»Poglejte jo! Revica je prerešetana, kot da se prebijamo skozi vojno,« je bila zelo slikovita utrujena Novozelandka Jo Worth, ki je za nekaj dni izstopila iz mednarodnega relija od Pekinga do Pariza. Tako kot se je za volanom utrudila sama, se je utrudila tudi njena Xena, volvo letnik 1968, ki jo je pred več kot mesecem dni z ladjo poslala v kitajsko prestolnico in potem začela skoraj 14.000 kilometrov dolgo pot. »Vsak dan je kaj, nenehno kaj popravljamo! Osnovne stvari opravim sama, sicer pa poiščemo lokalno pomoč,« je bila kar malo razočarana, saj je zaradi okvare motorja izgubila dobro mesto na začetku karavane.

Želja, stara 12 let

»Na začetku je bilo zame pomembno tekmovanje, zdaj pa ne več. Zdaj nama je pomembno samo, da prideva brez težav do Pariza,« je bila iskrena Worthova, za katero je ta reli že druga tovrstna izkušnja. Lani se je podala na pot od Singapurja do Burme, ki je trajala 25 dni, in ko primerja, pravi, da je bil puščavski del Mongolije veliko bolj vroč. Vendar se ne strinja, da je najhujši del potovanja že mimo. »Ni konec, dokler ne pridemo do Pariza!« se je nasmejala voznica, ki jo ves čas bodri njena mama.

Ne hči, mama je bila tista, ki se je prva navdušila nad to pustolovsko avanturo od srca Azije do srca Evrope. »Že pred 12 leti sem na avstralski televiziji gledala dokumentarni film o prvem reliju Peking–Pariz leta 1907 in takrat sem pomislila, da bi rada tudi sama nekoč to doživela. Ko odplačamo hipoteko, lahko gremo, sem rekla in res se je tako zgodilo,« se je spomnila Heather Worth, ena izmed številnih sovoznic na pestri celinski poti.

Začelo pet zanesenjakov

»Veliko je načrtovanja, seveda, zato pot lahko organiziramo vsaka tri leta. Smo precej majhna skupina, ki ima sedež v Angliji, in zelo računamo na pomoč lokalnih ljubiteljev starih avtomobilov, ki jih ni težko najti v nobeni državi,« je pojasnil predstavnik organizatorjev Vincent Lee. Kot je dodal, je glede na zanimanje že zdaj gotovo, da bodo reli znova ponovili leta 2019 in pripravili že šesto ponovitev dirke, ki se je prvič zgodila leta 1907. Takrat je dirko je izvedlo pet zanesenjakov, ki jih je opogumila objava v pariškem časopisu. »Dokler ima človek avtomobil, lahko počne kar koli in gre kamor koli. Je kdo, ki bi se to poletje z avtomobilom podal na pot od Pekinga do Pariza, da to dokaže?« so zapisali v LeMatinu in povzročili, da se je začela zanimiva tradicija, ki jo danes nadaljujejo entuziasti, prepričani, da je tudi za stare avtomobile mesto na cestah, ne le v muzejih.

»Kakšne kakovostne avtomobile so izdelovali nekoč!« se čudijo mimoidoči, kamor koli pripelje karavana bentleyjev, chevroletov, chryslerjev in drugih starodobnikov, nalepke na njih pa razkrivajo, da je za njimi že več tisočkilometrskih poti. Seveda zahtevajo tudi zelo veliko denarja za vzdrževanje in njihovim voznikom se ne izide vedno po načrtih. »Iz Pekinga nas je krenilo 115, zjutraj nas je bilo 96, v času kosila 88, zdaj pa jih bo po mojem okoli sto. Nekaj jih je moralo odstopiti že na Kitajskem, sicer pa se stalno vračajo, ko odpravijo okvare,« je povzel Lee in dodal, da se lahko lestvica v vsakem trenutku spremeni, ker so tudi vozila utrujena.

Reli starodobnikov od Pekinga do Pariza

ERA

PODATKI

ITALIJA

SLOVENIJA

POLJSKA

RUSIJA