Neznani »znanci«

Takšne pobude ne morejo škoditi, sploh če gre za precej prostrane glasbene izraze na stičišču novodobnih folk skupin, jazza različnih podtonov in sorodnih glasbenih spojev. Zanje nekako domnevamo, da jih zaradi geografske in kulturne bližine poznamo, o njih pa pravzaprav nimamo dosti pojma. Odkrito, koliko slovaških in čeških skupin pa smo imeli priložnost slišati v zadnjem času?

Vsaka od nastopajočih skupin se vrsto let z različnim uspehom skuša uveljaviti doma in v svetu prek domačih in regionalnih kanalov, kot so festivali jazza, »world music« in novih ljudskih godb ter obstoječe klubske mreže. Volosi in Edi Nulz sta pri nas že nastopili, skupine niso nobene začetnice. Nekatere so bile deležne priznanj v domačih okoljih, imajo svojo ožjo publiko. Po formi, inštrumentariju in repertoarju so glasbeno izdelane druščine. Nismo slišali kaj posebno glasbeno pretresljivega, a večer je bil prijeten in nepretenciozno simpatičen. Bilo je prijazno godbeno srečanje, kjer skupine z odra zbrane nagovarjajo v »profesionalni« angleščini, melosi in kakšna zapeta pesem pa so od drugod; vili so se od Karpatov, panonskih ravnic, sefardske diaspore, moravskih predelov in balkanskih hribov vse do občih mest, kot sta jazzovsko harmoniziranje ali ubranost godal, ki se zapovedane strogosti otrese s pretirano nastopaško gesto kakor godalni kvintet Volosi.

Posrečeno primerjavo rabe cimbal sta v modernejšem glasbenem kontekstu nakazala uvodna tria – kako se je mogoče izviti iz odmerjene vloge tega krasnega zvonkega glasbila in ga vkomponirati v jazzovski/folk format, ki njegove akustične značilnosti in razpon odpira in ne podreja. Za edino razburkanje milozvočnega toka pa je poskrbel avstrijski trio Edi Nulz z alterrock primesmi in zvokom benda, ki že s kombinacijo definiranih in odrezavih bobnov, električne kitare in basklarineta daje slutiti, da ga v spretnem komponiranju in zanosni igri bolj zanima razuzdana iskalska plat kot povzemanje danih in preigranih form. Zaradi izbora komadov počasnega razvoja s sicer efektno zaznamovanimi basovskimi prehodi med njimi to Gomme de Jour ni uspelo. Pol ure mine prehitro ali prepočasi. Večini je omejitev čisto znesla, kar je tudi povedno.