Med vožnjo v avtomobilu imamo vsi bržkone za ozadje takšno ali drugačno glasbo, pri čemer se morda niti ne zavedamo, da nas prav klepetavi glas radijskega voditelja ali zadnji poletni hit skoraj povsem ločuje od zavestne vožnje. Glasba naše pozornosti ne odlepi le od dogajanja na cestišču in nepredvidljivih dogodkov, pač pa tudi od surove izkušnje vožnje: je eden ključnih dejavnikov, ki nas med vožnjo postavijo v hermetičen svet, v katerem postanejo pospeševanje, zaviranje, zavijanje in gibanje drugih vozil skorajda neopazni, naši gibi postanejo avtomatizirani, na dolgih poteh vožnja postaja vse bolj neresnična, še najbolj podobna virtualnosti kakšne videoigrice. Prav to navdihuje francosko-angleškega zvočnega umetnika, profesorja in raziskovalca avtonomnih glasbenih naprav in zvočnih instalacij Petra Sinclairja, ki te dni svoje delo na razstavi Drugačna zvočna okolja predstavlja v projektnem prostoru Aksiome.
Sinclair je sklenil, da bi bilo izkušnjo vožnje avtomobila smiselno ponovno približati vozniku. Zato je v eksperimentalnem duhu sodobne umetnosti razvil posebno mobilno aplikacijo RoadMusic, ki med vožnjo po posebej nameščenih senzorjih zajema gibanje in tresljaje avtomobila pri pospeševanju, menjavanju prestav in nagibih ter dogajanje na vozišču in celo v pokrajini. Aplikacija na telefonu nato zvoke v realnem času razporedi v skladu z načeli glasbene kompozicije in jih vozniku in njegovim sopotnikom sočasno predvaja. Razstava v Aksiomi zato vključuje performans: vožnjo v avtomobilu ob poslušanju glasbe, ki jo komponira aplikacija. Po poznovečernih ljubljanskih ulicah se je Dnevnikova odprava odpeljala v družbi umetnikov, in sicer z enim od dveh sponzorskih vozil znamke BMW.
Slišati je kot Radio Študent
»Sliši se kot Radio Študent!« je z zadnjega sedeža razglasil multimedijski umetnik Janez Janša in s tem izbral čisto pošteno primerjavo. Zvok, ki je med vožnjo po Prulah prihajal iz avtomobilskih zvočnikov, je prav zares zvenel kot priljubljena radijska postaja v svojih najbolj avantgardnih terminih za elektronsko glasbo. Aplikacija, razumljivo, ne komponira klasičnih violinskih solov ali naslednje pop uspešnice, pač pa precej progresivne elektronske pasaže, ki bodo ljubiteljem tega žanra gotovo spravile kocine pokonci in vse prej kot hladne pustile tudi skeptike. Za zdaj je aplikacija na žalost na voljo za uporabnike androida, ne pa tudi še za uporabnike iphona.
Ko smo zapeljali v predor, so senzorji to nemudoma zaznali kot drastično spremembo okolja in program je čez zvok potegnil povsem nov ton, ki je dominiral do izvoza na Karlovški. Da zvočna podoba vožnje ne postane prekmalu monotona, aplikacija vsebuje več različnih komadov, ducat dokaj slogovno različnih glasbenih kompozicij. Med zavijanjem na Hradeckega cesto naš voznik, zvočni umetnik Brane Zorman iz zavoda Cona, ki organizira Sinclairjevo razstavo v Ljubljani, menja »štiklc«. »Ta se imenuje Mutants, močan je pri interpretaciji pospeškov, zaviranj in ovinkov.« Najbrž zanimiv za mestno vožnjo, domnevno dolgočasen na avtocesti.
Prvinska sponzorirana izkušnja
V priključnih hibridih BMW serije 2 active tourer iperformance in BMW serije 3 iperformance, ki omogočajo neslišno električno urbano vožnjo, je bila naša glasbena izkušnja še bolj prvinska, kot so organizatorji tudi obljubljali. Zorman razlaga, da s pridobivanjem sponzorja sploh niso imeli večjih težav. »Irena (Pivka, scenografka in intermedijska umetnica, prav tako zavod Cona, op. p.) se je oglasila trem avtomobilskim firmam, pri BMW je dobila uslužbenko iz marketinga, ki je že naslednji trenutek razlagala, kje lahko vozili prevzamemo, češ zakaj pa ne. Dobili smo skorajda nova avtomobila visokega cenovnega razreda, nismo pa dobili dveh sponzorskih telefonov, za katera smo zaprosili dve največji slovenski telekomunikacijski podjetji. Samo za posoditi, da bi po njih predvajali glasbo.«
In če bi naleteli na kakšnega vratolomneža med izvajanjem očitno priljubljene ljubljanske kolesarske aktivnosti – neupoštevanja cestnoprometnih predpisov? »Hja, ne vemo, nismo preizkusili. Je pa ena od kompozicij tako neodzivna, da se sprašujemo, ali bi odrazila kakšne spremembe vsaj ob trčenju.« Zorman jo na telefonu nastavi, pozorno prisluhnemo brezbrižnemu ambientu, za katerega se zdi, da ga gibanje avtomobila in dogajanje v okolici še malo ne prizadeva, četudi je na Zaloški sredi Most promet kot običajno radoživ. Debata, ali je »štiklc« torej sploh dober, programska koda, ki mu je vdihnila življenje, pa umetniško uspela, ne da enoglasnega odgovora.
Na 20-minutno testno vožnjo je mogoče skočiti še danes med 17. in 19.30 izpred Aksiome na Komenskega ulici ob predhodni najavi ekipi Cone.