»Prihodnost so proizvajalci, ki so odgovorni za svoje odpadke,« pravi Bert van Son, ustanovitelj in izvršni direktor nizozemskega podjetja Mud Jeans, trajnostne modne znamke, ki ustvarja krožno modo. »Mud Jeans je edina blagovna znamka, ki dela v celoti v skladu z načeli krožne ekonomije,« pravi van Son.

»Iz naših uporabljenih materialov oblikujemo nove kavbojke, obenem pa z zmanjševanjem porabe virov ustvarjamo manjši okoljski odtis,« pravi nizozemski podjetnik.

Kitajska izkušnja

Krožna ekonomija temelji na obnovitvenem industrijskem sistemu, usmerjenem k vnaprejšnjemu izločanju odpadkov in čim večjemu energetskemu prihranku v proizvodnem procesu. Pred dvema letoma je EU pod vodstvom tedanjega evropskega komisarja za okolje Janeza Potočnika napovedala prehod v krožno gospodarstvo z ambicioznimi ukrepi, s katerimi bo do leta 2030 reciklirala tri četrt odpadne embalaže in dve tretjini komunalnih odpadkov. Na Nizozemskem želijo postati vodilna dežela s krožnim gospodarstvom kot osrednjim trajnostnim ciljem. Mud Jeans je eden v množici takšnih inovativnih poskusov.

Leta 1983 je tedaj 23-letni Bert van Son odšel na Kitajsko, da bi si poiskal delo v tekstilni industriji. Pravi, da se je veliko naučil o kitajski kulturi, obenem pa je nazorno spoznal usodo tekstilnih delavcev, ki so prisiljeni hitro proizvajati poceni oblačila, pri tem pa tvegajo svojo socialno varnost in zdravje. Van Son se je odločil, da bo sam počel stvari drugače, in skupaj s sodelavci je leta 2013 oblikoval trajnostno znamko oblačil, ki je doslej osvojila že več okoljskih priznanj.

Kavbojke na lizing

Zakaj bi bil lastnik kavbojk, ki jih želiš nositi le, dokler se ne obrabijo? Bolje je biti uporabnik, proizvajalec pa naj zadrži lastništvo nad surovino. Najem (lizing) pri Mud Jeans uporabniku omogoča, da kavbojke (ali katero drugo oblačilo) odplačuje eno leto po mesečnih obrokih. Najprej plača 25 evrov članarine, potem pa 12 mesecev po 7,5 evra. Po enem letu ga v Mud Jeans vprašajo, ali je pripravljen na nov par kavbojk, ki jih potem naslednje leto plačuje na enak način. Seveda lahko stare kavbojke tudi zadrži.

»Ponošena oblačila radi vzamemo nazaj, da jih bodisi obnovimo bodisi recikliramo. S tem prihranimo pri vodi, surovinah, materialih in odpadkih,« pravijo v Mud Jeans, v katerem ponošene, še dobre vrnjene kavbojke obnovijo, jih poimenujejo po prejšnjem uporabniku in jih spet prodajo kot vintage oblačilo. Če so preveč ponošene, džins razrežejo na koščke, zmešajo z deviškim bombažem in dobijo novo bombažno prejo. Takšno recikliranje zmanjša porabo vode za 50 odstotkov. »Odrekli smo se tudi standardnim usnjenim našitkom in logotip na zadnjo stran naših kavbojk raje natisnemo,« pravi van Son. Na tak način kupci postajajo uporabniki, ki sodelujejo v poskusu praktičnega uresničevanja ideje o krožni ekonomiji.

Organski bombaž in pravična trgovina

Če se uporabniku kavbojke raztrgajo ali obrabijo, jih v Mud Jeans brezplačno popravijo, uporabnik plača le stroške pošiljanja. Zaradi znanih težav z velikostjo in ustreznostjo kroja pri spletnem nakupu oblačil v Mud Jeans porabniku omogočajo, da naroči tri različne pare kavbojk, jih doma pomeri, izbere najustreznejše in jih plača, druga dva para pa brez obveznosti vrne.

Džins izdelujejo v dveh tovarnah, v Italiji in Tuniziji, ki so ju izbrali po etičnih standardih. Sodelujejo tudi v mednarodni fundaciji za pravično trgovino in si prizadevajo za izboljšanje delovnih razmer tekstilnih delavcev. Bombaž, iz katerega izdelujejo kavbojke v Italiji, ima certifikat GOTS (vodilni svetovni tekstilni standard za organska vlakna), tunizijski pa ima certifikat BCI, ki zagotavlja zmanjševanje uničujočih učinkov globalne industrije bombaža.

»Majhnost našega podjetja nam omogoča, da ohranjamo bombaž čist, brez sintetičnih vlaken, ki jih pri džinsu uporabljajo veliki proizvajalci. Sintetična vlakna se pri nošnji razvlečejo, zato take tkanine ni mogoče ponovno uporabiti oziroma reciklirati,« pravi Bert van Son, ki napoveduje, da bodo poskušali v prihodnjih petih letih prodati en milijon parov kavbojk.