Organizatorji iz Lutkovnega gledališča Ljubljana so letos osvežili ime festivala. Želeli so preseči stereotipno pojmovanje lutkarstva kot umetnosti za otroke, zato gre odslej za festival sodobne lutkovne umetnosti, ki vključuje umetniške prakse, ki za svoje orodje uporabljajo ne le prvine lutkovnega gledališča, ampak tudi prvine gledališča objekta in vizualnega gledališča. Tudi umetniki niso samo lutkarji in likovniki, temveč prihajajo iz različnih umetniških žanrov. Na letošnjo, trinajsto edicijo festivala se je napovedalo veliko intermedijskih umetnikov in tudi plesalcev, sodobnih cirkusantov, igralcev, nekaj bo striparjev, satirikov in filmarjev.

Od absurda do absurda

Na festivalu bomo videli 60 lutkovnih predstav in dogodkov iz 20 različnih mednarodnih lutkovnih gledališč, skupin in posameznikov, selektorica Ajda Rooss pa je v osrednji festivalski program izbrala 25 predstav, pri čemer je zasledovala predvsem drznost in kakovost. Ena takšnih predstav, ki se zelo odmika od tradicionalnega pojmovanja lutkarstva, je Odhod avtorja Kalleja Nia in finskega gledališča WHS, ki bo na otvoritveni dan, v petek, na ogled v Stari mestni elektrarni. Upodobljen je odtujen par, ki tava v svetu iluzij, kjer se humor absurda preveša v tragedijo. Gre za preplet cirkusa, magije, plesa, oblikovanja in vizualnih umetnosti.

Ogromna maketa koncentracijskega taborišča Auschwitz, natrpane barake, železniški tiri, ročno izdelane lutke ter figurice jetnikov in njihovih rabljev – takšna bo odrska rekonstrukcija zgodovinske realnosti, ki se je je lotila nizozemska skupina Hotel Modern v predstavi Taborišče. Igralci se po prizorišču premikajo kot vojni poročevalci z miniaturnimi kamerami, občinstvo pa postane priča krutim dogodkom. Gre za predstavo brez besed, ki skuša predstaviti nepredstavljivo in ki bo na sporedu na koncu festivala, v nedeljo in ponedeljek.

Miniaturke in velike teme

Na festivalu se posebej veselijo predstave Pepel, ki jo je ustvarila mlada nadarjena norveška lutkarica Yngvild Aspeli znotraj francoske skupine Plexus Polaire. Predstavo je navdahnil roman po resničnih dogodkih Preden zgorim: ko začnejo vasico Finsland na Norveškem vznemirjati požigi, vaščani pa sklenejo, da je treba storilca ujeti. Pretresljiva predstava je polna ognja, norosti, nemira pa tudi ljubezni.

Miniaturka Plastični junaki izraelskega lutkarja Ariela Dorona je satirični komentar na aktualna družbena in politična vprašanja, pri čemer avtor uporabi »ready made« pripomočke – otroške figurice in igrače, ki simbolizirajo vojake in orožje. Z inventivno uporabo »kičastih« predmetov se spopade tudi francoska skupina AÏE AÏE AÏE v še eni miniaturki Moja srnica in moj zajči, sicer pa med miniaturkami veliko zanimanja zbuja predstava En kovček na osebo finskih ustvarjalcev Nordic Puppet Ambassadors in je že razprodana. To niti ne čudi, saj je prostora le za enega gledalca, ki kuka v miniaturni svet v notranjosti kovčka.

Ulične intervencije

Med spremljevalnimi dogodki izstopa Azil, projekt nizozemske skupine Babok, ki bo mimoidoče na Krekovem trgu v soboto in nedeljo vabil v svojevrsten absurd vizualnega in interaktivnega gledališča. Podobno bo mimoidoče na Krekovem trgu animirala ulična instalacija Prostor v glavi nizozemskega Electric Circusa.

Znotraj festivala Lutke poteka evropski projekt Iz zaodrja: pionirji evropskega lutkarstva, v središču katerega so trije velikani te umetnosti: slovenski ustvarjalec Milan Klemenčič, Vittorio Podrecca iz Italije in Hermenegildo Lanz iz Španije. Projekt bo zaokrožila potujoča razstava, ki bo na ogled v več državah.