Zadolženost Mestne občine Ljubljana se že od leta 2012 zmanjšuje in je trenutno celo na najnižji stopnji po letu 2008. Vprašanje zadolženosti prestolnice, ki je predvsem v predvolilnih letih 2010 in 2014 dvigalo toliko prahu, se je torej izkazalo za močno spolitizirano. Tudi ko so občini po krizi na nepremičninskem trgu močno padli prihodki iz prodaje zemljišč in stavb, je kredite brez težav poravnavala – še več, zadolženost je celo zmanjševala.

Na temi prezadolženosti Ljubljane je politične točke v zadnjih letih nabirala predvsem mestna SDS, v letih 2008 in 2009 s katastrofičnimi napovedmi o skorajšnjem bankrotu mesta, leta 2014 pa z ocenami, da je Ljubljana »daleč najbolj zadolžena občina v Sloveniji«. Nobena od teh trditev ne drži.

Predvsem v letih 2008 in 2009 se je Ljubljana v primerjavi s preteklimi leti res zadolžila, vendar sta za to dva tehtna razloga. Vlada Janeza Janše je Ljubljani s spremembo zakona o financiranju občin čez noč odvzela več kot 50 milijonov evrov na leto, mestu pa ob vrsti zastavljenih naložb in upadanju prihodkov iz prodaje premoženja ni preostalo drugega, kot da je izdatke uravnotežilo z zadolževanjem, ki pa je še vedno bilo pod zakonsko določeno mejo.

Ljubljana kljub temu nikoli v zadnjih letih ni bila najbolj zadolžena občina v Sloveniji, pravzaprav nikoli ni bila niti med desetimi najbolj zadolženimi občinami. Po zadnjih podatkih za leto 2015 je z okoli 700 evri dolga na prebivalca ljubljanska občina za tretjino manj zadolžena od koprske ali litijske ter skoraj za tisočak manj zadolžena od Gornjih Petrovcev, najbolj zadolžene občine v Sloveniji.

Od leta 2012 se zadolženost zmanjšuje

Medtem ko se je zadolženost slovenskih občin od leta 2012 do 2015 v povprečju povečevala, se je ta trend v Ljubljani v tem času obrnil. Tudi leta 2014, ko je zaradi sofinanciranja evropskih projektov zadolženost vseh občin najbolj poskočila. Od leta 2012 je ljubljanska občina dolg znižala za skoraj 20 milijonov, na 114 milijonov evrov. V zadnjih dveh letih se je znižala tudi vrednost poroštev, ki jih je za zadolževanje občina dala Javnemu holdingu Ljubljana. Konec lanskega leta je ta dolgoval skoraj 33 milijonov evrov, 8 milijonov manj kot leta 2012. Bolj kot ne stabilna ostaja tudi raven zadolženosti mestnega stanovanjskega sklada, ki dolguje dobrih 24 milijonov evrov.

Kljub površnim ocenam o prezadolženosti Ljubljane ta vsa leta ostaja krepko pod zakonsko dovoljeno mejo. Po naših izračunih, ki so nam jih potrdili na mestni občini, bi lahko občina na leto poplačevala 19 milijonov evrov kredita, kar 7,7 milijona evrov več kot v tem trenutku. Skupaj bi se po oceni občinskega oddelka za finance lahko zadolžili še za 75 milijonov evrov. Višina zadolženosti občin je povezana z višino prihodkov (znižanih za prejete donacije, transferne prihodke iz državnega proračuna za investicije in prejeta sredstva iz proračuna Evropske unije) in ti se – tudi če odštejemo prejeta evropska sredstva – v zadnjih letih malenkost popravljajo navzgor.

S posojili bi lahko financirali obnovo Roga

Največ prihodkov v zadnjih letih – dobrih 373 milijonov – je ljubljanska občina ustvarila leta 2010, vendar je to leto med prihodke štela 81 milijonov evrov težko »prodajo« zemljišča za športni park Stožice. Brez te transakcije bi bilo najbolj bogato leto lansko leto, ko je ustvarila 322 milijonov evrov prihodkov, vendar je tudi to leto treba jemati nekoliko z zadržkom, saj je od izteku programskega obdobja prejela več kot 60 milijonov evrov evropskih sredstev.

Na vprašanje, ali bodo glede na precej nižjo zadolženost od zakonsko dovoljene prihodnje leto z najemom kredita financirali kakšen projekt, na ljubljanski občini niso jasno odgovorili, dejali so le, da imajo v načrtu iz proračuna financirati obnovo Roga, ki je ocenjena na skoraj 15 milijonov evrov.

Zadolženost Mestne občine Ljubljana

Mestna občina Ljubljana, zaključni računi, proračun

PODATKI

PRIHODKI

ZADOLŽENOST MOL

POROŠTVA JHL

POROŠTVA JSS MOL

INVESTICIJSKI ODHODKI

2013

2008

251.2

244.6

184.9

155.7

37.7

57.3

2014

2009

259.6

250.7

180.5

173.9

48.9

66.3

2015

2010

322.2

373.1

167.8

175.5

109.3

188.0

2016*

2011

357.3

291.2

167.4

173.2

121.7

20.9

2012

262.8

*načrtovani prihodki, stanje

188.0

zadolženosti na dan 30. 6. 2016

47.4