Življenje po 11. septembru 2001 in terorističnem napadu v New Yorku se je močno spremenilo. Strah nas spremlja na skorajda vsakem koraku, zato ne čudi, da so varnostni ukrepi poostreni, število ljudi, ki se bojijo za svoje življenje, pa se je izrazito povečalo. Strah pred napadom je skupen zvezdnikom iz sveta zabave in športa, najbogatejšim zemljanom in seveda tudi politikom. Večina pomembnežev si tako na potovanjih blindirana vozila izposoja, države pa si jih seveda lastijo. Z razlogom: statistika pravi, da se 80 odstotkov napadov zgodi, ko je žrtev v avtomobilu.

Tega se je zavedal že pokojni maršal Josip Broz - Tito, ki je imel na voljo blindirane mercedese 600 pullman, dva tudi zgoraj brez. Takšnih so izdelali le sedem, v lasti pa so jih imeli še romunski predsednik Ceausescu, bolgarski prvi mož Živkov, brunejski sultan, nizozemska kraljica Beatrix in tovarna, ki je avto posojala nemški vladi. Blindirano vozilo je Tita spremljalo na vseh potovanjih, prevažali so ga v vagonih Modrega vlaka, z ladjami in letali. Odprta različica, ki so jo kupili dve leti pred njegovo smrtjo, je stala 667.100 nemških mark, nazadnje jo je uporabljal Slobodan Milošević. Blindirana vozila tudi danes niso poceni, pa čeprav jih je onkraj luže moč dobiti že za 30.000 dolarjev. Seveda z osnovno stopnjo zaščite.

Stopnja zaščite varovana skrivnost

»Cene blindiranih vozil se gibljejo od 700.000 do 1,5 milijona evrov. Imamo jih pet, ki pa premorejo različno balistično zaščito, od manjšega kalibra pištole do puške ostrostrelca. Vedeti je potrebno, da blindirano vozilo vendarle ni tank in ne omogoča tako visoke zaščite. Ko vozilo prestane test streljanja z določenim strelnim orožjem, dobi certifikat. Seveda ima vozilo ranljive točke, to so predvsem spoji vrat, kjer se mora pločevina prekrivati, da izstrelek ne najde poti v notranjost, strelci pa dobro vedo za šibke točke. 95 odstotkov državnikov, ki pridejo k nam na obisk, uporablja naša vozila, izjeme so le tri: papež in predsednika ZDA ter Rusije,« razloži Silvo Možek, višji policijski inšpektor.

Za vozilo predsednika ZDA Baracka Obame, poimenovali so ga Zver, sicer pravijo, da ponuja izjemno zaščito, saj je samo debelina vrat kar 20 centimetrov, zatesnitev pa je popolna in ščiti pred biološkim in kemičnim napadom. Vozilo sicer že na prvi pogled deluje glomazno, kakšna je dejanska stopnja zaščite, pa ostaja manjša skrivnost, ki je proizvajalec nikoli ne izda.

Praviloma je v blindiranem vozilu celotna potniška celica iz lahkih kompozitnih materialov, ki zadržijo strelivo iz ročnega ali (pol)avtomatskega orožja. Obstajata dve vrsti oklepa, prozorni ali neprozorni. Prozornega uporabljajo za okna, ki so iz laminiranega stekla (videti je kot navadno) in okrepljena z odpornim polikarbonatom. Ko izstrelek prileti v steklo, se to ne zdrobi, temveč absorbira moč in jo usmeri v nasprotno smer. Neprozorni oklep sestavlja več materialov, med njimi tudi sintetično vlakno najlon, okrepljeno jeklo in spectrin ščit. Gre za kompozitni material, ki je desetkrat močnejši od navadnega jekla in varuje akumulator in posodo za gorivo. Posebna je tudi pnevmatika z varnostnim vložkom, ki je debel od 3 do 5 centimetrov. Ko je pnevmatika poškodovana, se spusti do nivoja podložka in omogoča vožnjo s hitrostjo do 80 km/h, kar je dovolj, da varovano osebo prepeljejo z ogroženega območja na varno.

Veleposlanik tarča napada

»V naša blindirana vozila vgrajujemo okna z debelino od 4 do 7 centimetrov in lahko zdržijo 15-kilogramsko eksplozijo z razdalje dveh metrov, streha zdrži eksplozijo dveh granat, podvozje pa eksplozijo dveh min. Kar 95 odstotkov naših strank so države. Cena predelave vozila je od 220.000 do 350.000 evrov, seveda pa smo dovzetni tudi za izjemne želje. Če si nekdo zaželi okna iz safirja, ga bo samo to stalo 110.000 evrov. Toda tudi premožni zemljani imajo svoje cenovne omejitve,« pojasnjuje Maximilian Ackermann, prvi mož podjetja JPA Armoring, ki se ukvarja s predelavo vozil v blindirana. V Sloveniji resnejšega napada na blindirano vozilo policije še ni bilo, se je pa zgodilo nekaj manjših nezgod, ko so morali evakuirati pomembno osebo. Je pa leta 1995 v Sarajevu prišlo do napada na blindirano vozilo, ko so streljali na slovenskega veleposlanika, a brez resnejših posledic.

Brez blindiranih vozil si življenja ne znajo predstavljati v številnih podjetjih, v katerih se ukvarjajo s prevozom denarja in drugih vrednostnih pošiljk. Mednje sodi tudi koncern Sintal. »V voznem parku imamo 60 neprebojnih vozil. Imeli smo že primere napada, a so naši varnostniki za ukrepanje v takšnih primerih strokovno usposobljeni. Predvideni protokol je odvisen od posamezne situacije, gre pa za informacije z določeno stopnjo zaupnosti, ki jih ne moremo javno razkriti, saj bi to lahko vplivalo na varnost naših prevoznikov denarja. Vozila kupujemo v tujini, njihova cena je večkratnik cene navadnih vozil. Imajo balistično zaščito, ki preprečuje napad s strelnim orožjem, kot so pištole in puške z udarno močjo na primer kalašnikova,« nam je dejal Dejan Mrkun, vodja prevoza denarja pri koncernu Sintal.

Seveda za volanom blindiranega vozila ne more sedeti čisto vsak. Zaradi teže nad 3,5 tone je potreben izpit kategorije C, voznik mora prestati usposabljanje za varnostnika in vožnjo v zahtevnejših razmerah. Če gre za varovanje pomembnih ljudi, pa se mora spoznati tudi z vsemi podrobnostmi vozila (avto je moč vžgati z večje razdalje, vgrajeni so tudi komunikacijski in protipožarni sistem in kisikove maske), posebno usposabljanje pa izvaja tudi proizvajalec vozila. Treningi so mešanica varne in varnostne vožnje z elementi taktične in tehnične vožnje. Ključno je, da voznik, ki je seveda oborožen, v kriznih razmerah odreagira pravilno in predvsem brez strahu.

Naloga teh okrepljenih štirikolesnikov je zgolj ena: pri napadu s strelnim orožjem zaščititi potnike, tako da bodo preživeli. Zgodba o najbolj znanem atentatu na priljubljenega ameriškega predsednika Johna F. Kennedyja bi se 22. novembra 1963 v Dallasu gotovo razpletla drugače, če bi se peljal v blindiranem vozilu. To bi lahko potrdil tudi nekdanji predsednik Gruzije, sicer že preminuli Edvard Ševerdnadze. Na njegov blindirani mercedes razreda S so letele ročne granate, zasuli so ga izstrelki iz kalašnikovk in drugega strelnega orožja. Preživel je nemogoče.