Tri krize (grška finančna kriza, begunska kriza in brexit) so v minulih letih močno načele enotnost Evropske unije in razgalile, da tako politiki kot sami pravni okviri delovanja integracije niso pripravljeni na krizna leta. Predvsem finančna in begunska kriza sta povzročili negativen pojav populističnih gibanj. Etablirane nacionalne politike so bile soočene s pojavom novih političnih strank. Tako na nacionalnih kot evropski ravni se je politika soočala s pomanjkanjem legitimnosti.

»Smo v kritičnem letu za Evropsko unijo. Brexit ni edini, je pa velik izziv, s katerim se soočamo. Za njim se skrivajo tudi druge države članice, ki se spogledujejo z idejo reforme EU in izvzetkov iz skupnih evropskih politik,« razlaga Dragan Barbutovski, ustanovitelj think tanka Evropa misli. Evropska unija je v teh letih po mnenju Barbutovskega padla na preizkusu učinkovitosti, saj so se predlogi evropske komisije na evropskem svetu sprejemali počasneje, kot so pričakovali ljudje ali druge države članice. »Vse krize so pokazale, da sistem ni učinkovit,« meni in kot posledičen problem EU navaja še pomanjkanje legitimnosti med evropskimi državljani.

Razkorak med javnim mnenjem in politiki

In vendar po podatkih zadnjega Eurobarometra iz lanske jeseni državljani EU v večini še vedno verjamejo v prihodnost EU, tudi državljani Slovenije. 53 odstotkov anketiranih Slovencev je optimističnih glede prihodnosti EU, kar je enako povprečju v EU. Črnogledih glede prihodnosti Unije je 45 odstotkov Slovencev, kar je štiri odstotne točke več, kot je povprečje v EU. Optimizem sicer upada. V primerjavi z lansko pomladjo je v Sloveniji padel za 10, na ravni EU pa za pet odstotnih točk.

Eden izmed poražencev pomanjkanja legitimnosti na evropski ravni je tudi evropska komisija, ki v primeru begunske krize zadnje leto dni vedno znova opozarja države članice, da so dolžne drugim članicam z velikim številom prispelih beguncev izkazati solidarnost v delitvi bremen. Svarila vrha evropske komisije so se v prejšnjih mesecih, ko je zaradi nacionalnih ukrepov grozil razpad schengna, nenehno stopnjevala in ponavljala. Predsednik evropske komisije Jean-Claude Juncker je tik pred današnjim evropskim praznikom opozoril na pomemben dejavnik, ki otežuje iskanje skupnih evropskih politik. »Priča smo naraščajočemu razkoraku med javnim mnenjem in evropskimi snovalci odločitev. Na žalost ne obstaja evropsko javno mnenje, temveč so javna mnenja še vedno nacionalna.« Po njegovem mnenju do tega razkoraka prihaja tudi zato, ker včasih najbolj prepričani Evropejci evropskih odločitev ne razlagajo na primeren način, temveč uporabljajo nacionalne vzgibe.

Evropa išče pot naprej

Toda k temu razkoraku ni prispevalo zgolj napačno razlaganje odločitev evropskih politikov. Andreja Poje, izvršna sekretarka Zveze svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS), je na nedavni konferenci o poglabljanju evropske monetarne unije, vstopu Slovenije v EU sicer pripisala pozitivne plati tako na področju gospodarske razvoja kot povišanja plač in velikih sprememb na trgu dela. Povezovanje Slovenije v širšo skupnost je podobno kot Vojmir Urlep, predsednik uprave Leka, pozdravila kot izjemno pomembno. A je ključen problem po mnenju Pojetove v EU nastal zaradi finančne krize, ki je povzročila odpuščanja, zniževanje plač in drastične varčevalne ukrepe v javnem sektorju pri pokojninah in drugih socialnih transferjih. »To je pri navadnih delavcih povzročilo nezaupanje ne samo v domačo nacionalno politiko, temveč tudi v skupno evropsko monetarno unijo. Tako kot v Sloveniji je tudi v celotni EU videti, da so celotno breme krize plačali davkoplačevalci, delavci in upokojenci.«

