Vožnja avtomobila je, čeprav se tega morda premalokrat dovolj zavedamo, zahtevno in predvsem zelo odgovorno početje. Še toliko bolj, kadar v avtomobilu nismo sami in smo odgovorni tudi za potnike. In v takšnem položaju je za volanom vselej tudi noseča ženska. Ki tudi, če je v avtomobilu sama, to pravzaprav ni. Je pa za nosečnice vožnja lahko še toliko napornejša kot sicer, tudi zaradi njihovega počutja, sprememb na telesu...

»Na začetku nosečnosti oziroma v prvem tromesečju, ko trebuha skorajda še ni, je vse običajno in tudi vožnja ni nič kaj zahtevnejša kot sicer. V nadaljevanju nosečnosti pa je veliko odvisno predvsem od tega, kako in kje otroka nosiš. Če je tako, kot je bilo med mojo prvo nosečnostjo, ko je bil njegov položaj bolj spredaj, je naporno že vsakršno sedenje, recimo v službi in za mizo, kaj šele v avtomobilu, kjer si že tako utesnjen, pa tudi noge je zaradi upravljanja stopalk nemogoče dati bolj narazen. Če je trebuh manjši, je vse skupaj nekoliko lažje, a vožnja v drugem delu nosečnosti je po mojih izkušnjah v vsakem primeru precej napornejša kot sicer,« se na primer spominja Nataša iz Ljubljane, mati dveh otrok. Pravi, da se je vožnje izogibala tudi zaradi tega, ker te je za volanom precej bolj strah kot sicer – zaradi tega, ker se ne počutiš tako suvereno kot običajno, in tudi zato, ker v sebi nosiš živo bitje in že podzavestno razmišljaš o tem, kaj bi se zgodilo v primeru že manjšega trka. Sama se je zato vožnji v zadnjem obdobju nosečnosti bolj kot ne izogibala in je bila raje v vlogi sovoznice, nosečnicam pa svetuje, naj ravnajo tako, kot same menijo, da je dobro – če jih nosečnost ne ovira, naj vozijo, drugače le v nujnih primerih.

Plod je dobro zaščiten

Podobno meni tudi stroka. Dr. Mirjam Druškovič, specialistka ginekologije in porodništva iz ljubljanske porodnišnice, pravi, da je v pozni nosečnosti ovira predvsem velik trebuh, zaradi česar je razdalja med volanom v in trebuhom zelo majhna, zato je primerneje, da takrat nosečnice ne vozijo. »Sicer pa za vožnjo nosečnice načeloma ni posebnih omejitev, če je seveda zdrava in se dobro počuti. V primeru, da ji je v sedečem položaju slabo ali ima težave z nizkim krvnim tlakom in omedlevico, pa bi ji svetovali, da ne vozi sama,« še pravi Druškovičeva. Dodaja, da v nasprotju z mnenjem nekaterih sama vožnja nima negativnih posledic za plod, kot tudi nenadni manevri (sunkovito zaviranje, hitro pospeševanje...) nimajo vpliva na nosečnost in začetek poroda. Seveda pa lahko v primeru naglih manevrov in sunkovitega zaviranja voznica dobi kakšen udarec predvsem v trebuh, še posebno če ne uporablja varnostnega pasu. »Slednji, nujno tritočkovni, je zato obvezen tudi za nosečnice. Pomembno je le, da se spodnji del pasu namesti čim nižje, nad boke in pod nosečniški trebuh. Sicer načeloma tudi pri zategnitvi pasu ni usodnih posledic za nosečnico in plod, lahko pa nastanejo odrgnine kože trebuha, vendar je načeloma plod v maternici dobro zaščiten, saj plava v plodovni vodi. Problematičen je lahko samo kakšen ekstremen pojemek, predvsem ob nesreči, ko se lahko začne luščenje (abrupcija) posteljice,« je še povedala Mirjam Druškovič.

Enako nujnost uporabe in že opisan način pripenjanja varnostnega pasu za nosečnice priporoča in zagovarja tudi inštruktor varne vožnje pri AMZS Danijel Granda, ki pa glede sedenja v avtomobilu dodaja, naj voznice v visoki nosečnosti sedež pomaknejo malenkost bolj nazaj, kot je to običajno. »Na tak način bodo imele več prostora med trebuhom in volanskim obročem,« poudarja Granda. Glede vožnje v stanju nosečnosti dodaja, da takrat dolgotrajno sedenje ni priporočljivo, zato naj si nosečnica med vožnjo večkrat privošči krajši postanek in oddih, morda celo krajši sprehod, vselej pa naj vozi čim manj stresno, brez čezmernega pospeševanja in grobega zaviranja. Kadar je nosečnica v vlogi sopotnice, pa Granda tistim, ki so takrat za volanom, svetuje: »Prilagodite način vožnje tako, da se bodo nosečnice dobro počutile. Ne speljujte grobo, prestave menjajte v nižjih vrtljajih, zavirajte z motorjem, zavirajte nežno z zavoro, prilagodite hitrost vožnje prometni situaciji, omejitvam in vremenskim razmeram. Še natančneje opazujte prometno situacijo in predvidevajte odzive drugih voznikov. Večkrat povprašajte nosečnice po počutju in jim omogočite krajše počitke, po možnosti v senci dreves in na svežem zraku. Prilagodite način vožnje dejstvu, da prevažate najdragocenejši tovor na svetu!«

Potrdila za nosečnice niso izdali

Je pa za nekatere nosečnice kljub vsem priporočilom glede varnostnega pasu ta očitno v precejšnje breme in hudo moteč dejavnik. Od bralke, ki je v drugem delu nosečnosti, smo namreč prejeli zanimivo vprašanje – pravi, da je pred časom zasledila informacijo o posebni komisiji, ki je pristojna za izdajanje potrdila, da se vozniku (ali sopotniku) iz zdravstvenih razlogov ni treba pripeti z varnostnim pasom. Zanimalo jo je, ali bi to lahko veljalo tudi za nosečnice, saj jo varnostni pas med vožnjo zelo ovira. »Potrdila, ki bi dovoljevalo vožnjo brez varnostnega pasu, nismo izdali že res dolgo. Spominjam se, da smo, bržčas je od tega že več kot pet let, nekoč izdali takšno potrdilo gospe, ki je prestala operacijo dojke, nosečnici pa nikoli. Sam sicer trdim, da je za nosečnico še pomembnejše, da je ustrezno pripeta z varnostnim pasom. Pa ne samo zaradi bitja, ki ga nosi v sebi, temveč tudi zaredi sil, ki na nosečnico ob trku delujejo drugače oziroma je nevarnost zanjo in za plod ob trku še toliko večja. Če res ne gre z običajnim, pa svetujemo pripenjanje s štiritočkovnim varnostnim pasom, podobnim, kot ga imajo dirkalni avtomobili – ta je zaradi drugačnega vpetja za nosečnico lahko prijaznejši. Sicer pa sami, kot rečeno, takšne prošnje še nismo obravnavali, pa tudi sicer smo drugostopenjski organ in bi verjetno nosečnica pred tem za takšno zadevo zaprosila drugje, pri specialistu medicine dela, prometa in športa na prvi stopnji. Če se s podanim mnenjem ne bi strinjala, pa bi se lahko pritožila pri posebni zdravniški komisiji na II. stopnji,« nam je razložil prim. prof. dr. Marjan Bilban z zavoda za varstvo pri delu.