Ponudniki vzpostavitve sistema elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku nestrpno čakajo odločitev državne revizijske komisije, ki odloča o pritožbah neizbranih konkurentov. Na sklep komisije bodo morali še nekaj časa počakati. Njen predsednik Borut Smrdel jim je namreč sporočil, da so podaljšali rok za odločitev. Zato so morali vsi konkurenti do 15. decembra podaljšati veljavnost in zavarovanje resnosti svojih ponudb.

Medtem v javnost curljajo informacije iz pritožb, iz katerih izhaja resen dvom o referencah, na podlagi katerih je Darsova komisija kot zmagovalno izbrala ponudbo konzorcija Telekoma Slovenije in Q-Freeja.

Razpisni pogoji so zahtevali, da mora ponudnik priložiti referenco za najmanj 90-odstotno uspešno izvedbo celovitega sistema na najmanj 300 kilometrih avtocest s 60 cestninskimi odseki in vsaj 50.000 elektronskimi tablicami. Sistem mora obratovati vsaj leto dni. Iz dostopnih podatkov izhaja, da je izbrani konzorcij predložil dve referenci, vendar je Dars obe, enako kot tudi reference drugih ponudnikov, zakril.

Zgolj dobavitelj komponent, ne pa integrator

Darsova komisija je z lističi zakrila celo podatke o izdajatelju in prejemniku referenc. Tovrstnega obsežnega zakrivanja informacij Dars ni izpeljal v nobeni drugi prejeti ponudbi. Še več: Dars naj bi samoiniciativno prekril tudi tiste dele dokumentacije, za katere ni imel nobene pravne podlage. Nov sklep o poslovni skrivnosti, ki je v zmagovalni ponudbi pravno »pokril« že prekrito, naj bi konzorcij Telekoma Slovenije in Q-Freeja samoiniciativno vročil komisiji Darsa šele naknadno na enem od vpogledov.

Za Telekom Slovenije, ki ima vodilno vlogo v konzorciju, je splošno znano, da v svoji poslovni zgodovini ni vzpostavil celovitega sistema elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku. Takšnega sistema tudi ni udejanjil norveški partner, ki se po besedah predsednika uprave Roarja Østbøja zanaša na Telekomove kompetence. V enem izmed sporočil za javnost je Q-Free Darsov posel opisal kot enega izmed največjih prejetih naročil doslej.

Norveško podjetje s 430 zaposlenimi je namreč v tej ozko specializirani panogi znano le kot dobavitelj posameznih komponent in sistemskih delnih rešitev, ne pa kot integrator in ponudnik celovitih cestninskih sistemov; od cestninskih portalov elektronskih tablic do centralnega, nadzornega in plačilnega sistema. To je razvidno tudi z njihove spletne strani, kjer Q-Free našteva svoje reference.

Ustrezne reference nima tudi njihova hčerinska družba Q-Free Traffic Design, ki je resda nekoč vzpostavila zdaj že zastareli slovenski sistem ABC, ki – kot je znano – ne omogoča cestninjenja v prostem prometnem toku, za nameček pa sistem avtomatskega brezgotovinskega cestninjenja temelji na izdelkih konkurenčnega podjetja Kapsch.

Kljub tem skrivalnicam si je eden izmed neizbranih konkurentov zmogel sestaviti sliko, katere bi utegnile biti zakrite reference. Na podlagi zbranih informacij je ocenil, da naj bi izbrani konzorcij navedel neresnične oziroma zavajajoče podatke.

V Darsu in Telekomu molčijo

Kako Dars komentira očitek, da je izbral ponudnika, ki bo – kot kaže – šele z vzpostavitvijo slovenskega sistema cestninjenja v prostem toku dobil svojo prvo ustrezno referenco? »V postopku oddaje javnega naročila je bila, potem ko je bil predhodno opravljen postopek ocenjevanja in pregleda ponudb, kot najugodnejša izbrana ponudba konzorcija Telekoma Slovenije in Q-Freeja,« skopo odgovarjajo iz Darsove uprave. Dodajajo, da se postopek nadaljuje skladno z določili zakona o javnem naročanju in zakona o pravnem varstvu v postopkih javnega naročanja.

»Postopek javnega vpogleda ponudb je namenjen ponudnikom, zato navedb v nadaljevanju ne komentiramo,« še sporočajo iz Darsa. V molk so se zavili tudi v Telekomu Slovenije. »Ne razpisa ne oddane ponudbe do pravnomočno zaključenega postopka ne komentiramo,« so sporočili.

Dars je oktobra lani prejel štiri ponudbe, poleg izbranega konzorcija so jih oddali Iskratel s slovaškim Skytollom, konzorcij Cetisa in italijanske Autostrade ter avstrijski Kapsch TrafficCom s slovensko hčerinsko družbo.