Prve ne pozabiš nikoli. Čeprav mineva že 27 let, se zdi, kot da bi se zgodilo včeraj. Natali in ljubezen na prvi pogled. Žal ni trajala dolgo. Na Zagrebčanko, ki nam je ukradla srce, pa smo se spomnili z razlogom. Le da v naslovni vlogi tokrat ni bila ena, temveč kar deset lepotic na štirih kolesih. Za odločitev, katera bo tokrat ukradla naše srce, pa nismo imeli veliko časa. Zato smo vsako minuto druženja izkoristili do potankosti. Z uspehom. Našli smo jo, zmagovalko, ki je najbolj ogrela naše srce.

Priznamo, da je bilo druženje z desetimi štirikolesniki, malimi športnimi terenci, nekaj posebnega. Primerjalnih testov smo vajeni, saj podobne primerjave tedensko počnemo že desetletje. A da bi hkrati vozili deset avtomobilov, to nam doslej še ni padlo na pamet. Ker bi bil to prevelik zalogaj zgolj za naše uredništvo, smo se testa lotili s šesterico partnerjev – spletnimi portali Avtomobilizem.com, Siol.net in Žurnal24.si, televizijsko oddajo Volan, časnikom Finance in mesečnikom Avto Fokus. Vedeli smo, da bodo nekateri veseli, drugi užaljeni, ko bomo na koncu šteli žrtve. A da bodo med avtomobili tako zelo velike razlike, si nismo predstavljali.

Deseterico so predstavljali citroën C4 cactus, ford ecosport, mazda CX-3, nissan juke, opel mokka, peugeot 2008, renault captur, ssangyong tivoli, suzuki vitara in škoda yeti. Na prvi pogled delujejo zelo podobno, čemur pritrjuje tudi dolžinska mera, saj najmanjšega (captur) in največjega (mokka) loči le 16 centimetrov (428:412). Kaj to dejansko pomeni za voznika, sopotnike in njihovo prtljago, pa smo ugotavljali z metrom v roki in skrbnimi meritvami. Merjenje smo opravili v več stopnjah. Najprej sta se dva usedla drug za drugim ter izmerila voznikov prostor in prostor potnika za njim. Ocenili smo še udobje sedežev, kakovost materialov, ergonomijo in splošno počutje v kabini. Pri udobju na zadnji klopi sta nas najbolj prepričala ford ecosport in škoda yeti, najmanj pa renault captur, nissan juke in opel mokka. Zanimivo je, da so imeli vzdolžno pomično zadnjo klop le trije, ob capturju še ecosport in yeti, pri čemer je škoda dobila maksimalno število točk, saj ima tri posamične sedeže, ki jih lahko zlahka tudi odstranimo. Nato smo pod drobnogled vzeli prtljažni prostor, v katerega smo skušali stlačiti velik otroški voziček, platoja vode (24-krat 0,5 in 6-krat 1,5 litra), veliko športno torbo, otroški poganjalček in veliko vrečo z brisačami. Ocenjevalo se je tudi, ali je treba vozičku sneti kolo, ali se tudi polica lepo zloži, da je tovor še vedno varno pospravljen in preglednost nazaj dobra. Najuporabnejši prtljažnik so imeli peugeot 2008, ssangyong tivoli, suzuki vitara in yeti, najmanj uporabnega pa ecosport. Pri skupni oceni potniškega dela in prtljažnika je največ točk (54 od 64 možnih) zbral P2008, visoko sta bila še yeti (52 točk) in mokka (48), kot najslabši pa so se pokazali captur, ecosport (oba 39) in C4 cactus (41).

Ker je bila družinska uporabnost le ena od petih ocenjevalnih prvin, za končni vrsti red ni bila odločilna. Svojevrsten trenutek resnice pa je gotovo pomenil obisk centra varne vožnje na Vranskem, kjer smo se lahko prepričali, kako zelo dobro (ali slabo) se avtomobili dejansko peljejo. Kot smo bili po eni strani navdušeni, smo bili po drugi naravnost šokirani. Z naskokom najboljša je bila po mnenju novinarja Dnevnika mazda CX-3, ki je dobila maksimalno število točk pri glasnosti, vodljivosti, prestavnih razmerjih, slalomu in volanski komunikativnosti ter skupno zbrala 51 točk od 64 možnih. Visoko, z 48 točkami, je bil tudi yeti, čeprav je maksimalno število točk dobil le pri volanski komunikativnosti, izkazala pa se je tudi vitara (43 točk), ki je prepričala z odzivnostjo motorja in tempomatom. Razočaranje dneva je bil C4 cactus. Na prvi pogled ima vse, kar mora imeti zmagovalec, toda na testnih vožnjah je pogrnil na celi črti. Takoj po slalomu smo kot opombo zapisali: »Slabo vodljiv.« Nič čudnega, da je zato pod rubriko motor in podvozje zbral le 26 točk. Mogoče bi kakšno več, če bi imel močnejši motor (testni je imel vsega 82 konjev), a to celostnega vtisa in uvrstitve ne bi kaj dosti popravilo. Razočarala sta nas tudi captur in ecosport (oba 28 točk), ki je bil pri slalomu najslabši, kot vozniki pa smo imeli ogromno dela, da smo avto ohranjali v želeni smeri, saj je bila tudi komunikativnost volana pod vsako kritiko.

Ko smo na koncu med sodelujočimi novinarji naredili anketo, katerega bi po testiranjih z veseljem zapeljali v svojo garažo, se je šesterica ne glede na končni seštevek odločila za CX-3, po dva pa za yetija in C4 cactus. Končni vrstni red, točkovanje v vseh petih ocenjevalnih prvinah in obrazložitev vseh sodelujočih avtomobilov najdete v tabeli in daljšem okvirju.