Opustitev proizvodnje skakalnih smuči še zdaleč ni zadnja odločitev Elana, ki bo šokirala javnost. Po neuradnih informacijah, ki jih v Elanu niso niti potrdili niti zanikali, naj bi v Begunjah v prihodnosti opustili še proizvodnjo plovil.

Ideja o prodaji programa plovil se je pojavila že lani, potem ko je Bank of America Merrill Lynch (BAMLI) od Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB) odkupila paket terjatev do štirih podjetij. Med njimi so bile tudi terjatve do Elana. Po nakupu terjatev so predstavniki BAMLI pregledali poslovanje navtične divizije in ugotovili, da ta še zdaleč ne prinaša ustreznih rezultatov.

Ena od možnosti, ki se je sprva omenjala, je bila, da se v tujini poišče vrhunski menedžment, ki se spozna na navtično industrijo. Toda takšen kader je izjemno drag. Poleg tega bi morali v Elanu za uspešno tekmo s konkurenti v razvoj plovil, ki je v zadnjih letih zastal, vložiti med dvema in tremi milijoni evrov, je opozoril poznavalec razmer, ki je želel ostati neimenovan. Zato naj bi bila sprejeta odločitev o prodaji navtične divizije. Kot možen kupec se je lani omenjala turška družba Solo Deniz Yatçılık Peyzaj skupaj s partnerji, ki je sicer pooblaščena prodajalka Elanovih plovil v Turčiji.

Največ vlagajo v vetrno energijo

Novi lastniki v Elanu – ruska investicijska skupina VR Capital, ki upravlja največji tamkajšnji sklad tveganega kapitala – največ energije vlagajo v proizvodnjo delov za vetrne elektrarne. Gre za dodelavni posel za multinacionalko Siemens, ki naj bi prinašal najvišje dobičke, v njegov razvoj pa niso potrebna pretirana vlaganja. Kot so iz Elana sporočili pred dnevi, ko so slovensko javnost razburili z novico, da bodo ukinili proizvodnjo skakalnih smuči, so se prihodki od prodaje v prvem četrtletju letošnjega leta, v primerjavi z enakim obdobjem lani, zvišali za 30 odstotkov, »predvsem iz naslova rasti na področju divizije vetrne energije«. Medtem ko so se plovila v Begunjah pred leti proizvajala v štirih proizvodnih halah, se danes proizvajajo le še v dveh. Če bo Elanu uspelo prodati navtično divizijo, naj bi se tudi v preostalih dveh halah začeli izdelovati deli za vetrne elektrarne.

Kaj bo s proizvodnjo smuči?

Eno od ključnih vprašanj, ki v povezavi z Elanom zanima marsikaterega Slovenca, je, kaj se bo v prihodnje dogajalo s proizvodnjo smuči. Četudi gre za izdelke, po katerih je Elan postal znan po svetu, ne bo nobeno presenečenje, če bo VR Capital čez čas smučarsko divizijo prodal. Zagotovo pa ne moremo pričakovati, da bo VR Capital ostal dolgoročni lastnik Elana. Praviloma namreč finančni skladi po nekaj letih pridobljene naložbe preprodajo.

Naj spomnimo: BAMLI Elana ni prevzel zato, ker bi to želel, ampak ker je to moral storiti. Slaba banka je namreč lani prodajala v paketu terjatve do štirih podjetij: Elana, Polzele, Adrie Airways in skupine ACH, ki je bila za kupce dejansko najbolj zanimiva. Če bi terjatve do Elana prodali investitorju iz Slovenije, bi bil odnos do blagovne znamke Elana in njegovih proizvodnih programov morda drugačen, kot ga ima zdaj ruski finančni sklad.

Po lanskem nakupu terjatev sicer več mesecev ni bilo jasno, ali bo sploh prišlo do Elanovega prevzema. Nazadnje je v Elanu 95-odstotni lastniški delež pridobila ciprska družba Wiltan Enterprises v lasti VR Capital, petodstotnega pa Merrill Lynch International. Toda pri tem ni izključeno, da je VR Capital za BAMLI le »parkiral« lastništvo v Elanu. V svetu je namreč pogosto praksa, da banke zato, da bi se izognile negativni publiciteti, pridobljene kritične naložbe začasno prenesejo na prijateljske družbe. Poleg tega naj bi pred dnevi imenovani glavni izvršni direktor (podobno kot predsednik uprave) Elana Jeffrey Tirman po zatrjevanju naših virov tesno sodeloval pri različnih poslih z BAMLI. Tirman je sicer predsednik uprave londonskega finančnega sklada Rhodium, ki ga je leta 2013 ustanovil nekdanji visoki uslužbenec Bank of America. Slednja je po izbruhu finančne krize prevzela eno do takrat največjih globalnih institucij Merrill Lynch. Ta »poroka« pomeni eno največjih kupčij vseh časov na newyorškem Wall Streetu.