Na posvetu prejšnji teden v Tovarni podjemov (by the way, če ste v Mariboru, spremljajte evente in pridite pogledat, je zelo uporabno-obljubili so nam tudi nove kavče! link: http://www.tovarnapodjemov.org ) o lean marketingu je nekdo poudaril, da je nujno, da svoje produkte vsaj v začetku prodajaš sam in ne preko zunanjih partnerjev. Pri tem je bilo izpostavljeno, da bi ti partnerji-posamezniki ali agencije lahko napačno predstavili tvoj produkt in bi se tako zmanjšale možnosti za posel. Morda res, toda iz mojih izkušenj je še večji problem izguba potencialnih povratnih informacij, ki jih lahko dobiš vzporedno, ko se pogovarjaš s potencialnimi strankami. Predvsem v začetni fazi so te informacije vredne suhega zlata in včasih celo več, kot prodaja sama.

Tržna raziskava ni nekaj, kar se naredi v enem mesecu in nato zapakira v lepe grafikone in odstotke ter vkleše v kamen. Tržna raziskava se dogaja vsak dan z vsakim pogovorom, ki je priložnost, da se hitro testira različne scenarije na »platnu« (bussiness model canvas), ki sem ga omenjal včeraj. Večina entuziastičnih, sploh tehničnih inovatorjev vidi trženje kot nujno zlo oziroma „umazano delo“ in tudi sam sem spadal med njih. Še vedno se kot „idealistična arhitekturna duša, ki verjame v popolnost svoje nezmotljive kreacije“ spopadam s tem konceptom, toda sedaj trženje vidim kot nujen in integralni del procesa inoviranja.

Vsega seveda ne zmoreš sam in tako je tudi naša ekipa Eforma naletela na problem, da imamo omejeno število parov rok in možganskih celic (no, glasilk pa preveč, ker Matic pravi, da preveč govorimo, predvsem midva z Martinom). Tako smo v oktobru in novembru odkrili, da se nekatere naše ideje pokrivajo z agendo Zbornice za Arhitekturo Slovenije. Sprejeli so nas tudi v društvu arhitektov Ljubljana, kjer se je debata o tem, kako vzpostaviti mehanizme za promocijo kvalitetne arhitekture in kaj ta sploh je, zavlekla dolgo v noč. Prijetno nas je presenetilo, da so nas tako sprejeli. Oba sestanka sta nam dala nove iztočnice in zagon za nadaljni razvoj. Vrata so odprta, samo potrkati je potrebno. Menim, da je za vsak projekt ključno, da čim prej najdeš prave partnerje.

Sun Tzu je zapisal “Keep your friends close, and your enemies closer” (Bodi blizu svojih prijateljev, še bliže pas svoje sovražnike). Vse lepo in prav, toda, kot je vedel že slavni general, je zelo pomembno tudi, kaj počne tvoja konkurenca. Najpogostejša napaka nadebudnih startupovcev je prepričanje, da nimajo konkurence. Nekje sem slišal ali prebral, da če konkurenca v poslu ne obstaja, potem verjetno tudi posel ne obstaja ali nekaj v tem smislu (se opravičujem avtorju). Ključno je torej odkriti konkurenco (doma ali v tujini) in ugotoviti zakaj (če sploh) je tvoja ideja boljša (ne samo drugačna!). Torej spoznati svoje stranke, se povezati s partnerji in podrobno secirati konkurenco, je nekakšen recept (ki sicer potrebuje še kar veliko začimb), ki ga naša ekipa uporablja vsak dan, razen, ko kuhamo čaj. Če ima kdo še kakšen dober recept, se priporočamo!