Foodlogica s prevozom, ki zmanjšuje prometne izpuste, zastoje in onesnaževanje, v središču nizozemske prestolnice povezuje proizvodnjo lokalne prehrane z uporabniki in podjetji. Prilagodljive storitve ekološko ozaveščenega start-upa ustrezajo različnim naročnikom, lokalnim podjetjem, trgovinam s hrano, malim proizvajalcem hrane, kuharjem in restavracijam ter drugim lokalnim akterjem, ki se ukvarjajo s pripravo hrane v inovativnem, k načelom pametnega mesta usmerjenem in tradicionalno kolesarskem Amsterdamu.

Amsterdam od nekdaj slovi po svoji kolesarski kulturi. Leta 2012 so statistiki našteli skoraj 900.000 koles, več kot dovolj za 800.000 prebivalcev. Vendar pa je bilo istega leta registriranih tudi 330.000 motornih vozil. Čeprav kolesa številčno močno prevladujejo, pri logistiki potegnejo kratko, saj se uporabniki, še posebej pri gospodarskih prevozih, veliko raje zanesejo na avtomobile in tovornjake. Vsaj doslej je bilo tako. Foodlogica bi lahko prinesla nov začetek.

S tricikli nad tovornjake

Cities, neodvisni amsterdamski sklad, ki sta ga leta 2008 ustanovila magistrska študenta urbanizacije velemest, se ukvarja z raziskovanjem in razvojem skupnostnih projektov. Naveličana zgolj preučevanja in branja o globalnih problemih mest sta partnerja razvila načrt zagotavljanja lokalnih, prilagodljivih in otipljivih rešitev. Leta 2014 sta kot s svojo prvo komercialno storitvijo začela s Foodlogico, prevozom z električnimi tovornimi tricikli. Kot pravita, je njuno socialno podjetje odgovor na paradoks, ki se pojavlja ob čedalje bolj priljubljeni urbani pridelavi hrane, pri kateri se lokalno, po trajnostnih načelih, vzgajajo kakovostna živila, prevažajo pa jih energetsko požrešna in okolju neprijazna tovorna vozila, ki imajo za nameček veliko zaslug za prometne zastoje.

Po podatkih sklada Cities v Amsterdamu prevaža hrano pet tisoč tovornih vozil, ki opravijo 31.000 prevozov na teden, pri tem pa porabijo ogromno dizelskega goriva in obremenijo zrak z veliko količino strupenih izpustov. Premik k ekološko čistejšemu prevozu hrane bi izdatno izboljšal kakovost zraka v mestu, uporaba manjših tovornih triciklov pa bi pripomogla tudi k zmanjšanju prometnih zastojev. Za čistejši krog pridelave hrane v mestnem ekosistemu sta avtorja Foodlogice povezala prikladen in ekološko čist prevoz in lokalna podjetja. Pri tem sta »šla do konca«, saj baterije električnih triciklov napajajo sončne celice. »Pogon z izključno sončno in človekovo energijo, oprema in poslovni model Foodlogice omogočajo vzpostavitev in izvajanje storitev povsod tam, kjer sije sonce – brez uporabe fosilnih goriv,« pravijo v nizozemskem start-upu.

Za organski razvoj podjetja

Upoštevajoč tudi težo voznika lahko tricikel prepelje 300 kilogramov tovora, z enim polnjenjem pa premaga stokilometrsko razdaljo. Osnovna cena prevoza, ki vključuje do pet kilometrov oddaljeno dostavo z enim postankom, je 15 evrov, vsak nadaljnji kilometer in postanek pa se dodatno zaračuna. Površino zaboja na triciklu tržijo kot oglasni prostor. Prvo prevozno postajo (garažo) z lastno fotovoltaično polnilnico so postavili ob eni največjih amsterdamskih tržnic Amsterdam Food Center. »Samozadostno polnilnico je mogoče preprosto in ekološko neškodljivo prestaviti, z rastjo posla pa lahko učinkovito postavimo nove polnilnice,« pravita avtorja inovativne rešitve.

Po uvodnem obdobju delovanja, v katerem se je pokazala trajnostna in finančna upravičenost Foodlogice, se projekt nadaljuje v obliki vitkega zagonskega podjetja. »Naš posel z električnimi tricikli prototipiramo, majhna skupina sodelavcev pa pripravlja nadaljnji razvoj projekta,« pravijo v amsterdamskem podjetju. »V tej fazi iščemo vlagatelje, ki bi v rastočem poslu podprli organski razvoj podjetja.« Trenutno ima Foodlogica dvajset izbranih strank, ki izpolnjujejo stroge trajnostne in kakovostne kriterije. Že v bližnji prihodnosti pričakujejo širitev posla, saj je mestni svet Amsterdama že sprejel zavezujoč sklep o vzpostavitvi trajnostnega prehranskega sistema, obenem pa želi mesto rešiti glasne in umazane dostave hrane s tovornjaki. Foodlogica tudi išče voznike za tri do deset ur dela na teden, svojo storitev pa bodo, kot napovedujejo, kmalu razširili v Dublin.