Tri krize (grška finančna kriza, begunska kriza in brexit) so v minulih letih močno načele enotnost Evropske unije in razgalile, da tako politiki kot sami pravni okviri delovanja integracije niso pripravljeni na krizna leta. Predvsem finančna in begunska kriza sta povzročili negativen pojav populističnih gibanj. Etablirane nacionalne politike so bile soočene s pojavom novih političnih strank. Tako na nacionalnih kot evropski ravni se je politika soočala s pomanjkanjem legitimnosti.
»Smo v kritičnem letu za Evropsko unijo. Brexit ni edini, je pa velik izziv, s katerim se soočamo. Za njim se skrivajo tudi druge države članice, ki se spogledujejo z idejo reforme EU in izvzetkov iz skupnih evropskih politik,« razlaga Dragan Barbutovski, ustanovitelj think tanka Evropa misli. Evropska unija je v teh letih po mnenju Barbutovskega padla na preizkusu učinkovitosti, saj so se predlogi evropske komisije na evropskem svetu sprejemali počasneje, kot so pričakovali ljudje ali druge države članice. »Vse krize so pokazale, da sistem ni učinkovit,« meni in kot posledičen problem EU navaja še pomanjkanje legitimnosti med evropskimi državljani.
Razkorak med javnim mnenjem in politiki
In vendar po podatkih zadnjega Eurobarometra iz lanske jeseni državljani EU v večini še vedno verjamejo v prihodnost EU, tudi državljani Slovenije. 53 odstotkov anketiranih Slovencev je optimističnih glede prihodnosti EU, kar je enako povprečju v EU. Črnogledih glede prihodnosti Unije je 45 odstotkov Slovencev, kar je štiri odstotne točke več, kot je povprečje v EU. Optimizem sicer upada. V primerjavi z lansko pomladjo je v Sloveniji padel za 10, na ravni EU pa za pet odstotnih točk.
Eden izmed poražencev pomanjkanja legitimnosti na evropski ravni je tudi evropska komisija, ki v primeru begunske krize zadnje leto dni vedno znova opozarja države članice, da so dolžne drugim članicam z velikim številom prispelih beguncev izkazati solidarnost v delitvi bremen. Svarila vrha evropske komisije so se v prejšnjih mesecih, ko je zaradi nacionalnih ukrepov grozil razpad schengna, nenehno stopnjevala in ponavljala. Predsednik evropske komisije Jean-Claude Juncker je tik pred današnjim evropskim praznikom opozoril na pomemben dejavnik, ki otežuje iskanje skupnih evropskih politik. »Priča smo naraščajočemu razkoraku med javnim mnenjem in evropskimi snovalci odločitev. Na žalost ne obstaja evropsko javno mnenje, temveč so javna mnenja še vedno nacionalna.« Po njegovem mnenju do tega razkoraka prihaja tudi zato, ker včasih najbolj prepričani Evropejci evropskih odločitev ne razlagajo na primeren način, temveč uporabljajo nacionalne vzgibe.
