V galeriji Škuc je v torek potekala naravnost pregrešna dražba umetnin, ki je obiskovalce nasmejala bolj kot po navadi tovrstni dogodki. Nekoliko nepričakovano je namreč skrita dela iz ene od omar v MoMi privlekla galeristka Giovanna Serano in draženje čutov – drag show oziroma nastop kraljic in kraljev preobleke – se je lahko začelo.

Sladka Transslovenija

Zgolj z milijoni savdskoarabskih rialov ali kant olja bi bilo tako mogoče ekskluzivno kupiti Manetovo Olimpijo ali Botticellijevo Rojstvo Venere, sploh če je obiskovalec ob tem zmogel pretrpeti še nekaj dobrih šal na račun babice performativne umetnosti Marine Abramović. A seveda nihče ni premogel toliko denarja. Miss Androžena, ki, jasno, zmaguje tako na lepotnih tekmovanjih za moške kot za ženske, obenem pa se kiti z naslovom miss zobanja češenj, na ogled ni postavila zgolj svojega gibkega telesa, temveč tudi izjemen umetniški potencial, saj je slikala seksualno obarvane karikature obiskovalcev dražbe.

Portret boljše gospe nam je po zgledu pesmi Ojoj, gospa Svetlane Makarovič uprizorila ena kraljica preobleke, druga, vsa dehteča, pa je občinstvo očarala s pevsko interpretacijo dobro znane viže Prodajalka vijolic. Najbolj zadržane sta v vročici poletne noči pogrela še nastopa kraljice, ki je v vzburljivih temnih čipkah odpela pesem Sweet Transvestite iz kultnega britanskega muzikala The Rocky Horror Show, in kralja preobleke, ki ni v zibanju bokov prav nič zaostajal za Princeom, ko je izvajal njegovo pesem Cream in ob tem obiskovalke obdaril z nesluteno količino stepene sladke smetane.

Varen prostor za raziskovanje

Dolge noge, bleščeči kostumi, premočna naličenost in darežljivost z frivolno zapeljivimi pogledi – to je bil osvobajajoč rezultat torkove dražbe. Predstavo so pripravili ustvarjalci Kabareta Tiffany, laboratorija metelkovskega kluba Tiffany, v katerem lezbični, gejevski, biseksualni, transseksualni in kvirovski performativni umetniki že tretje leto premikajo meje identitete. »Želimo obuditi različne performerske prakse, ki so lastne LGBT-umetnosti in teatralični kulturi, pri čemer izstopa drag, torej svojevrstna umetnost preoblačenja. Radi se sklicujemo na kulturne produkte, kot so muzikali, filmi in predstave, ki so sooblikovali domišljijo LGBT-skupnosti,« pojasnjuje performer in producent Jernej Škof. Za zgled našteje performanse Britanca Davida Hoyla ali ameriškega kralja preobleke RuPaula ter div, kot sta bili igralki Joan Crawford in Bette Davis. Pri ustvarjanju odrske persone pa jim pomaga tudi mojster maske Emperatrizz izevrovozijskih Sester.

Jemljejo se izjemno resno, a ne želijo, da jih dramatična otožnost, ki ob veselju pogosto zaznamuje take performerske prakse, zavira pri ustvarjanju in sprožanju smeha med publiko. »Navsezadnje LGBT-skupnost živi pod nenehnim družbenim pritiskom, zato je pomembno, da poskušamo tovrstne konflikte reševati tudi skozi humorno naravo odrskih likov in zabavo,« pove Škof. S kabaretom želijo ustvariti varen prostor, v katerem lahko LGBT-posamezniki brez obremenjevanja s širšimi družbenimi konteksti izražajo različne identitete, poudarja mentorica kolektiva in performerka Olja Grubić. Primarno so njihove predstave zagotovo namenjene publiki LGBT-skupnosti, a jih vse pogosteje obišče tudi splošno občinstvo, ki ob torkovi razuzdanosti ni moglo skriti ne presenečenja ne nasmehov.