Med tem, katere tuje jezike učijo v naših šolah, in tem, kaj dejansko potrebuje trg dela, je velika razlika, kaže raziskava ljubljanskega marketinškega podjetja Red Orbit in jezikovnega centra Mint International House Ljubljana. Analiza, ki je vključevala 2000 zaposlitvenih oglasov, objavljenih na spletni strani www.mojazaposlitev.si med 22. in 27. julijem, je pokazala, da delodajalci zahtevajo predvsem znanje nemščine. Čeprav je bilo takšnih oglasov kar 36 odstotkov (sledila sta angleški s 24 in italijanski jezik z 19 odstotki), je po drugi strani maturo iz angleščine opravljalo 84 odstotkov dijakov, iz nemščine pa le slabih 12 odstotkov. Drugi tuji jeziki so bili zastopani še precej slabše.

Po ugotovitvah raziskave zahteva znanje vsaj dveh tujih jezikov vsak peti oglas, vse več delodajalcev pa išče kandidate, ki obvladajo kar tri tuje jezike – na področjih znanosti, tehnologije, raziskav in razvoja je na primer tak vsak tretji oglas.

Mojca Hergouth Koletič, direktorica jezikovne šole Mint International House, pravi, da so podatki o zahtevah delodajalcev po znanju nemščine presenetljivi le na prvi pogled. »Znanje angleščine je za zaposlovalce že samo po sebi umevno, zato je sploh ne navajajo več med zahtevami. Očitno pa je zanje pomembno znanje tudi drugega tujega jezika, kar je v največji meri nemščina,« pojasnjuje ugotovitve raziskave Koletičeva.

V tem kontekstu se ji zgolj 12-odstotni delež maturantov iz nemščine zdi skrb vzbujajoč in kaže, da se je v šolstvu nekaj zalomilo. To po njenem dokazuje tako opuščanje drugega tujega jezika na strokovnih srednjih šolah kot prevelika možnost izbire drugega jezika v gimnazijah, kjer so za mlade v zadnjih letih bolj popularni romanski jeziki. »Osebno sem sicer zelo naklonjena učenju katerega koli jezika, vseeno pa sem prepričana, da mora naš šolski sistem v prvi vrsti izpolniti potrebe gospodarstva, ne pa modnih muh dijakov ali staršev. Jeziki, ki so za Slovenijo in njeno gospodarsko strategijo manj pomembni, se lahko dijakom ponudijo fakultativno,« ocenjuje Koletičeva, ki v ponudbi obveznega drugega jezika na gimnazijah zaradi naše farmacevtske industrije in turizma pogreša tudi ruščino.

Iskalci zaposlitve pomanjkanje znanja tujih jezikov vse pogosteje popravljajo z različnimi jezikovnimi tečaji, ti pa nikakor niso poceni. V Mint International House je treba za standardne 48-urne tečaje odšteti od 360 do 449 evrov, medtem ko se cena za individualno uro giblje od 34 do 56 evrov.

»Ko mladi vstopajo na trg delovne sile, ugotovijo, da izbira drugega tujega jezika v srednji šoli ni bila pravilna ali pa da se ga niso naučili v zadostni meri,« opozarja Koletičeva, ki opaža, da je interes za nemščino že nekaj let v porastu, predvsem pri tečajnikih tehničnih poklicev. Da je nemščina najpogostejši jezik na jezikovnih šolah, potrjujejo tudi podatki zavoda za zaposlovanje. Ti kažejo, da sta se med vsemi brezposelnimi, ki so jih napotili na jezikovna izobraževanja od leta 2010 do 2015, za učenje nemščine odločili kar dve tretjini vseh udeležencev.

V osnovnih šolah so obvezni drugi tuji jezik ukinili

Ugotovitve raziskave, da je zlasti za osebe s 4. in 5. stopnjo izobrazbe najpomembnejše znanje nemščine, so v popolnem nasprotju tudi z učnimi načrti v poklicnih šolah. Medtem ko sta v gimnazijah še obvezna dva moderna tuja jezika, se v programih srednjega poklicnega izobraževanja učijo le enega, v programih nižjega poklicnega izobraževanja pa v predmetniku tujega jezika sploh ni.

Otroke za učenje tujih jezikov vse manj spodbujajo tudi osnovne šole. Ministrstvo za izobraževanje je pred dvema letoma obvezni drugi tuji jezik v zadnji triadi devetletke ukinilo in ga postavilo zgolj kot neobvezen izbirni predmet od 4. razreda dalje. Medtem ko na ministrstvu ocenjujejo, da je bil s tem storjen »pomemben korak pri zgodnejšem uvajanju drugega tujega jezika«, pa praksa po mnenju staršev in šolnikov kaže drugače – neobvezni izbirni predmeti namreč potekajo pred rednim poukom ali po njem, brez delovnega zvezka in učbenika, poleg tega pa se otroci ob že tako natrpanem in zahtevnem učnemu gradivu seveda raje kot za nemščino odločijo za lahkotnejšo športno vzgojo ali umetnost.

Na ministrstvu zatrjujejo, da se zavedajo pomembnosti zgodnjega in kontinuiranega poučevanja več tujih jezikov. Zato že nekaj časa poteka javna razprava, katere namen je, kot pravijo, pregled obstoječe jezikovne politike in preučitev možnosti za izboljšanje sistemske ureditve položaja drugega tujega jezika v osnovni šoli.

Znanje katerih tujih

jezikov zahtevajo delodajalci

Udeležba na maturi,

tuji jeziki, 2015

Mint International House

DIC, Red Orbit

PODATKI

PODATKI

Nemščina

36,0

v odstotkih

Angleščina

83,9 %

Angleščina

24,0

Nemščina

11,8 %

Italijanščina

19,0

Španščina

5,0 %

Hrvaščina oz. srbščina

1,8

Francoščina

2,0 %

Ruščina

Italijanščina

2,0 %

1,6

Latinščina

0,8 %

Španščina

0,4

Ruščina

0,6 %

Francoščina

0,2

0

3000

6000

število dijakov