Po sopotništvu (carpooling), ki se je pri nas uveljavilo predvsem prek spletnega portala www.prevozi.org in ga uporabljajo tako študentje kot tudi starejši za vožnjo v službo v oddaljene kraje, bomo v Sloveniji dobili tudi prvo možnost kratkoročnega najema avtomobila (car sharing) prek telefonske aplikacije. Storitev Avant2Go, ki so jo razvili v ljubljanskem podjetju Avant car v sodelovanju s podjetjem Comtrade, naj bi zaživela v začetku prihodnjega meseca, v prvem letu delovanja pa naj bi bilo uporabnikom na voljo 50 električnih vozil.

Brez finančnih bremen lastništva vozila

Souporaba oziroma deljenje avtomobilov je globalni trend pri udejanjanju trajnostne mobilnosti, čeprav je marsikoga k razmisleku o lastništvu avtomobila bržkone prisilila tudi gospodarska kriza. Če je pri sopotništvu bistvena povečana zasedenost avtomobilov in posledično manjši stroški sopotnikov na predvideni relaciji, je poanta car sharinga v tem, da si izposodiš avtomobil le, ko ga zares potrebuješ. Uporabnik tako ne nosi finančnih bremen lastništva vozila, ampak izkorišča prednosti njegovega deljenja. Storitev kratkoročnega najema avtomobila – vanjo so že vključeni registracija, zavarovanje, gorivo, vzdrževanje in vinjeta – namreč plačuje le, ko jo uporablja. Poleg nižjih stroškov svoje mobilnosti pa uporabniki s souporabo avtomobila prispevajo tudi k čistejšemu okolju in zmanjšanju gneče na cestah. V podjetju Avant car pravijo, da bodo s floto 50 električnih vozil Ljubljano postopoma razbremenili 500 do 1000 vozil. Z vsakim kilometrom, ki bi ga ta vozila prevozila po mestu, pa naj bi prihranili do 100 kilogramov izpustov ogljikovega dioksida.

Po besedah Mateja Čera iz podjetja Avant car bodo uporabnikom na voljo različni modeli električnih avtomobilov, ki za premikanje potrebujejo le eno prestavo. »Za hitre mestne opravke bo na primer primeren smart electric drive za dve osebi. Tisti, ki potrebujejo več prostora, si bodo lahko izposodili vozilo renault zoe s petimi vrati in sedeži, na voljo pa bo še BMW i3 – zmogljivo štirisedežno premijsko vozilo kompaktnega razreda,« je pojasnil Čer.

Plačilo po dejanski uporabi vozila

Storitev Avant2Go bo omogočala uporabo električnih vozil kadar koli in za poljubne namene, uporabniki pa bodo izposojo plačevali glede na dejansko uporabo vozila. Cenovni model naj bi namreč temeljil tako na prevoženi razdalji (kilometrina) kot tudi na pretečenem času. V podjetju Avant car pravijo, da se bodo lahko uporabniki z najetimi avtomobili vozili tudi zunaj Ljubljane, a svojo pot bodo morali zaključiti na točno določenih, vnaprej znanih točkah. Teh bo v Ljubljani sedem, dodatna pa bo na brniškem letališču.

Kako bo uporabnik prišel do ključa avtomobila? »Čisto vse – od rezervacije do plačila – bo potekalo prek kreditnih kartic oziroma aplikacij paypal, apple pay in google pay na pametnem telefonu. Pred prvo uporabo storitve Avant2Go se bodo morali novi uporabniki ob registraciji identificirati na eni od specializiranih točk Avant2Go v Ljubljani. Glede na to, da gre za povsem novo obliko mobilnosti v Sloveniji, bomo na specializiranih delavnicah vse uporabnike izobraževali o sodobni električni mobilnosti in o delovanju Avant2Go car sharinga,« je razložil Čer.

Na Dunaju uspešen drugačen sistem

Obstajajo pa tudi drugačni sistemi car sharinga. Na Dunaju, na primer, ogromen porast uporabnikov tega zelenega načina mobilnosti pripisujejo predvsem shemi ponudnikov Car2Go in DriveNow, kjer se avtomobil plača izključno po porabljenih minutah. Avtomobila tudi ni treba vračati na lokacijo, kjer ga je posameznik prevzel, oziroma na točno določen parkirni prostor. Najbližje prosto vozilo lahko registrirani uporabniki izsledijo prek mobilne aplikacije.