Pet mesecev po tistem, ko je Adria Airways končala v lasti investicijskega sklada 4K Invest s sedežem v Luksemburgu, družbi ne kaže dobro. Promet letalskega prevoznika močno upada, pri zniževanju stroškov bodo morali po dostopnih informacijah sodelovati tudi zaposleni, nedavno pa je družba ostala še brez delujočega airbusa, ki je zaradi pokvarjenega motorja obstal na letališču v Frankfurtu.

Točke preloma še ni

Ko so sredi marca letos delnice Adrie preknjižili na 4K Invest, so iz Slovenskega državnega holdinga (SDH) sporočili, da bo družbi »pod okriljem zasebnega lastništva zagotovljen nadaljnji razvoj in s tem vzpostavljeni temelji za dolgoročne učinke ohranitve slovenskega nacionalnega letalskega prevoznika«. A razvoj družbe, ki ji je država pred prodajo namenila 3,1 milijona evrov dokapitalizacije, milijon evrov pa je ob 100.000 evrih kupnine prispeval nov lastnik (Adria se je zaradi slabega finančnega stanja znašla pod drobnogledom Agencije za civilno letalstvo in za ohranitev stalne operativne licence je bila nujna dokapitalizacija), je negotov. Kot je v nedavnem pogovoru za Dnevnik povedal direktor Aerodroma Ljubljana Zmago Skobir, se je promet Adrie na brniškem letališču v prvih sedmih mesecih zmanjšal za okoli 12 odstotkov, zadnje tri mesece pa celo za skoraj 20 odstotkov. Pričakovano sicer je, da se novi lastniki z družbo najprej seznanijo, jo očistijo, a tudi več mesecev po spremembi lastništva točke preloma za zdaj še ni na vidiku. Nov lastnik Adrie je ob prihodu sicer pojasnil, da bo družba ohranila osredotočenost na slovenski, albanski, kosovski in makedonski trg, po pričakovanjih pa naj bi Adria svojo floto dopolnila tudi z več modernimi letali in tako povečala svojo mednarodno omrežje.

Airbus obstal na frankfurtskem letališču

Ob iskanju poslovne poti, ki bi Adrii omogočila preživetje, se zastavlja tudi vprašanje, ali bo novim lastnikom uspelo uiti posledicam napačnih odločitev iz preteklosti. Ena takšnih je po mnenju številnih najem dveh Airbusovih letal v letu 2010. Kot smo že poročali, je pogodbo, sklenjeno za 12 let in po kateri plačuje Adria lastniku letal mesečno okoli 600.000 dolarjev (najemnina za eno letalo znaša po dostopnih podatkih 300.000 dolarjev na mesec), nemogoče prekiniti. Enemu teh letal se je po naših neuradnih informacijah v začetku avgusta pri letu med Frankfurtom in Prištino pokvaril motor in ostalo je parkirano na frankfurtskem letališču. V najemnino za letalo naj bi bili sicer vključeni manjši vzdrževalni posegi na letalih, ne pa tudi veliki investicijski stroški, kot na primer nakup novega motorja, vrednega več milijonov evrov. Poleg tega, da plačuje Adria frankfurtskemu letališču dnevno nekaj sto evrov parkirnine za letalo, ji dodatne stroške povzročajo še najemi letal, s katerimi iz dneva v dan krpa promet na dogovorjenih linijah. Dejstvo je, da potrebuje Adria letalo zdaj, na vrhuncu sezone, ko so tudi stroški najema drugih letal najvišji, a rešitve za letalo s pokvarjenim motorjem, parkiranim v Frankfurtu, za zdaj menda še ni.

V prekinitev kolektivnih pogodb?

Novi lastniki so se najprej sicer lotili klestenja stroškov, pri čemer naj bi prispevek zahtevali tudi od zaposlenih. Ti so novega lastnika pričakali brez sklenjenih kolektivnih pogodb, saj je zdaj že nekdanja uprava kolektivne pogodbe odpovedala. Predstavniki 4K Invest so po naših informacijah privolili v to, da kolektivne pogodbe podpišejo, a zgolj za leto dni, v tem času pa naj bi se seznanili s položajem v družbi. Zaposlenim v Adrii Airways bi kolektivne pogodbe tako potekle aprila prihodnje leto, a po naših informacijah razmišljajo novi lastniki zdaj o tem, da bi kolektivne pogodbe preklicati še prej. Spoznali naj bi, da te, vsaj kar se tiče pilotskega dela, niso stroškovno učinkovite.

Naj omenimo, da ostaja strošek zaposlenih v boju največjih evropskih letalskih družb proti arabskim in turški letalskim družbam ena ključnih težav v polemikah o prihodnosti letalstva. Pritiski na zaposlene v evropskih letalskih družbah naj bi se po napovedih v prihodnje tako le še stopnjevali.

Na Adrio Airways smo vrsto vprašanj naslovili že v začetku minulega tedna, a nam nanje niso odgovorili.