Da se je večina pričakovanj, ki jih je imelo slovensko gospodarstvo ob vstopu v EU, uresničila, ocenjuje Urlep. V času, ko se evropski politiki tudi zaradi številnih kriz sprašujejo, ali naj Evropska unija stopi na pot tesnejšega povezovanja ali pa naj povezava pri poskusih poglabljanja evropskih politik stopi na zavoro, ne pušča dvoma. »Odprto in konkurenčno gospodarstvo je najboljši zagovornik tesnejšega sodelovanja. Tisti del gospodarstva, ki ni konkurenčen, bo vedno iskal zaslombo in zaščito v okviru nacionalnih meja ter ukrepov,« je prepričan Urlep.

Kako torej naprej? Medtem ko se v Bruslju čaka na izid britanskega referenduma, je dr. Matej Avbelj, dekan fakultete za državne in evropske študije, jasen: »Da bi se lahko odgovorilo na vse krize, bo nujno potreben prenos novih pristojnosti na Evropsko unijo. To je globalizacijska zahteva.« A pot do poglabljanja integracije, ki bi šla v smeri federativne Evropske unije, se za zdaj zdi še daleč.

Ključni gospodarski kazalniki EU

Eurostat

PODATKI

ŠVEDSKA

FINSKA

ESTONIJA

DANSKA

LATVIJA

BELGIJA

IRSKA

NIZOZEMSKA

LITVA

VELIKA

BRITANIJA

POLJSKA

SLOVAŠKA

NEMČIJA

MADŽARSKA

SLOVENIJA

LUKSEMBURG

ČEŠKA

HRVAŠKA

PORTUGALSKA

FRANCIJA

AVSTRIJA

ITALIJA

ROMUNIJA

ŠPANIJA

BOLGARIJA

GRČIJA

MALTA

CIPER

nizka brezposelnost

visoka brezposelnost

Povprečje na ravni EU 28

brezposelnost (podatki za marec 2016)

8,8

1,9

gospodarska rast 2015 (v primerjavi z 2014)

neto zaslužek skupnega gospodinjstva (oba 100-% povprečna plača)

z dvema otrokoma v letu 2015

48.992,72*

Češka

Belgija

Bolgarija

Ciper

Avstrija

12,1

8,5

7,3

5,8

4,1

3,0

1,6

0,9

1,4

0,0

7964,85*

59.174,24

19.488,50

41.553,97**

61.872,70

Estonija

Danska

Francija

Grčija

Finska

24,4

10,0

9,3

6,3++

5,8

0,5

1,1

1,2

1,2

–0,2

22.538,89

73.187,26

56.774,44

33.166,14

62.672,98

Hrvaška

Italija

Latvija

Litva

Irska

14,9

11,4

8,6

9,9

8,5

7,8

2,7

1,6

1,6

0,8

18.206,46*

43.420,11

15.027,98

12.777,46

59.639,96

Nemčija

Madžarska

Malta

Luksemburg

Nizozemska

6,3

6,3

6,4

5,8++

4,2

4,8

4,7

2,9

2,0

1,7

62.053,53

15.208,64

34.798,00*

86.359,07

73.012,10

Romunija

Slovenija

Portugalska

Poljska

Slovaška

12,1

10,2

8,1

6,4

6,8

3,6

2,9

3,6

3,8

1,5

26.388,23

9480,96*

26.372,04

18.465,96

17.417,54

Španija

Švedska

V. Britanija

20,4

7,1

5,0+

4,1

3,2

2,3

42.230,88

78.468,51

70.725,81

*podatki za leto 2014

**podatki za leto 2007

+podatki za januar 2016

++podatki za februar 2016