Volkswagen se z ameriško okoljsko agencijo Epa in pristojnim sodiščem že več mesecev pogaja o tem, kako bo saniral napake na vozilih, v katera so vgradili opremo, ki je omogočila goljufanje na testih izpušnih plinov, in koliko odškodnine bo moral plačati zaradi kršenja ameriške okoljske zakonodaje.

VW se je s pristojnimi ameriškimi organi zdaj dogovoril, da bo odkupil sporna vozila ali pa kupcem ponudil odpravo napak na vozilih. A slednje le, če se bo s predlaganimi rešitvami strinjala tudi Epa. Okoli 500.000 ameriškim lastnikom spornih vozil pa se v vsakem primeru obeta okoli 4400 evrov odškodnine. Z dogovorom se očitno tudi krepko višajo stroški afere. VW naj bi namreč po poročanju nemške tiskovne agencije DPA v bilancah za leto 2015 stroške odpravljanja posledic afere ocenil na 16,4 milijarde evrov, kar je za skoraj 10 milijard evrov več, kot so sprva ocenjevali.

Ni jasno, kaj bo z odkupljenimi vozili

Podrobnosti načrta sicer še niso v celoti dorečene. Tako na primer ni jasno, ali bo lahko koncern odkupljena vozila prodajal naprej ali ne. Ceno vozil naj bi sicer določili na podlagi vrednosti vozil pred izbruhom afere, lastniki pa bodo imeli na voljo dve leti časa, da se odločijo, ali želijo vozilo prodati ali popraviti. Informacija o predlagani rešitvi je med investitorji poskrbela za precej optimizma. Delnica VW je namreč po objavi informacije na ameriški borzi poskočila za šest odstotkov. Reševanje spora na sodišču, ki bo sledilo, če zunajsodne poravnave VW in ameriškim organom ne bo uspelo doseči, bi utegnilo biti za VW znatno dražje od morebitne poravnave.

V Nemčiji združeno v tožbe

Medtem ko se tako ameriškim kupcem »sfriziranih« vozil obetajo odkup ali popravilo vozila ter odškodnina, se lahko evropski kupci za zdaj obrišejo pod nosom. Evropskim kupcem spornih vozil se kakršnokoli izplačilo odškodnin za zdaj ne obeta, prav tako ne možnost vračila vozila. A v nekaterih evropskih državah, na primer v Avstriji in Nemčiji, so se kupci spornih vozil odločili tako za odškodninske tožbe kot za tožbe z zahtevkom po zamenjavi vozila. V Nemčiji je na iniciativo več pravnikov potrošniškega prava nastalo združenje, ki v različnih tožbah, povezanih z afero, zastopa več kot 20.000 kupcev. Tožbeni postopki so še v začetnih fazah, zato je o rezultatih še nemogoče govoriti. Nemški lastniki spornih vozil so zaradi očitno drugačne obravnave ameriških kupcev sicer močno razburjeni.

Poleg VW so se zaradi manipulacij z meritvami izpuhov v težavah znašli tudi pri Mercedesu in Oplu. V Nemčiji bodo morali omenjeni proizvajalci, poleg Audija in Porscheja, vpoklicati okoli 630.000 vozil in odpraviti pomanjkljivosti na izpušnih sistemih. Nepravilnosti je pokazala obsežna preiskava, ki jo je po izbruhu afere v VW naročila nemška vlada, ki je včeraj tudi sporočila rezultate. Vpoklic naj bi se začel sredi leta.

Preiskovalci so nepravilnosti ugotovili pri veliki večini od 50 testiranih modelov vozil. Spornih programov, kot pri VW, niso odkrili, so pa ugotovili, da so proizvajalci uporabljali drugačne metode za manipuliranje z izpuhi.