Boj za prevlado med trgovinskimi velikani je prešel pomembno prelomnico. Desetletja dolga prevlada ameriške trgovske verige Walmart je vsaj začasno prekinjena, lani je postal največji trgovec na svetu kitajski Alibaba. »Deset dni pred koncem poslovnega leta, ki se konča 31. marca, smo presegli 3000 milijard juanov prodaje ali 476 milijard dolarjev,« je na svojem blogu zapisal podpredsednik upravnega odbora Joe Tsai. »Če bi bile vse platforme Alibabe kitajska provinca, bi bili šesti po velikosti,« je dodal. Alibaba je torej večji kot Sečuan.

Boj se zaostruje

Sodeč po objavi Tsaija je Alibaba lani ustvaril okoli 490 milijard dolarjev prihodkov, kar je približno osem milijard dolarjev več od Walmarta, ki kitajskemu konkurentu ne namerava kar tako prepustiti trgovinskega prestola.

Walmart razširja bitko na dve fronti – splet in Kitajsko – ki sta tudi neposredno povezani. Pri prvi skuša stopiti v korak s časom, saj na tem področju že nekaj časa zaostaja za Amazonom in Alibabo. Podobno kot v ZDA, kjer širi ponudbo na spletu in pripravlja logistične rešitve za bolj učinkovito dostavo, skuša intenzivneje prodreti tudi na kitajski trg spletne trgovine in se prebiti višje od osmega mesta med konkurenti. Pred nekaj tedni je zagnal novo mobilno aplikacijo, ki kitajskim kupcem omogoča nakup več kot 200 blagovnih znamk z Zahoda, med drugim tudi izdelke kavarniške verige Starbucks. Načrti so ambiciozni, saj raziskave kažejo, da je kar 60 odstotkov kitajskih potrošnikov pripravljenih plačati več za izdelek z oznako »made in US«.

Z razvojem nove platforme za spletno trgovino se vlaganja Walmarta na Kitajskem ne končujejo, svojo navzočnost na tem izredno velikem trgu krepi tudi z gradnjo novih trgovskih centrov. Do konca leta naj bi začel prodajati na 60 novih lokacijah, s čimer bi skupno število trgovskih centrov na Kitajskem povečal na okoli 480.

Ameriški trgovec zaostanka za Alibabo kljub temu ne bo zlahka izničil. V letu 2015 je po podatkih družbe Euromonitor International obvladoval zgolj 0,8-odstotni tržni delež v kitajski trgovini, kar je osemkrat manj kot Alibaba (6,5 odstotka). Na področju spletne trgovine so razlike med velikanoma seveda še precej očitnejše.

Od brskanja za kitajskim pivom do največjega trgovca na svetu

Opis naglega vzpona Alibabe je praktično nemogoč brez uporabe superlativov. Vse se je začelo s pivom. Jack Ma, ustanovitelj in današnji prvi mož Alibabe, je bil sredi 90. let prejšnjega stoletja v ZDA, kamor je odpotoval kot prevajalec. Spotoma se je spoznal s spletom, za katerega mu je bilo rečeno, da lahko ponudi odgovore na praktično vsa vprašanja. Jack Ma je v iskalnik vtipkal besedo pivo, našel je ameriško in nemško, ne pa tudi kitajskega. Takrat se je po poročanju časnika Economist zavedel, da je Kitajska ostala v kameni dobi, in s tem dobil navdih, ki ga je potreboval za začetek izjemne poslovne poti.

Svet se je pripravljal na prestop v novo tisočletje, ko je Jack Ma s peščico soustanoviteljev kar iz skromnega stanovanja v mestu Hangzhou naredil prve poslovne korake. Alibaba je ob pomoči gospodarske rasti, ki je Kitajcem prinesla višjo kupno moč, in delni liberalizaciji trga, zaradi katere je na Kitajsko prihajalo vse več tujcev, začel eksplozivno rasti. S 25-milijardno prvo javno ponudbo delnic (IPO) se je leta 2014 v rekordnem slogu Alibaba podal na borzo.

Danes je absolutni vladar na kitajskem trgu spletne trgovine, svoje poslovanje pa je razširil tudi na področja spletnega financiranja, računalništva v oblaku in logistike.

V 17 letih je Alibaba prehitel Yahoo, Ebay, Amazon in še Walmart. Po lastnih podatkih obsega desetino kitajske trgovine na drobno in ustvarja 15 milijonov delovnih mest. Načrti za prihodnost so še bolj drzni. Jack Ma je že pred časom dejal, da želi do leta 2020 ustvariti 6000 milijard juanov prihodkov (okoli 930 milijard dolarjev) na leto, medtem ko naj bi štiri leta pozneje zmogel ustreči dvema milijardama potrošnikov in več deset milijonom podjetjem na Kitajskem in na tujem.