proizvodnja ekskluzivnih edini način našega preživetja.« Idej mu nikoli ne zmanjka, največja težava pa so kratki roki in izvedba. »Če bi dan trajal trikrat dlje, bi mi mogoče uspelo narediti vse, kar si želim,« se nasmeji. Do smeha pa mu ni, ko se spomni poslovnega okolja na Hrvaškem. »Mogoče sem nor, ker želim imeti podjetje prav tukaj, v svoji državi,« pravi. Od države so namreč doslej dobili malo sredstev.

Njegovi načrti so visokoleteči – do leta 2020 imeti 350 zaposlenih, ki bi na leto proizvedli okoli 1000 vozil. Trenutna realnost je drugačna, podjetje je namreč v primerjavi z avtomobilskimi giganti pravi malček. Za primerjavo: Ford na leto vloži v razvoj šest milijard dolarjev, BMW pa samo v svoje električne avtomobile okoli tri milijarde evrov. Med kupci Rimčevih avtov sta dve skupini ljudi: prvi si ga privoščijo, ker je tehnološko napreden, drugi pa zato, ker si želijo visoke hitrosti, biti opaženi in imeti v lasti nekaj drugačnega. Nekaj drugačnega pa predstavlja tudi električno kolo greyp, hitrejše od motorja (njegova hitrost je 70 km/h), z dosegom do 120 kilometrov in brez škodljivih izpustov, za katero je treba odšteti 6500 evrov, trenutno pa razvijajo cenejše. Novost pa je tudi električno gnani invalidski voziček.