Že naslednji mesec pa ministrstvo za okolje in prostor (MOP) napoveduje razgrnitev projekta, ki pomeni češnjo na torti, ki jo bodo použili in plačali državljani. Gre za projekt avtocestne povezave med Šentrupertom in Velenjem po tako imenovani trasi F2-2. Pod mentorstvom »šaleškega lobija«, ki ima bogate izkušnje z izstavljanjem milijardnih računov vsem Slovencem iz minulih zgodb, kot so sanacija Gorenja in v zadnjem času TEŠ 6, jim je v slabem letu uspelo za razgrnitev pripraviti projekt, ki je v celoti inovativen in bo zanesljivo predmet številnih analiz evropskih projektantov, okoljskih arhitektov, ekonomistov in sploh znanosti. Ker so na MOP v sodelovanju z navedenim in drugimi (gradbenim) lobiji ugotovili, da je tudi čas denar, so se v širšem družbenem interesu odločili, da ni časa za izdelavo primerjalnih analiz med več drugimi možnimi variantami, ki bi jih sicer po zakonu morali predstaviti javnosti. Umno so prisluhnili lobijem in se preprosto odločili za varianto F2-2, ki so ji prejšnje (menda nesposobne in neetične) vlade rekle ne.

»Ne« zaradi nasprotovanja izgubi več kot 100 hektarov kmetijskih zemljišč; »ne« zaradi negativne ocene vladne medresorske strokovne komisije in negativnega stališča računskega sodišča; »ne« zaradi 200 milijonov dražjega projekta od drugih možnih; »ne« zaradi nasprotovanja lokalnih skupnosti; »ne« zaradi nasprotovanja spreminjanju vedute v območju Gore Oljke in celotne doline; »ne« zaradi dolgih rokov gradnje zaradi zahtevnosti terena; »ne« zaradi povečanih stroškov transporta zaradi petodstotne klančine; »ne« zaradi študije prometnih tokov, ki niti približno ne opravičujejo gradnje štiripasovnice. Mejno število za gradnjo je po navedbah prometnih strokovnjakov (Andrej Cvar v Dnevniku, 9. 6. 2016) v vsaki normalni evropski državi od 30.000 do 50.000 vozil na dan. Po sedanjem stanju je število vozil v smeri Celja okrog 22.000, v smeri Ljubljane pa okrog 7000 vozil na dan!

V prejšnjem tednu pa so prizadete občine prejele predhodno informacijo o predvidenih rušitvah na tej 14 kilometrov dolgi trasi.

Na dobrih 6 kilometrih predvidene avtoceste projekt predvideva rušitev 43 (triinštirideset) pretežno novih stanovanjskih hiš; 63 (triinšestdeset) pomožnih (gospodarskih) objektov in 2 (dva) velika objekta. Naselje Podgora v občini Šmartno ob Paki bo praktično izbrisano. Turistični biser Gora Oljka pa uničen. Ko je projekt in seznam rušitev videl eminentni strokovnjak za gradnjo infrastrukturnih objektov, delujoč v tujini, ni mogel verjeti, da je to mogoče. Kdor bi takšen projekt izdelal v Švici, bi za vedno izgubil licenco za opravljanje dejavnosti, je bil njegov komentar. Sprašujem, kdaj se bo oglasila slovenska neodvisna stroka.

Minister za promet Gašperšič je po tem, ko so zamenjali direktorja Darsa, ki trasi F2-2 menda ni bil naklonjen, pred časom napovedal, da bosta s predsednikom Cerarjem zasadila prvo lopato pri gradnji v letu 2018. Javno sprašujem oba: ali bosta prišla zasadit tudi prvi kramp pri rušenju hiš in domov ter razselitvi ljudi? Minister Gašperšič zagotavlja, da denar za ta projekt ni problem, četudi ve, da za najmanj 100 do 200 milijonov evrov presega vrednosti drugih možnih variant. Kaj bi ta denar pomenil za zdravstvo, šolstvo, vojsko ali končno za vzdrževanje cestnega sistema? Vprašamo se lahko, kako funkcionira država, kjer lahko takšni projekti dobijo soglasje celotne vlade, še posebno finančnega ministra, ki sicer varčuje na vseh področjih. Ali so vsi pod vplivom lobijev?

Kakšen je lahko recept za zaustavitev brezvestnega razsipništva državnih organov in neobčutljivosti do stisk ljudi, ki jih povzroča s svojimi dejanji ta vlada, ki se sicer kiti z etiko in moralo? Rešitev je nakazal Aurelio Juri v »pismu predsedniku«, in sicer »da je čas za sestop te vlade dozorel, ker stvari ne funkcionirajo več, vrednote, morala, etika in politična kultura pa so zašle po svoje«.

Druga možnost je v iskanju sodnega varstva.

In tretja je možnost, ki jo politika edino razume. To je recept in norma, ki so jo nakazali rogovci. Fizični upor in državljanska nepokornost. Upamo, da tega recepta ne bo treba uporabiti za obrambo stanovanjskih hiš in s tem domov, pred razselitvijo več kot 200 ljudi, uničenjem njihovega premoženja in uničenjem krajine.

Martin Podgoršek

Šmartno ob Paki