Skupina astronomov je lani na svojem radijskem teleksopu naletela na močan energijski sunek, ki je prihajal iz osončja, poimenovanega HD 164595 v ozvezdju Herkul. Po njihovih ugotovitvah je osončje nekaj milijard starejše od našega, je pa tamkajšnja zvezda primerljive velikosti in svetlobe kot naše Sonce.

Signal je zmogljivi ruski teleskop RATAN-600 zaznal že maja lani, vendar je skupini znanstvenikov šele zdaj izsledke uspelo združiti v koherentno poročilo. Ugotovili so, da se v tem daljnjem osončju nahaja velik planet, podoben Neptunu, vendar življenje na njem naj ne bi bilo mogoče. Seveda pa to ne pomeni, da se tam ne skriva še kak drug planet z bolj ugodnimi razmerami za življenje.

Te domneve je še podkrepil Paul Glister na svojem blogu Centauri Dreams, ki je vest o uspehu astronomov dodatno približal širši publiki. »Nihče ne trdi, da je signal produkt oddaljene civilizacije ... vendar je dovolj provokativen, da mu celo znanstveniki sami namenjajo nekoliko več pozornosti kot sicer,« pravi Glister.

Vključil se je tudi SETI

Raziskovanja so se hitro lotili tudi znanstveniki z inštituta SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence), ki je specializiran za odkrivanje življenja na drugih planetih. Proti oddaljenemu osončju so usmerili svoj teleskop ATA (Allen Telescope Array), vendar zaenkrat še niso odkrili ničesar otipljivega.

Skrivnostni signal je temeljito raziskal Italijan Claudio Maccone, ki je 15. maja 2015 z ruskimi kolegi tudi prvi odkril. Pravi, da gre za visokofrekvenčni signal, ki ni dosti drugačen od televizijskega. Če je res prišel iz osončja HD 164595, je moral biti neverjetno močan, da je pripotoval tako daleč.

Astronom Seth Shostak , ki dela pri SETI, pojasnjuje: »Če bi signal nekdo usmeril neposredno proti Zemlji s take oddaljenosti, bi za to potrebovali 50 bilijonov vatov, to je 50 z 12 ničlami. To je malo več kot vsa energija, ki jo v vsakem trenutku troši celotno človeštvo, torej več kot vsa energija, ki jo rošijo naše tovarne, avtomobili, tovornjaki, vlaki, in tako naprej«

Včasih je posredi zgolj mikrovalovna pečica

Čeprav je sklepanje o potencialnem odkritju oddaljene civilizacije zelo zabavno, bo na konkretnejša dognanja potrebno počakati. Obstaja namreč velika možnost, da je teleskop ujel pravzaprav signal, ki ni prišel iz takšne oddaljenosti - pogosto se namreč zgodi, da radijski teleskopi zaznajo vesoljski šum in ga interpretirajo kot signal. Lani, denimo, so znanstveniki z avstralskega teleskopa Parkes Radio Telescope ugotovili, da skrivnostni signal izpred 17-ih let ni prav nič skrivnosten, temveč zgolj posledica mikro valovne pečice, ki so jo takrat uporabljali v bližini.

Preden bodo SETI-jevi znanstveniki lahko kar koli konkretnega dognali, morajo signal najprej ponovno zaznati. Ogromni krožniki teleskopov so že usmerjeni proti oddaljenemu osončju. »Če nečesa še nismo odkrili, to ne pomeni, da ne obstaja. To je podobno, kot če bi kapitan James Cook cel dan jadral, pri tem pa zgrešil kakšen mali otok. Mar to pomeni, da ta otok ne obstaja?«, je hudomušno zaključil Shostak.