Pet Pak je eno redkih dinamičnih in trajno rastočih ilirskobistriških podjetij, ki jih gospodarska kriza ni zamajala. V občini, kjer je brezposelnost 10,7-odstotna, socialne stiske občanov pa so se s februarskim stečajem podjetja Sec še poglobile, je podjetje, ki je specializirano za embalažo Pet, pravi biser in tudi zelo zaželen delodajalec. Tudi zato ni čudno, da je junija lani podjetje obiskala vladna delegacija s premierjem Mirom Cerarjem na čelu, a od tedaj se za podjetja na tem koncu Slovenije ni prav nič spremenilo na bolje.

»Z Evropo potrebujemo dobre cestne povezave, a nič ne kaže, da bi država dolgoročno načrtovala boljše cestne povezave v smeri Postojne ali Divače. Pred leti je bilo za gradnjo nekaj več možnosti, trenutno pa kaže samo na to, da bomo še naprej ostali v tej situaciji. Politiki se menjajo, s tem pa tudi cilji, ki so v fokusu njihovega štiriletnega mandata, medtem ko se podjetniki ukvarjamo s starimi težavami. Hrvati so to lepo rešili s tujimi vlaganji v avtoceste,« komentira slabe cestne povezave Ljubo Nadoh, direktor Pet Paka. Od avtoceste v Postojni ali Kozini jih loči dobre pol ure, pa kljub temu zaradi znanih povezav lahko rečemo: tako blizu, pa vendar tako daleč.

Skok za 15 odstotkov

Pet Pak ima kljub vsemu za seboj še eno zelo uspešno leto. Prihodke so v primerjavi z letom 2014 dvignili s 3,85 milijona evrov na 4,4 milijona, poskočila sta dobiček in dodana vrednost, ki znaša več kot 78.000 evrov, podjetje pa zaposluje 22 ljudi. Na podlagi dosedanjih naročil iz prvega četrtletja bo podjetje, ki izdeluje ekološko razgradljivo embalažo, obseg prihodkov letos povečalo za najmanj desetino, podobno rast pričakujejo tudi v prihodnje.

Vsako leto izdelajo več novih modelov embalaže. Še vedno 70 odstotkov embalaže izdelajo za prehrambno industrijo, petino za kozmetično, desetino za farmacevtsko, deleži pa bodo tudi v prihodnje ostali podobni. Polovico novih modelov embalaže izdelajo po naročilu, polovica je plod njihove izvirnosti in jih tržijo kot lastne novosti. K temu jih spodbuja tudi življenjski cikel določene oblike embalaže, ki v povprečju traja nekaj let.

Vsak trg moraš spoštovati

Višji prihodki so plod novih naročil in večjega obsega poslovanja z dosedanjimi kupci, kar pomeni, da so primorani biti zelo fleksibilni in da morajo optimalno izkoristiti obstoječe proizvodne zmogljivosti, ki bodo zadoščale za največ dve leti. Njihovi ključni trgi so Nemčija, Španija, Nizozemska, Francija, Švica, Italija, Finska, prodaja v Sloveniji, Švici in na Hrvaškem pa skupaj pomeni le 9,5 odstotka.

»Vsak trg moraš spoštovati, najsi je še tako majhen ali po našem mnenju nerazvit,« poudarja Nadoh. Pri tem izpostavi, da so spoštljivi odnosi s partnerji tako na strani dobaviteljev kot na strani kupcev ključni. »Imamo pet orodjarn, s katerimi sodelujemo, od tega štiri v tujini. Vse poznamo. Prav tako smo obiskali vse kupce in dobavitelje po Evropi in oni nas. Osebni stik je ključni temelj, potreben za nadaljnjo, običajno digitalno komunikacijo,« poudarja podjetnik, prejemnik priznanja gospodarstvenik Primorske za leto 2013 in prejemnik plakete ilirskobistriške občine za gospodarstvo.

Selitvi se ne bodo mogli izogniti

Prav te dni bodo imeli na obisku ameriško družbo, ki je po novem tudi lastnik njihovega dolgoletnega italijanskega partnerja, kar jih navdaja s še večjim optimizmom, saj vedo, da se bodo pogovarjali tudi o možnosti povečanja obsega sodelovanja. Proizvodnjo imajo v večji meri avtomatizirano in robotizirano, a že nekaj časa je jasno, da se selitvi v večje prostore ne bodo mogli izogniti.

Že kmalu po selitvi v nove poslovno-proizvodne prostore v letu 2007 so morali načrtovati širitev, a zaradi vrste različnih okoliščin in zaradi dinamične rasti obsega proizvodnje ta rešitev ne pride več v poštev. »Podjetje bomo s sedanjih 3000 kvadratnih metrov lastnih in najetih površin preselili najpozneje v dveh letih, potem ko bomo izbrali novo lokacijo, ki naj bi nam zagotavljala najmanj dvakrat večje prostore,« pojasnjuje Nadoh.

Svojo prihodnost zelo jasno vidijo za nekaj let vnaprej, saj je panoga, v kateri delajo, dokaj stabilna. Tudi cena nafte, ki se je v zadnjem mesecu spet začela dvigovati, neposredno ne vpliva kaj dosti na ceno surovine. Nadoh je prepričan, da bo podjetje, za katerega je zanimanje tudi med njihovimi konkurenti, ostalo v družinskih rokah.

Na področju gospodarstva bi po podjetnikovem mnenju podjetja uspešneje poslovala, če bi »vlada poskrbela za razbremenitev stroškov dela in nižjo obremenitev gospodarstva ter med drugim ponudila spodbudnejše davčno in poslovno okolje. Tako bi bila naša podjetja konkurenčnejša in bi na tujih trgih lažje nastopala.