Tik pred glasovanjem o interpelaciji je minister za infrastrukturo Peter Gašperšič pretekli teden v Portorožu omenil, da bi lahko bil predor Markovec že ta mesec izvzet iz vinjetnega sistema. Ni skrivnost, da so si vsi obalni župani, prebivalci, navsezadnje pa tudi nekateri poslanci za to prizadevali vsaj dve leti. Kot tudi ni skrivnost, da je minister Gašperšič to možnost vse doslej zavračal in si premislil tik pred glasovanjem o svoji interpelaciji.

»Mislim, da gre za kupovanje glasov poslancev. Pa ne samo poslancev, tudi naklonjenosti obalnih županov in prebivalstva,« je rekel poslanec Združene levice Matej T. Vatovec, tudi prvopodpisani pod interpelacijo.

Spoštovanje načela enakosti?

Prav Vatovec je bil tisti, ki je Gašperšiča v državnem zboru kar dvakrat spraševal o možnosti izločitve predora Markovec iz sistema cestninjenja. Zgradili so ga prav z namenom, da bi razbremenil lokalne ceste. »Načeloma se strinjam, da v času turistične sezone na obalnih cestah – ne na hitri cesti – prihaja do gneče tudi zato, ker se določeni vozniki skušajo izogniti plačilu vinjete,« je takrat pojasnjeval Gašperšič. »Vendar tega problema ne moremo reševati tako, da bi izvzeli določene odseke hitrih cest iz vinjetnega sistema in jih oprostili plačila vinjet,« je nedvoumno dodal. Cesta skozi Markovec je namreč del hitre ceste, cestninjena že od leta 2008, za kar tudi izpolnjuje vse zakonske pogoje, je vztrajal.

Gašperšič je še dodal, da bi z izvzetjem predora Markovec iz vinjetnega sistema ogrozili prilive, ki jih Dars potrebuje tako za odplačevanje najetih posojil kot tudi za najemanje novih za nove investicije. Še več, če bi ministrstvo ugodilo obalni pobudi po izločitvi predora Markovec iz vinjetnega sistema, bi to po njegovem pomenilo »odstopanje od načela enakosti pred zakonom in s tem njegovo kršenje, kar pa je nedopustno v pravno urejenih državah, kjer je življenje podvrženo spoštovanju pravnih pravil«. V tem primeru bi bile (in morda bodo) na okopih tudi druge občine, ki ne bodo kar mirno gledale, da je obala v tem kontekstu nenadoma izjema.

Dars o tem (uradno) ne ve nič

Kako je torej sedaj ta izjema ne samo mogoča, temveč celo tik pred uresničitvijo? Izolska in koprska občina sta ministra konec avgusta kot že večkrat prej spet pozvali, naj izvzame Markovec iz sistema cestninjenja ter s tem sprosti obalno cesto za omejitev prometa in razvoj turizma. Ministru Gašperšiču se v kratkem obeta interpelacija, kjer so pomembni tudi primorski glasovi. Koprski in izolski župan si želita obalno cesto zapreti in jo nameniti turizmu, lokalna cesta preko naselja Markovec, ki je edina cesta do bolnice Izola, pa ne more prevzeti funkcije nevinjetne ceste med Koprom in Izolo. Vendar lokalni prostorski načrti, ki še niso zakoličeni v ustreznih občinskih aktih, z obalno cesto odpirajo ministrstvu možnost, da Markovec sprosti vinjet. »Ker pa s predlaganim ukrepom posegamo v sistem cestninjenja, na podlagi katerega Dars pridobiva prihodke za odplačilo posojil, smo za mnenje povprašali tudi upravljalca,« zatrjujejo na ministrstvu. Gašperšič je v Portorožu še pripomnil, da glede tega ne pričakuje večjih težav. »Kolikor smo se pogovarjali, računamo, da bo ta prekategorizacija izvedena v zelo kratkem času, predvidoma še v septembru,« zdaj pravi Gašperšič.

Toda na Darsu o tem danes še ničesar ne vedo. »Uradnega predloga ministrstva glede predora Markovec do zdaj nismo prejeli, zato ga ne moremo komentirati. Če ga bomo prejeli, ga bomo temeljito preučili in odgovorili,« so povedali.

Ostajajo neomajni

Četudi prizna, da je čas za tako odločitev resnično prikladen za ministra, pa poslanec Tilen Božič (SMC) tega ne vidi kot kupovanje glasov primorskih poslancev. Kar koli je že v ozadju, pa zatrjuje, da na njegovo odločanje o interpelaciji ta sprememba ne bo vplivala. Tudi njegova poslanska kolegica Lilijana Kozlovič poudarja, da si na Obali že tri leta prizadevajo ne zgolj, da bi bil iz sistema cestninjenja izvzet Markovec, ampak celoten odsek hitre ceste od mejnega prehoda naprej. Kozlovičeva meni, da na tak način Gašperšič sicer kaže pripravljenost, da se zadeve končno začnejo urejati, se pa želi o vsem pogovoriti z ministrom. V SMC bodo z ministrom sestankovali danes. Ne glede na to pa je interpelacija vložena zaradi ministrovega ravnanja v preteklosti, predvsem zaradi Luke Koper in drugega tira, in na to se bo v odločanju osredotočala, je zatrdila Kozlovičeva.

»Ne glede na to, ali gre za manever ali je slučajno prišlo do tega prav zdaj, ta odločitev v ničemer ne spremeni mojega stališča glede interpelacije,« poudarja tudi Tomaž Gantar (DeSUS), ki bo interpelacijo najverjetneje podprl. Je pa sam zaradi Osimskih sporazumov ves čas zagovarjal stališče, da bi bila obalna hitra cesta izvzeta iz vinjetnega sistema.