Britanska nevladna organizacija Fashion revolution vse leto sledi poslanstvu, da spodbuja modo, ki spoštuje ljudi, okolje, ustvarjalnost in dobičke v enaki meri, med 18. in 24. aprilom pa v spomin na zrušitev zgradbe Rana Plaza 24. aprila 2013 to poudarja še posebno intenzivno. Ker po enakih načelih delujeta tudi Maša Černovšek Logar in Boštjan Bajec, ki ustvarjata pod blagovno znamko Movinun, sta se modna oblikovalca odločila, da organizirata podoben dogodek. V navezi s Fashion revolution Slovenija, Buno, društvom Smetumet, Brejo prejo, Zeleno trgovino in Fotoramo je dogodek iz pop up trgovine Movinun prerasel v dan modne revolucije in pop up etičnih znamk. »Odziv je bil tako pozitiven, da že razmišljamo o novih dogodkih, na katerih bi se lahko predstavili mi in podobne znamke. Če bo šlo vse po načrtu, bomo že maja imeli razstavni prostor,« pojasnjuje Maša Černovšek Logar.

Moda s sporočilno vrednostjo

Zametki etične mode segajo v 70. leta prejšnjega stoletja, močnejše znamke s tem poudarkom pa so se začele pojavljati pred kakimi desetimi leti. Gre za pristop k oblikovanju, izdelovanju oblačil in pridobivanju virov znanja, pri katerem ljudje in skupnost dobijo največ, obenem pa je manjši tudi vpliv na okolje. Seveda pa ozaveščena moda za oblikovalce ustvarja tudi kopico izzivov. »Ko ljudje slišijo besedno zvezo etična moda ali trajnostna moda, pomislijo na nekaj dolgočasnega, kar velikokrat spremlja zavijanje z očmi v smislu 'spet vi pravičniki'. Z znamko Movinun bi rada ponudila oblačila, ki jih bodo ljudje želeli obleči zaradi oblikovanja, poleg tega pa so zaradi narave materiala, iz katerega so izdelani (organski bombaž s certifikatom GOTS), zelo mehka in udobna ter okolju in družbi prijazna,« povesta sogovornika.

Oblikovalski tandem vse kose oblačil izdela lastnoročno v svojem studiu v Ljubljani. »Tudi to je izziv, saj je tako težko tekmovati z znamkami, ki izdelujejo oblačila množično. To po drugi strani vidiva kot prednost, saj daje najinim kosom večjo ekskluzivnost, poleg tega pa tako slediva tudi konceptu počasne mode.« Izziv je tudi nabava materialov, ki ustrezajo standardom, a jih večkrat ni na zalogi, najtežje pa je, kot povesta, najti pravi način ozaveščanja ljudi. »Nekdo, ki se ne zaveda težav hitre mode, se bo ob nakupu izdelkov večjih znamk, ki v komunikaciji s porabnikom poudarja nekatere vidike etične potrošnje, denimo naravo in skrb za ljudi, počutil odlično, čeprav njihov način še zdaleč ni trajnosten ali etičen, ker se osredotoča le na del problematike. Zato se zavedava, da morajo najini izdelki izstopati predvsem po oblikovanju in kakovosti materiala.« Ljudje, ki jim je njuna znamka najbliže, so predvsem mlajši zaposleni, pripadniki urbane kulture, ki cenijo izdelke z dobrim in preprostim oblikovanjem s trajnostno noto, izdelke z močno sporočilno vrednostjo in narejene iz kakovostnega materiala ter v manjših, omejenih izdajah.

Zvezdniki sledijo smernicam

V svetu je najti nekaj zvezdnikov, ki sledijo smernicam pravične trgovine, vendar jih še vedno ni veliko, so pa zato opaznejši. Kot pravi Maša Černovšek Logar, je nekaj takšnih tudi pri nas. »Omenila bi Jadranko Juras, Urško Majdič, Roka Terkaja, za katere veva, da podpirajo etično potrošnjo. Zagotovo jih je še veliko, ki sva jih spregledala. S prihodom nove generacije in večjim zavedanjem o okoljski in družbeni problematiki bo takšnih ljudi vedno več,« verjameta sogovornika, ki sta želela ponuditi možnost, da ljudje po čim dostopnejši ceni kupijo kakovostne, uporabne in lepe izdelke, pri izdelavi katerih sta na prvem mestu dobro ljudi in ohranjanje narave.

»Ime Movinun je sestavljeno iz besed movi in nun, ki v esperantu pomenita 'premakni se zdaj',« povesta gonilni sili Movinuna, ki pri oblikovanju oblačil do določene mere sledita smernicam ulične mode, vendar pa jih poskušata oblikovati tako, da bi postali pomemben kos garderobe. »Tisti, na katerega se navežeš za dlje časa, ne le za eno sezono. Zato se drživa predvsem črne in bele, z izbranimi barvnimi poudarki. Potiski so minimalni z brezčasnim sporočilom, marsikateri kos je uniseks.« Ker oblačila izdelujeta predvsem po naročilu, za komunikacijo s strankami uporabljata spletno stran ali pa jima ljudje pišejo in se dogovorijo tudi za srečanje.