Francosko zagonsko podjetje Qwant si že več kot tri leta prizadeva dokazati, da je lahko spletni iskalnik dober in lahko na trgu preživi tudi, če spoštuje pravico do zasebnosti in popolne anonimnosti uporabnikov. Po težkem in negotovem začetku je Qwant v zadnjih mesecih, ko je od lanske jeseni povečal število obiskovalcev z 8 na 21 milijonov, vendarle začel prodirati na trg, na katerem je imel Google doslej dejansko monopol.

Eric Leandri, eden od ustanoviteljev podjetja in njegov sedanji direktor, je optimističen: »Končno nam gre dobro. Vsak mesec imamo za petino ali šestino več uporabnikov.« Sicer jih je 50 odstotkov iz Francije in 30 iz Nemčije. V Franciji tako že odstotek vseh iskanj na spletu poteka prek qwanta.

V čem se razlikuje od googla?

V podjetju je zaposlenih 60 ljudi, pisarne strežnika so v Parizu, ekipe za razvoj v Nici, poleg tega so pomembni partnerji v Nemčiji. Še vedno so majhni v primerjavi z Googlom, a njihov uspeh v zadnjih mesecih kaže, da vse več Evropejcev noče biti več del sistema, kjer v tem ameriškem gigantu vsak njihov klik na spletu zabeležijo.

Qwant namreč v nasprotju z googlom ne zbira podatkov o tem, katere strani na spletu odpira določen uporabnik. »Niti spletnega naslova uporabnika si ne zapomnimo,« pravi Eric Leandri. »Pri vsakem novem vstopu na splet je geslo na novo dešifrirano in na koncu mu po naključju dodamo nove znake, tako da ga ni mogoče rekonstruirati.« Ko torej uporabnik zapusti splet, se piškotek, ki je omogočal brskanje, uniči. Tako novi iskalnik tudi ne more predpostavljati preferenc uporabnika, torej rezultatov iskanja, ki bi ustrezali tem preferencam. »Če dva vtipkata enako iskanje, bosta dobila enake rezultate, saj ne vemo, kdo sta,« zagotavlja Leandri. Je pa mogoče z uporabo posebnega programa iskati na qwantu tudi po preferencah.

Za izbor vsebine in njihovo hierarhijo je Qwant ustvaril sistem umetne inteligence Iceberg, ki upošteva številne kriterije: kakovost teksta, uvodnik, komentarje in pripombe na družbenih omrežjih, koliko in kaj je na spletu o avtorju teksta. »Seveda ostaja qwant subjektiven,« priznava Leandri, »saj mi odločamo, kakšni bodo ob iskanju kriteriji pri vzpostavitvi rezultatov. Obenem pa so rezultati nevtralni, saj jih po tem, ko smo njihovo iskanje določili z zelo jasnimi in transparentnimi kriteriji, nihče ne popravlja.«

Kot Google do leta 2009, preden je začel intenzivno zbirati podatke o uporabnikih, tudi Qwant poskuša zaslužiti s kliki. Tako zasluži s spletnimi stranmi, ki se ukvarjajo s prodajo. Prav tako dobi nekaj sredstev, če nekdo kot bodoči turist prek različnih spletnih servisov najame sobo in si pri tem pomaga s qwantom.

Eric Leandri poudarja, da ima qwant etično razsežnost: »Pokazati hočemo, da je mogoče zaslužiti tudi tako, da si etičen, da torej spoštuješ pravice posameznikov in način življenja Evropejcev. V nasprotju s tistimi, ki hočejo ves čas nadzorovati vse ljudi, predlagamo drugačen družbeni projekt, ki bi temeljil na posameznikovih svoboščinah.« Tako lahko vsak preveri, kako delujejo in tudi to, da ne zbirajo podatkov.

Google zlorablja svoj prevladujoč položaj na trgu

Za boj proti monopolu multinacionalke Google pa potrebuje Qwant pomoč države in EU. Sicer je evropska komisija že začela sodni postopek proti Googlu zaradi zlorab prevladujočega položaja. Qwantu, ki mu je zaradi Googlovega monopola onemogočen zlasti dostop do mobilnih aplikacij na pametnih telefonih, je še posebno naklonjena francoska socialistična vlada, ki bi rada, da bi imel Google v Evropi alternativo. Francoska država je sicer že pred več kot desetimi leti pod desničarskim predsednikom Jacquesom Chiracom poskušala z blagoslovom EU razviti nov iskalnik, ki bi bil lahko konkurent googlu, a ji ni uspelo, menda predvsem zaradi tega, ker je šlo bolj za projekt proti Googlu kot za projekt novega iskalnika. Qwant je sicer neodvisno zagonsko podjetje, a njegov iskalnik naj bi kmalu začeli uporabljati v francoskih šolah v obliki programa, ki preprečuje ogled strani s pornografsko vsebino in nasiljem.

Qwant poznajo tudi nekateri strokovnjaki za svetovni splet v ZDA. Nedavno pa naj bi vodilni v Googlu izjavili, da imajo konkurenco samo klik daleč, pri čemer so omenili Qwant. S tem so hoteli opozoriti, da Google nima monopolnega položaja na trgu (kar v bistvu ne drži), hkrati pa so pri Američanih zbudili radovednost glede tega novega evropskega iskalnika, ki se kot David Goljatu upira ameriškemu velikanu.