Motoristi so med najranljivejšimi na cesti, pogosto pa se zapletejo v prometne nesreče zaradi neuporabe ali nepravilne uporabe smernikov. Drugače kot pri avtomobilih motocikli nimajo vgrajenega sistema za avtomatski izklop smernikov. Marsikateri motorist smernik bodisi pozabi izklopiti ali pa ga sploh ne vklopi in se zato znajde v škripcih. Takšno izkušnjo je na motociklu doživel tudi elektroinženir Miha Kovač: med zavijanjem ni izklopil smernika, voznik avtomobila pa ga je zaradi napačnega predvidevanja nehote izsilil. Kovač se je, nezadovoljen, ker na trgu ni mogoče najti učinkovite rešitve za izklapljanje smernika, s pomočjo strokovnjakov lotil snovanja pametnega sistema, ki so ga poimenovali smart turn system. Razvili in patentirali so učinkovito in varno napravo za avtomatski izklop smernika po končanem zavoju. Ekipa podjetja ABCS sistem, v katerem je Kovač direktor, zdaj šteje šest ljudi. »Vsak od nas je že prej poznal koga v podjetju, predvsem pa je bilo treba zbrati strokovnjake za vsak del razvoja naprave in njeno prodajo,« pravi Rok Upelj, pravnik, ki v podjetju skrbi za vodenje poslov.

Najpametnejša rešitev na trgu

Uporabniško je delovanje naprave smart turn system zelo preprosto – motorist vklopi smernik, ki se po končanem zavoju samodejno izklopi. Senzorji v napravi med vožnjo procesorju vsako sekundo pošljejo 300 podatkov o gibanju motocikla, s pomočjo naprednega algoritma pa se smernik po končanem manevru zavijanja zanesljivo izklopi. Sistem, velik približno kot računalniška miška, lahko uporabnik sam pritrdi na agregat motocikla.

»Razvili smo končno verzijo za mehanska stikala z utripajočo napetostjo, ki jo je mogoče uporabiti pri večini motociklov na trgu. Do jeseni bomo končali tudi elektronsko verzijo, ki bo delovala še pri preostalih motociklih,« pravi Rok Upelj.

Z nišnim izdelkom konkurira zagonsko podjetje ABCS sistem izdelkom nekaj tujih tehnoloških podjetij, vendar pa je, kot zatrjujejo, smart turn system prepričljivo najboljši. »Pri serijskih motociklih je bilo že kar veliko poskusov samodejnega izklopa smernika, vendar nobena naprava ni bila dovolj zanesljiva, da bi se obdržala. Na trgu končnih kupcev je mogoče dobiti le sistem, ki izklaplja smernike glede na čas, to pa je precej nezanesljivo, predvsem pri mestni vožnji. Z razvojem bo zagotovo še kdo predstavil sistem, ki bo deloval zanesljivo, a po razpoložljivih podatkih in preizkušenih sistemih je naš najnaprednejši in najzanesljivejši,« pravi Upelj.

Naporen zavoj v industrijo

Konec maja se je ABCS sistem na srečanju zagonskih podjetij Pioneers festival na Dunaju uvrstil v ožji izbor obetavnih zagonskih projektov. Kot pravi Upelj, so na festivalu navezali veliko poslovnih stikov in vzbudili interes vlagateljev, z vidika industrije pa dogodek ni bil pretirano pomemben. »Po neuspešnih poskusih iskanja učinkovite rešitve so se proizvajalci motociklov od tega problema nekoliko odmaknili. Vendar se bodo, glede na to, da motociklistična skupnost čedalje bolj išče pravo rešitev, kmalu vrnili k temu problemu,« napoveduje Upelj in dodaja, da je pot do serijske vgradnje sistema pri kateri od znamk serijskih motociklov zelo zahtevna. »Pogovarjali smo se že z večino od glavnih proizvajalcev, pri japonskih je zelo težko vzpostaviti stik, večino znamk pa naš sistem zelo zanima. Vendar so pogovori in testiranja precej dolgotrajni, dolgi so tudi produkcijski cikli, ki jih je treba z našo rešitvijo ujeti. Zdaj preizkušajo našo napravo v dveh podjetjih, za testiranje pa smo dogovorjeni še z dvema.«

Članke o ABCS sistemu so objavili v znanih tujih tehnoloških in motorističnih (spletnih) revijah, intenzivno se promovirajo tudi na motorističnih forumih in spletnih straneh motorističnih skupnosti. Odzivi so odlični, pravijo v podjetju, v katerem se za zdaj osredotočajo predvsem na spletno prodajo izdelka (www.safer-turn.com), ki jim omogoča nastop na mednarodnem trgu, obenem pa iščejo partnerje za distribucijo na ključnih trgih. »Naš osnovni cilj je vzpostaviti trg in distribucijsko mrežo, pozneje pa bomo predstavili še kakšno drugo rešitev, saj zajemamo ogromno za uporabnike koristnih podatkov o vedenju motorja,« pravi poslovni direktor ljubljanskega start-upa. Če bo le mogoče in cenovno sprejemljivo, dodaja, bo proizvodnja sistema ostala v Sloveniji. »Tako lahko bolje nadzorujemo kakovost, obenem pa imamo tukaj odlične partnerje.«