Zgodi se vsakemu – majhna stvarca, ki ji pravimo avtomobilski ključ (čeprav je to po obliki vedno manj), se nekam založi ali izgubi. In težave so neizbežne. Seveda je oziroma naj bi bil tu še rezervni, a ta kot po pravilu ni pri roki, ko ga potrebujemo, ali pa ga sploh več nimamo, saj je ta že nadomestil prvega, na »rezervnega rezerve« pa nismo mislili. In težave so takrat še toliko večje.

»Rezervni ključ je nujen za vsakega, to lahko vsakdo spozna zlepa ali zgrda. Tudi za ljudi, ki mislijo, da so skrbni in ne izgubljajo stvari. Zgodi se lahko namreč tudi, da transponder v ključu odpove iz takšnih ali drugačnih razlogov, in ko enkrat nimamo več delujočega ključa, nastane velik problem. Stroški so lahko enormni – praviloma najprej potrebujemo vleko vozila na pooblaščen servis, na katerem morajo naročiti ključ po številki šasije, v nekaterih primerih pa je potrebno naročiti najmanj dva ključa, saj včasih vozilo sploh ne dopušča možnosti kodiranja samo enega, poleg vsega pa smo lahko tudi teden ali dva brez avtomobila,« je naštel Miha Bošnjak iz podjetja Ključek, ki se že vrsto let ukvarja tudi z izdelavo (rezervnih) avtomobilskih ključev.

Večje omejitve le pri novih vozilih

Če se nam torej zgodi, da ostanemo z enim ključem, si je priporočljivo nemudoma priskrbeti še enega, ki ga je mogoče narediti na podlagi rezervnega. V tem primeru ga je mogoče naročiti tudi pri neuradnih ponudnikih tovrstnih storitev, če pa ostanemo brez vseh ključev, sledi zgoraj opisani daljši in dražji postopek. Pri čemer je zanimivo, da dandanes po besedah Bošnjaka lahko izdelajo skorajda kateri koli ključ. »Tehnologija se tudi na tem področju zelo razvija. Res pa je, da pri kodiranju že iz varnostnih razlogov poleg delujočega ključa želimo videti tudi avto in prometno dovoljenje. Večje omejitve so le pri povsem novih vozilih, katerih ključev se ne da kopirati, ker tudi naša tehnologija potrebuje čas, da se uskladi, prav tako ne moremo kopirati nekaterih pametnih ključev,« pravi Bošnjak in dodaja, da je izdelava dodatnega ključa pri neuradnem ponudniku tudi cenovno ugodnejša. »Pri kodiranih ključih se cene gibljejo med 50 in 80 evri za komplet, s kodiranjem in izdelavo ključa, ob tem pa veliko ključev zagotovimo hitreje od uradnih servisov.«

Cene so zelo različne

Uradni zastopniki so kakopak drugačnega mnenja in poudarjajo, da je edini pravi način za pridobitev novega ključa le in zgolj pri njih. Cene so precej različne in odvisne od mnogih dejavnikov – od tega, za kakšen ključ gre, do tega, za kateri avto (razred, oprema...). Zastopniki avtomobilskih znamk, ki so nam odgovorili na vprašanja v zvezi s ključi, so ob tem vsi po vrsti opozorili, da mora stranka ob naročilu ključa izkazati svojo identiteto in dokazati lastništvo vozila, glede cen pa na primer Peugeotu kot okvirno navajajo tisto med 80 in 100 evri, pri Oplu od 70 do 140 evrov, pri Citroënu so navedli cene daljincev, ki segajo od dobrih 70 do 244 evrov, pri Porscheju Slovenija (Volkswagen, Škoda, Seat, Audi...) pravijo, da se cene ključev zelo okvirno gibljejo od 50 do 250 evrov, pri Hyundaiju stanejo ključi od 30 do 427 evrov, pri Kii od 120 do 300 evrov, pri BMW od 200 evrov pa vse do 870 in DDV... Pri čemer je skorajda pri vseh treba dodati še nekaj 10 evrov za kodiranje, vrez, spoznavanje ključa z vozilom in podobno, na pomembno stvar pa nas je opozoril vodja servisa pri Summit avtu Tadej Gerič: »Če stranka ključ izgubi ali ji ga ukradejo in ima sklenjeno ustrezno zavarovanje, lahko strošek prevzame tudi zavarovalnica.« No, od vseh pa je, če ne drugega, oblikovno najbolj bržčas zanimiv Renaultov ključ, ki ga poznamo pod nazivom prostoročna kartica. Ta je velikosti običajne kreditne kartice, le malce debelejši je in ima v sebi skrit tudi navaden ključ, ki pa je namenjen zgolj zasilnemu odklepanju vozila. Pri čemer je zanimivo, da je cena takšnih novih ključev ne glede na opremo vozila enaka: 110 evrov stane en, cena dveh pa je 160 evrov.

Ključa ne puščajmo kar kjer koli

Avtomobilski ključ je velikokrat tudi stvar, na katero ne pazimo dovolj dobro in tako nehote olajšamo delo nepridipravom. Začenši s tem, da ključe puščamo na napačnem mestu. »Pogosto osebe, ki želijo odtujiti določen avtomobil, vlomijo v stanovanje ali hišo in takoj pri vhodnih vratih, na kakšni polički, obešalniku ali v predalu, najdejo ključe avtomobila. Zato je to vsekakor pomemben vidik varnosti ključev,« pravi tudi detektivka Bernarda Škrabar iz Detektivsko varnostne agencije, ki opozarja, da je dandanes, ko je v avtomobilih več elektronike, vanje vlomiti celo lažje, glede ključev in zaklepanja pa svetuje tudi, da se vedno, ko gremo od vozila, prepričamo, da je vozilo res zaklenjeno, in ne zaupamo slepo proizvajalcu, ki pravi, da se bo avto zaklenil. »Če se vozilo ne zaklene, tako kot bi se moralo, pa vemo, da je s ključem res vse v redu, je avto pametno umakniti drugam. Ob tem je dobro preveriti, kako dejansko poteka zaklepanje avtomobila – pri nekaterih je namreč tako, da če na daljincu dvakrat zaporedoma zaklenemo, se prvič zaklenejo samo vrata, drugič pa se računalniško blokira še motor, kar se tudi sliši pri drugem kliku,« svetuje Škrabarjeva, ki celo pravi, da je v zvezi z varnostjo ključev stanje tako slabo, da o podrobnostih raje ne govori, ker se ji ne zdi etično, saj bi s tem praktično dala navodila za način izvedbe kaznivih dejanj. No, navsezadnje dodatno težo njenim besedam daje tudi nedavno poročilo raziskovalcev z univerze v Birminghamu, ki pravi, da lahko tatovi z doma narejeno napravico na daljavo prekopirajo kodo ključa in brez težav vstopijo v vozilo. Tako ranljivih naj bi bilo kar več kot 100 milijonov vozil, od tega večina iz koncerna Volkswagen (od leta 1995 do pred kratkim), ob tem pa omenjajo še znamke Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Ford, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot... A to je že druga zgodba.