Mlačen in neprepričljiv. Brez karizme in vizije. Politik manjšega formata. Dober kot državni sekretar, ne pa kot minister. Prijazen kot medvedek, kar pa za njegov položaj ni ravno najboljša referenca. Najslabši minister do zdaj. Tako so Gašperšiča opisali nekateri naši sogovorniki. Da je najslabši minister, je bilo slišati tudi na torkovem razgretem shodu v Kopru. Takšen opis infrastrukturnega ministra iz ust enega izmed udeležencev protesta je razumljiv, saj se je Gašperšič zapletel (ali pa ujel) v afero Luka Koper, s katero se ukvarja vsa država, ne samo Primorska. Vpleten je v afero, ki jo lahko imenujemo kar Lukagate.

Molčeči prejemnik Prešernove nagrade za diplomsko delo

51-letni minister Gašperšič se je v javnosti doslej pojavljal bore malo. Videti ga je bilo predvsem ob otvoritvah nekaterih infrastrukturnih objektov in cestnih odsekov ter ob prihodu oziroma odhodu z vladnih sej, a je tedaj večinoma molčal. Malokdo ve, da je Peter Gašperšič, sicer član Cerarjeve SMC, poklicno pot začel kot mladi raziskovalec na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo ter za svoje diplomsko delo prejel študentsko Prešernovo nagrado. Izobraževal se je tudi v ZDA in kariero nadaljeval v gospodarstvu. Bil je vodja več projektov za različne investitorje, med drugim pri gradnji stanovanjske soseske Mostec v Ljubljani. V državni upravi, kjer je že 13 let, je zamenjal kar nekaj ministrstev: na okoljskem je pripravljal gradbeno-tehnične predpise, na prometnem vodil sektor za avtoceste in bil na položaju generalnega direktorja direktorata za ceste. Pahorjeva vlada ga je avgusta leta 2010 imenovala za državnega sekretarja na ministrstvu za okolje in prostor. Pred imenovanjem na čelo infrastrukturnega resorja je na ministrstvu za kmetijstvo in okolje vodil sektor za vode.

V središču medijske pozornosti se je Gašperšič znašel lani poleti. Takrat ga je prvi nadzornik državnega Darsa Robert Ličen obtožil, da je od njega (večkrat) zahteval, naj zamenja tedanjega prvega šefa Darsa Matjaža Kneza. Gašperšič je navedbe Lična odločno zanikal, vendar je prišlo na dan, da naj bi zahteval zamenjavo direktorjev še v nekaterih drugih družbah v državni lasti, kot so Slovenske železnice, in (že tedaj!) tudi v Luki Koper. Ko ga je prva nadzornica Luke Alenka Žnidaršič Kranjc nedavno obtožila, da je (tudi) od nje zahteval, naj nadzorniki zamenjajo šefa Luke Koper Dragomirja Matića, je minister takšen klic (vnovič) zanikal. Zaradi Ličnovih izjav je Gašperšič lansko poletje napovedal tožbo, vendar grožnje ni uresničil. Žnidaršič Kranjčevo pa bo tožba očitno »doletela«, saj naj bi se po naših informacijah minister o tem že posvetoval z odvetnikom. Ga bo tudi tokrat »jeza« minila ali pa bo grožnjo vendarle uresničil? Počakajmo, Gašperšič ima namreč tri mesece časa za odločitev.

Najprej proti drugemu tiru, nato za

Sicer pa so med politiki Gašperšičeve izjave najbolj odmevale na zaslišanju v parlamentu. Takrat je presenetil s stališčem, da drugega tira Divača–Koper glede na potrebe Luke Koper ne bomo potrebovali še najmanj 30 do 40 let. Ko je slabo leto pozneje študija OECD pokazala, da projekt pomeni preveliko tveganje za Slovenijo, so se na premierja Mira Cerarja usuli pozivi gospodarstvenikov, naj Gašperšiča zamenja. Očitali so mu, da dela proti gradnji drugega tira in da je s študijo povzročil poslovno škodo Luki Koper. A je septembra lani spet presenetil. Nenadoma je spremenil stališče glede drugega tira in rekel, da modernizacija železniškega omrežja in gradnja drugega tira ostajata prioriteti vlade. »Tega, da je spremenil svoje stališče, mu ne gre zameriti. Vsak ima pravico, da ga spremeni. Očitno je spoznal, da njegovo zavzemanje proti drugemu tiru pomeni izgubljanje političnih točk,« menijo naši sogovorniki.

Pa bi moral zaradi afere Lukagate oditi minister Gašperšič ali morda kdo drug? Po mnenju naših sogovornikov bi zaradi razsežnosti afere morali oditi vsi glavni akterji, torej tako uprava kot nadzorni svet Luke Koper, pa tudi državni sekretar Metod Dragonja, uprava SDH z nadzorniki vred in navsezadnje minister Gašperšič. Poslanka in nekdanja premierka Alenka Bratušek celo meni, da bi moral premier Cerar Gašperšiča »žrtvovati« za zaščito svojega položaja. Kaj bo afera Lukagate poleg odstopa šefa SDH Jazbeca še potegnila za sabo, je nemogoče napovedati. Znano je le, da se bo infrastrukturni minister jeseni zagovarjal pred poslanci, saj je interpelacija proti njemu vložena, pa tudi, da brezpogojne podpore nima niti v lastni stranki.

Ministra čaka še dolgo in zelo vroče poletje

In kaj mu v aferi očitajo? To, da po novem zagovarja gradnjo drugega tira ne glede na to, koliko naj bi stala. Namreč, že ocena projektantov, ki jo je izdelala družba DRI pod vodstvom Jurija Kača, je pokazala, da je projekt vreden okoli 800 milijonov, ne pa 1,4 milijarde evrov. »Če se je minister odločil za javno-zasebno partnerstvo, potem ne more računati na evropska nepovratna sredstva. Pri sredstvih EU se to šteje kot pomoč državi, ne pa zasebnemu partnerju. Poleg tega se tudi poroštvo države šteje kot javni dolg, ki ga moramo po zavezi Bruslju zmanjšati. Zaradi vsega tega imam občutek, da Gašperšič taktizira, da bi pridobil čas, glavno zgodbo pa vodi finančni minister Dušan Mramor,« pravi eden od naših sogovornikov.

Da je v ozadju zgodbe o drugem tiru minister Mramor, je prepričanih več naših virov. Gašperšiču zamerijo tudi, da je pri odgovorih na vprašanja o drugem tiru povsem neprepričljiv. Iz rokava bi moral stresati različice A, B in C, pa jih ne, menijo. In opozarjajo, da se velik logistični center že gradi v Beogradu. Ta bo postal druga luka Pirej, ki sicer velja za največje evropsko pristanišče. Iz Beograda bodo tako vodile logistične poti proti Grčiji, Makedoniji, Madžarski. Je torej projekt drugega tira, kot ga vodi minister Gašperšič, drugi TEŠ 6? »Mnogim je gotovo v interesu, saj bodo dobro zaslužili,« pravi naš sogovornik. In dodaja, da v ozadju projekta drugi tir, zaradi katerega nas bo še zelo bolela glava, stoji tudi ekonomski svetovalec stranke SMC Aleksandar Kešeljević. K njemu naj bi že nekaj časa hodili številni lobisti. Dolgo vroče poletje se je za ministra torej šele začelo.