Evropa išče pot naprej
Toda k temu razkoraku ni prispevalo zgolj napačno razlaganje odločitev evropskih politikov. Andreja Poje, izvršna sekretarka Zveze svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS), je na nedavni konferenci o poglabljanju evropske monetarne unije, vstopu Slovenije v EU sicer pripisala pozitivne plati tako na področju gospodarske razvoja kot povišanja plač in velikih sprememb na trgu dela. Povezovanje Slovenije v širšo skupnost je podobno kot Vojmir Urlep, predsednik uprave Leka, pozdravila kot izjemno pomembno. A je ključen problem po mnenju Pojetove v EU nastal zaradi finančne krize, ki je povzročila odpuščanja, zniževanje plač in drastične varčevalne ukrepe v javnem sektorju pri pokojninah in drugih socialnih transferjih. »To je pri navadnih delavcih povzročilo nezaupanje ne samo v domačo nacionalno politiko, temveč tudi v skupno evropsko monetarno unijo. Tako kot v Sloveniji je tudi v celotni EU videti, da so celotno breme krize plačali davkoplačevalci, delavci in upokojenci.«
Da se je večina pričakovanj, ki jih je imelo slovensko gospodarstvo ob vstopu v EU, uresničila, ocenjuje Urlep. V času, ko se evropski politiki tudi zaradi številnih kriz sprašujejo, ali naj Evropska unija stopi na pot tesnejšega povezovanja ali pa naj povezava pri poskusih poglabljanja evropskih politik stopi na zavoro, ne pušča dvoma. »Odprto in konkurenčno gospodarstvo je najboljši zagovornik tesnejšega sodelovanja. Tisti del gospodarstva, ki ni konkurenčen, bo vedno iskal zaslombo in zaščito v okviru nacionalnih meja ter ukrepov,« je prepričan Urlep.
Kako torej naprej? Medtem ko se v Bruslju čaka na izid britanskega referenduma, je dr. Matej Avbelj, dekan fakultete za državne in evropske študije, jasen: »Da bi se lahko odgovorilo na vse krize, bo nujno potreben prenos novih pristojnosti na Evropsko unijo. To je globalizacijska zahteva.« A pot do poglabljanja integracije, ki bi šla v smeri federativne Evropske unije, se za zdaj zdi še daleč.
Ključni gospodarski kazalniki EU
Eurostat
PODATKI
ŠVEDSKA
FINSKA
ESTONIJA
DANSKA
LATVIJA
BELGIJA
IRSKA
NIZOZEMSKA
LITVA
VELIKA
BRITANIJA
POLJSKA
SLOVAŠKA
NEMČIJA
MADŽARSKA
SLOVENIJA
LUKSEMBURG
ČEŠKA
HRVAŠKA
PORTUGALSKA
FRANCIJA
AVSTRIJA
ITALIJA
ROMUNIJA
ŠPANIJA
BOLGARIJA
GRČIJA
MALTA
CIPER
nizka brezposelnost
visoka brezposelnost
Povprečje na ravni EU 28
brezposelnost (podatki za marec 2016)
8,8
1,9
gospodarska rast 2015 (v primerjavi z 2014)
neto zaslužek skupnega gospodinjstva (oba 100-% povprečna plača)
z dvema otrokoma v letu 2015
48.992,72*
Češka
Belgija
Bolgarija
Ciper
Avstrija
12,1
8,5
7,3
5,8
4,1
3,0
1,6
0,9
1,4
0,0
7964,85*
59.174,24
19.488,50
41.553,97**
61.872,70
Estonija
Danska
Francija
Grčija
Finska
24,4
10,0
9,3
6,3++
5,8
0,5
1,1
1,2
1,2
–0,2
22.538,89
73.187,26
56.774,44
33.166,14
62.672,98
Hrvaška
Italija
Latvija
Litva
Irska
14,9
11,4
8,6
9,9
8,5
7,8
2,7
1,6
1,6
0,8
18.206,46*
43.420,11
15.027,98
12.777,46
59.639,96
Nemčija
Madžarska
Malta
Luksemburg
Nizozemska
6,3
6,3
6,4
5,8++
4,2
4,8
4,7
2,9
2,0
1,7
62.053,53
15.208,64
34.798,00*
86.359,07
73.012,10
Romunija
Slovenija
Portugalska
Poljska
Slovaška
12,1
10,2
8,1
6,4
6,8
3,6
2,9
3,6
3,8
1,5
26.388,23
9480,96*
26.372,04
18.465,96
17.417,54
Španija
Švedska
V. Britanija
20,4
7,1
5,0+
4,1
3,2
2,3
42.230,88
78.468,51
70.725,81
*podatki za leto 2014
**podatki za leto 2007
+podatki za januar 2016
++podatki za februar 2016