Kdor v Sloveniji pozna pravično trgovino (fairtrade), ki odpravlja posrednike v trgovski verigi in zagotavlja, da proizvajalci dobijo pošteno plačilo, je o njej zagotovo izvedel posredno ali neposredno od Žive Lopatič. Je ena izmed nekaj posameznikov, ki v javnosti spodbujajo razmišljanje o tem, od kod prihaja kakav v čokoladi, kako je sestavljena cena za kavna zrna, kako so bila narejena oblačila, v katera se vsakodnevno odenemo, in drugi izdelki, ki jih zmečemo v nakupovalne košare.

»Z vsakim evrom, ki ga zapravimo, podpremo neke vrednote, način delovanja in tako naprej. Če posameznik vsaj en dan ne opravi nakupa ali pa ga opravi na drugačen način, je naredil veliko več, kot če odda svoj glas na volitvah. Potrošniki imamo moč narediti največ sprememb v najkrajšem času,« poudarja Lopatičeva, ki vodi pravično trgovino 3Muhe. To je edina trgovina v Sloveniji z izključno pravičnotrgovinskimi izdelki. V Stari Ljubljani deluje že 12 let, pred natanko štirimi leti pa so člani zadruge Odjuga vodenje zaupali naši sogovornici. Zanjo je bila to ena največjih življenjskih prelomnic, za trgovino in zadrugo pa ena najboljših odločitev, saj je Lopatičeva – malo zaradi izkušenj iz marketinga, malo zaradi svoje komunikativnosti in ambicioznosti – razširila glas o vrednotah pravične trgovine daleč naokoli.

Ni službe, je pa delo

Čeprav s svojim bogatim znanjem o anomalijah v mednarodnem trgovinskem sistemu daje občutek, da so jo od nekdaj zanimale družbeno odgovorne teme, je Živa svojo karierno pot zelo spontano začela v povsem drugem sektorju. In tudi zanjo je bilo usodno že študentsko delo. Še kot študentka fakultete za družbene vede je na SKB urejala dokumentacijo, potem pa so jo poklicali nazaj, ko so iskali dober kader, in tako je padla v marketinške vode. Nato je odšla na marketinški oddelek časopisne hiše Delo, kjer pravi, da se je največ naučila, naprej v manjšo agencijo, nazaj na Delo in na koncu na Slovenijales, kjer je dobila edinstveno priložnost pisanja poslovnega načrta in vodenja hčerinskega podjetja.

Toda kljub zavidljivemu življenjepisu je izkusila tudi brezposelnost. »Vedno sem menjala službe in ko sem v nekem trenutku ostala brez zaposlitve, se mi je zdelo najbolj logično, da postanem samostojna podjetnica in si najdem lastne projekte,« povsem flegmatično pove rojena Ljubljančanka, celo »centrašica«. Tudi potem, ko so jo izbrali na razpisu za vodjo pravične trgovine 3Muhe, je želela ostati samostojni podjetnik, da je lahko ohranila svoje projekte – od izdajanja otroške revije Moj moj do vodenja marketinga za pustolovski park Geoss – in ni ji žal. »Nič se mi ne toži po prejšnjem načinu življenja. Zdaj delam, vendar ne hodim v službo z osemurnim delovnikom, in delam nekaj, v kar res verjamem,« ne okleva z odgovorom.

Slabi potrošniki

»Spet rešuješ svet?« jo dobronamerno podraži prijateljica, ki prihiti mimo, sama pa sploh ne ve, kdaj se je zgodilo, da so jo vsi začeli povezovati s pravično trgovino. »Pogosto mi tudi prijateljice veselo pokažejo, da imajo kaj fairtrade ali iz druge roke. To so moji in tudi njihovi osebni dosežki. Rada govorim z ljudmi, ki jih te teme zanimajo, in vesela sem, da je vedno več takšnih,« pripoveduje Lopatičeva, med drugim soustanoviteljica Zadruge Buna. To so z gostincem Tinetom Čoklom in Renejem Sušo iz društva Humanitas ustanovili potem, ko so spontano organizirali nekaj predavanj o kavi, nato pa se je kar pojavilo zanimanje zanje.

Vsak mesec imata s Čoklom, h kateremu v lokal Živa redno zahaja, vsaj eno predavanje, na katerem srednješolce seznanita z mednarodno trgovino, o kateri v izobraževalnem sistemu ne izvedo veliko. »Četudi ni takojšnjega učinka, jim najine besede ostanejo nekje v malih možganih in bodo morda večkrat posegli po izdelkih pravične trgovine, ko bodo sami nakupovali.« Oziroma upa, da ne bodo odvisni od potrošništva. »Ko sem prešla na samostojno pot, sem se soočila, da si nekih stvari enostavno ne morem več privoščiti. Toda kmalu sem ugotovila, da jih niti ne potrebujem. In to je res dober občutek,« sklene sogovornica, ki po kavi, kakavu in bombažu načrtuje še ozaveščanje o poti tropskega sadja in škodljivih snoveh v kozmetiki.