Steklarna Hrastnik je v samo nekaj letih prehodila pot od tovarne, ki je poslovala z izgubo in bila tik pred zaprtjem, do uspešnega podjetja, ki se lahko pohvali z uspešnim poslovanjem ter laskavimi priznanji in nagradami. Med njimi morda največ šteje prav tisto, kar so zasavski steklarni prislužili njeni oblikovalci. Kozarec z okroglim dnom, t. i. pijani kozarec, ki so ga predstavili v restavraciji Fifteen Jamieja Oliverja v Londonu, steklena skodelica Puzzle, ki je prejela nagrado Red Dot point, in kozarec Celsyum so oblikovalski izdelki, s katerimi se lahko pohvalijo zasavski steklarji.
V svoje vrste so uspeli pritegniti Gregorja Likarja, oblikovalca, ki mu steklo kot material predstavlja poseben oblikovalski izziv. Novogoričan, ki trenutno živi v Celju, se je sprva preizkušal na drugih področjih, med drugim v marketingu, nato pa je zmagala ljubezen do oblikovanja. Sprva je na Norveškem oblikoval interjerje za jahte, se na hitro preizkusil v Zlatarni Celje, nato pa ga je pot vodila v Hrastnik, kjer soustvarja uspešno zgodbo Steklarne Hrastnik.
Kdaj se je prvič pojavila želja po oblikovalskem ustvarjanju v steklu? Vaša karierna pot je morda malce netipična, saj niste od samega začetka oblikovalec.Res je. Na svoji poslovni poti sem se preizkusil tako v marketingu kot v oblikovanju, ampak na koncu je prevladala ljubezen do oblikovanja, ker sem po duši industrijski oblikovalec. To pomeni, da me bolj zanima tehnologija in kako se lahko ta manifestira v končnem produktu. Vsekakor pa je steklo kot material zame predstavljalo nov, poseben izziv, ko se mi je ponudila možnost zaposlitve v Steklarni Hrastnik.
Začniva pri kozarcu Speak, ki ste ga proti koncu leta 2012 predstavili v londonski restavraciji Fifteen, kjer ste ustvarjalci kozarca poželi izjemno navdušenje. Speak ni navaden kozarec, je pravzaprav steklena vrtavka. Kaj vam je predstavitev kozarca v Londonu prinesla?To je prvi produkt, ki je nastal po mojem prihodu v Steklarno Hrastnik. Kozarec je nastal iz že obstoječe ideje na trgu – rocking glass. Ima pa za seboj posebno zgodbo, ki jo je kozarec podpiral, komuniciral ob svoji promociji, in sicer pomoč mladim. Od tod tudi ime projekta »Speak«, ki se je že zaključil, kozarec pa še vedno proizvajamo. Poleg tega je kozarec s predstavitvijo v londonski restavraciji Fifteen odprl vrata Steklarni Hrastnik do novih kupcev.
Drugi izdelek, ki ga prav tako velja izpostaviti, je steklena skodelica Puzzle, ki je prejela Red Dot nagrado na področju produktnega dizajna, za katero se je potegovalo več kot 5000 prijavljenih izdelkov. S čim si je ta zanimiva skodelica prislužila ta laskavi naziv?Steklena skodelica Puzzle je iz tržnega konteksta zelo definiran produkt. Ima jasno obliko, ki sem jo nadgradil v 3D zložljivosti. Zaradi trdnostni stekla in tehnoloških zmogljivosti Steklarne Hrastnik je produkt lahko dosegel izjemne funkcionalne lastnosti. Te se kažejo v številnih možnostih zlaganja. Uporabnika spodbuja h kreativnosti, kar daje izdelku karakteristike inovativnosti in unikatnosti. Omenjene karakteristike so prepričale tudi strogo in raznovrstno žirijo.
Od kje ideja za pričujočo valovito skodelico? Kako je potekalo snovanje od ideje do realizacije?V Puzzle sem združil estetsko in uporabno vrednost izdelka, pri tem pa je oblika narekovala uporabnost. Zato lahko Puzzle zlagamo v treh dimenzijah – možnost zlaganja v višino in širno.
Kaj vam pomeni nagrada Red Dot?Dizajn je izrazito subjektiven. Ker pa je v žiriji Red Dot kar 41 strokovnjakov s področja oblikovanja, menim, da je to dejstvo, ki naredi subjektivno naenkrat objektivno. Prav zato mi ta nagrada pomeni veliko, saj je dokaz, da ima izdelek vse tiste kvalitete, značilnosti, ki ga dvigajo nad povprečje.
Katere vaše izdelke oziroma izdelke steklarne Hrastnik bi še izpostavili?Celsyum je zagotovo še eden izmed izdelkov, ki izstopa. To je prvi kozarec na svetu, ki združuje tri različne materiale – plastiko, gel in steklo. Je nišni kozarec, saj je namenjen zelo specifični skupini kupcev, zelo specifični potrebi na trgu. Kozarec namreč omogoča, da pijača ostane 60 minut topla ali hladna.
Nam lahko zaupate, kaj trenutno snujete v Steklarni Hrastnik? Nas boste morda v kratkem presenetili s kakšnim novim ustvarjalnim presežkom?Ustvarjanje se nikoli ne zaključi, idej je veliko, a pred realizacijo skrbno preverimo stanje in potrebe na trgu. Tako trenutno pripravljamo nov kozarec, tipični kozarec, ki bo namenjen za uporabo v barih in restavracijah, torej lahko rečemo, da bo namenjen najširšemu krogu uporabnikov. Z njim želimo ponuditi slovensko alternativo, različico, danes široko zastopanemu kozarcu turške konkurence. Z idejo za nov kozarec želimo nadgraditi, izboljšati najbolj prodajan kozarec na svetu. Skrbno smo proučili vso konkurenco in vse najboljše lastnosti konkurenčnih kozarcev ter pripravili koncept novega kozarca. Odlikuje ga izjemna »zložljivost«, izredno nizka teža, lepa oblika in univerzalnost. Ta kozarec je primer evolucije, kar je po mojem mnenju prava pot inovacije, vsaj v tej industriji.
Nam lahko predstavite klub PBC 1860, ki deluje v okviru Steklarne Hrastnik?V Steklarni Hrastnik je klub PBC 1860 ustanovljen z namenom, da lahko mladi pridobivajo nove izkušnje. Steklarna Hrastnik pa s tem pridobi nov, svež pogled na zastavljene projekte in oblikuje bazo potencialnih novih sodelavcev v primeru, da se pokažejo potrebe. Steklarna Hrastnik je že uspešno izpeljala dve generaciji, v letošnjem letu pa nadaljuje z novo, tretjo generacijo. V prvi generaciji je aktivnih 11 študentov, v drugi 19, v tretjo generacijo pa bo sprejetih približno 10 članov. Večina članov PBC prihaja iz Ekonomske fakultete v Ljubljani, kjer v okviru predmeta Mednarodno poslovanje pod okriljem prof. dr. Gregorja Pfajfarja Steklarna Hrastnik razpisuje praktične projekte. V naslednjih letih pa bomo naše sodelovanje razširil tudi na druge izobraževalne inštitucije. V Steklarni Hrastnik smo prepričani, da takšen koncept dela z mladimi prinaša »win-win« situacijo za vse vpletene, saj je to tudi cilj projekta.
Irena Račič