Čeprav so bili v prvem polletju na slovenskih cestah motoristi manj pogosto udeleženi v prometnih nesrečah kot v enakem obdobju lani, je po podatkih policije krvni davek v prvih šestih mesecih letošnjega leta mnogo večji. Življenje je namreč izgubilo že 13 motoristov, medtem ko je do konca lanskega junija ugasnilo skoraj pol manj življenj teh ranljivih udeležencev v prometu, ki se ob nesrečah težko ognejo poškodbam. Kljub temu na generalni policijski upravi poudarjajo, da se – splošno gledano – število udeleženih motoristov v prometnih nesrečah počasi znižuje, čeprav se njihovo število na slovenskih cestah v zadnjih letih drastično zvišuje.

Dirke so snemali in objavljali na spletu

Najpogostejši vzroki za prometne nesreče motoristov so hitrost, nepravilna stran in smer vožnje, nepravilno prehitevanje in neupoštevanje pravil prednosti. Na policiji pravijo, da v Sloveniji ne izstopajo posamezni cestni odseki, tako imenovane črne točke, kjer bi zaznavali večje število prometnih nesreč, so pa določene ceste, ki jih motoristi raje uporabljajo za vožnjo. Ena takih je državna cesta Podpeč–Rakitna. »V preteklih letih se je na tej cesti pojavila skupina motoristov, ki je to cesto uporabljala za dirkališče. Vozili so s preveliko hitrostjo in snemali svoja dejanja, posnetke pa objavljali na družbenih omrežjih,« je pojasnila Vesna Drole  z generalne policijske uprave.

Kot poligon za dirkanje je v največji meri služil pododsek med Preserjem in odcepom za Krim. Poleg prekoračitve dovoljene hitrosti so »kamikazi« izvajali tudi nevarna prehitevanja čez neprekinjeno ločilno črto in prehitevanje na nepreglednih delih ceste, najpredrznejši pa so uprizarjali celo vožnjo po nasprotnosmernem vozišču. Zaradi tega so nastajale nevarne situacije pri srečevanjih z drugimi udeleženci v prometu, še posebno s kolesarji, ki v poletnih mesecih prav tako pogosto uporabljajo to državno cesto. »Zato je na tej cesti policija najprej povečala nadzor, konec prejšnjega meseca pa je bila postavljena tudi dodatna signalizacija, ki bo odvračala motoriste od takega početja,« je dodala Droletova.

Obvestilne table so premalo jasne

Na pristojnem ministrstvu so na podlagi pozitivnih izkušenj iz tujine skupaj z Direkcijo RS za infrastrukturo pripravili pilotni projekt in na odsek ceste Podpeč–Rakitna zarisali posebne (hrapave) talne označbe, ki naj bi izboljšale prometno varnost motoristov in preostalih udeležencev v prometu. »Talne označbe voznike motornih koles v levih krivinah, torej v smeri vožnje, usmerjajo stran od sredinske črte in hkrati umirjajo hitrost vožnje ter tako zmanjšujejo možnost trka motorista z drugim udeležencem v prometu. Preostala vozila pa vozijo enako kot do sedaj po svojem vozišču. Vse to je tudi grafično prikazano na obvestilnih tablah,« so pojasnili na direkciji za infrastrukturo. Če se bodo nove talne označbe izkazale kot dobra rešitev, bo direkcija predlagala njihovo uvrstitev v pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah ter jih uporabila tudi na nekaterih drugih odsekih. Katerih, niso povedali.

A Jure Kostanjšek, sekretar komisije za vzgojo in varnost v cestnem prometu pri AMZS, se sprašuje, ali motoristi sploh vedo, kaj nove označbe pomenijo. »Kako naj vedo, da je signalizacija namenjena ravno njim in ne na primer voznikom osebnih avtomobilov? Postavljena je sicer tabla, ki naj bi pojasnjevala označbe, a dvomim, da bo vsem razumljiva, saj sta na njej narisana tako motorist kot avtomobilist,« je opozoril Kostanjšek in dodal, da oznak ne najdemo v novem pravilniku o prometni signalizaciji, ki je začel veljati prejšnji mesec.

Robert Gril iz sektorja za izpitne centre pri Agenciji RS za varnost prometa se strinja s predhodnim sogovornikom in pravi, da je tabla morda res premalo jasna. Pravi tudi, da se je po objavi obvestila o novih označbah na njihovi facebook strani kar usulo takšnih in drugačnih komentarjev. »Veliko je bilo pomislekov. Motoristi se namreč bojijo talnih označb, ker so bolj spolzke. Čeprav so v tem primeru hrapave, pnevmatika na njih nima tako dobrega oprijema kot na asfaltu. Zato jim skrajšuje zavorno pot. Vizualno pa talne označbe zmanjšajo prometni pas. A vse to je morda dobro, saj bodo podzavestno zmanjšali hitrost,« je sklenil Robert Gril.