Zavedati se je namreč treba, da nam razni načrtovalci projektov dejansko kradejo. Se spomnite, kakšen odmev je imela podkupovalna afera v zvezi s kontrolnim stolpom na brniškem letališču? Kako dobro je javnost sprejela, da so bili akterji podkupovanja, ki naj bi dobili provizijo okoli 100.000 evrov, kaznovani z zapornimi in denarnimi kaznimi. Nihče pa ni preganjal vodstva kontrole letenja, njihovih nadzornikov in tudi uradnikov na ministrstvu, ki so hoteli zavestno povsem po nepotrebnem zapraviti 9 milijonov evrov. Ali je zapravljeni evro za podkupnino kaj manj vreden od zapravljenih milijonov za nepotrebno investicijo? Danes je menda jasno, da je bil več kot 100-metrski stolp povsem nepotreben. Gospodje (tudi politiki, sekretarji…) so si pač hoteli postavili spomenik. Sedaj se še imen odgovornih ne spomni nihče, kaj šele, da bi bili kaznovani recimo 5-krat huje kot gradbeni baroni.

Enaka zgodba, ko nam denar dobesedno kradejo, je zgodba o drugem tiru. Do sedaj so za pripravo zapravili vsaj 50 milijonov evrov, pa jih še vedno zapravljajo, predvsem pa zapravljajo čas, ki ga zmanjkuje.

Šokantno je, da še februarja letos na ministrstvu mirno povedo tragično resnico, da do sedaj ni bila izdelana investicijska študija, ki bi bila edina mogoča osnova za kvalitetno odločanje vlade. Očitno se požvižgajo na ekonomiko na ministrstvu za infrastrukturo. Oni so, tako kot je zapisal dr. Josipovič, odločili, da bomo gradili tunelsko varianto. Oni so odločili, da bo skozi predore tekel tudi potniški promet, kar zahteva servisne predore. To se je zgodilo 27. novembra 2003, ko se je vlada brez investicijske študije odločila, da je najustreznejši potek trase različica I/3. Seveda je treba povedati, da je videti, da varianta dograditve tira ob sedanji trasi ni mogoča, ker je tako odločila uprava RS za varstvo narave. Ker naj bi »bila z naravovarstvenega vidika nesprejemljiva«. Dvakrat naj bi namreč presekala Kraški regijski park. Kot da ga sedanja proga ne, pa vendar ni konec sveta. Pa četudi nas to stane dodatno milijardo evrov ali na vsakega Slovenca 500 evrov.

Edini problem je zlobirati vse primorske poslance, pregovoriti GZS, najti ekonomiste brez vesti, ki bodo mirno spregledali, da obstajajo tudi druge, morda racionalnejše možnosti rešitve enostavnega problema. No, če pa še vse to ni dovolj, pa je treba v stilu nekih drugih časov organizirati še sindikate in lokalno skupnost… Res, zakaj pa ne bi tudi Primorcem privoščili en TEŠ 6?

Zaradi tega je nujno takoj ustaviti vsako nadaljnje zapravljanje denarja, tudi za študijo o resnično potrebnih stroških za tunelsko varianto drugega tira. Takoj začnite delati investicijsko študijo za mogoče rešitve povečanega pretovora v Luki Koper. Iz besed dr. Josipoviča je jasno, da se lahko naredi predinvesticijsko študijo v dobrem mesecu, investicijsko pa v roku treh mesecev.

Osnova vsake investicijske študije je definiranje problema. Poznati moramo tudi finančne možnosti investitorja. Ko to imaš, se začne ugotavljati mogoče rešitve. Za dokaj natančne ocene so zadosti že osnovne tehnološke študije, ki so očitno izdelane tudi za povezavo ob obstoječi progi ali za navezavo na progi Divača–Pulj in Koper–Trst. In seveda za tunelske variante. Pri njih je treba narediti le še izračun, ali se izplača zaradi zelo omejenega osebnega prometa progo graditi tudi za ta namen. Gradbeniki so sposobni na osnovi teh podatkov oceniti stroške z možnostjo napake do okoli 10 odstotkov navzgor ali navzdol. In potem ekonomisti vnesemo te podatke v model in dobimo vse elemente, ki so osnova za odločitev vlade. In kmalu se delo lahko začne.

Kriminal je, da se je vlada tedaj (in se očitno še sedaj) odločila brez tega osnovnega strokovnega orodja. Mirno gredo mimo tega, da jih je na to opozorilo že računsko sodišče leta 2010, ko so ugotovili, da se mora enakovredno upoštevati vse mogoče možnosti, predvsem pa se mora narediti investicijski program (stran 82).

Premier dr. Miro Cerar, baje imate 2. aprila na to temo posvet s strokovnjaki. Lahko pridem na Brdo, če želite. Lepo pa vas prosim, da nas ne obsodite na 500 evrov nepotrebnega plačila. Prav tako brez potrebe ne predajte možnosti zaslužka z lokacijsko rento z koncesijami tujcem.