Avtomobil je še vedno eden večjih nakupov družine ali posameznika, tudi zato, ker z njim lahko pove nekaj več o sebi. Mnogi trdijo, da ni boljšega kot vonj po novem avtomobilu, ko se zloščen blešči pred domačo hišo in zbuja zavist sosedov. A eno je seveda, ko se podate k prodajalcu in si ogledujete vso to ponudbo, nekaj drugega pa, kako so ti lepotci sploh prišli v prodajni salon. Pot od tovarne je včasih enostavna, kratka in samoumevna. V drugih primerih traja dlje, avtomobil gre skozi veliko več rok, ob vsem tem pa mora nekdo skrbeti, da pridejo do kupca taki avtomobili, kot so tovarno zapustili. Seveda vse vedno ne gre po načrtih, a ladja, železnica in tovornjak so danes glavna prevozna sredstva, ki vaše sanje pripeljejo v prodajni salon.

Različne znamke imajo seveda danes tovarne po vseh celinah, prav od tega, kaj v določeni tovarni proizvajajo, pa je odvisno, kakšno pot do kupcev ubere določen avtomobil. »Transport avtomobilov predstavlja za vsako družbo pomemben del celotnega procesa. Po Sloveniji poteka s tovornjaki, do Slovenije pa je izbor prevoznega sredstva odvisen od lokacije tovarne. Več kot polovico prevozov iz tovarn do Slovenije se izvede s tovornjaki. Z ladjami prihajajo v koprsko pristanišče avtomobili iz tovarn v Turčiji in Maroku, nekaj ladijskih prevozov pa je bilo organiziranih tudi iz tovarn v Španiji. Ladijski prevoz je sicer najcenejši, a časovno najdaljši. Na izbiro transporta vpliva dejstvo, da je danes avtomobilska industrija drugačna, kot je bila v še ne tako davni preteklosti. Na tekočem traku v tovarni boste drugega za drugim težko našli dva povsem enaka avtomobila, saj večina vozil nastaja za znanega kupca, ki si v prodajnem salonu sestavi avto po svojih željah,« je povedala Darja Pavec Ošlaj, vodja službe distribucije pri Renaultu Slovenija.

Zgodi se veliko nepredvidenega

Vodja logistike pri Summit Motors, ki pri nas skrbi za znamko Ford, Rok Pirc je dodal, da pri njih za vozila, izdelana v Nemčiji, prevoz traja v povprečju od pet do sedem dni, iz Romunije pa od 9 do 12 dni. »Pri ladijskem transportu se ta pot podaljša v povprečju na 3 do 4 tedne. Ker imamo proizvedena vozila tudi zunaj Evrope, je ta pot še daljša, in sicer traja od tri do štiri mesece, vključno s carinskimi postopki,« je še povedal Pirc.

Na poti se seveda lahko zgodi veliko nepredvidenih in neželenih stvari, začenši s poškodbami vozil. A tudi za te primere imajo seveda tako proizvajalci kot logisti celoten tovor zavarovan. Jure Kandutti iz Prevozništva Kastelec, ki se ukvarja tudi s prevozi vozil s tovornjakom, pravi, da je danes le malo proizvajalcev, ki imajo zavarovano celotno logistično verigo, da pa zato vsak posamezni prevoznik poskrbi za svoje zavarovanje. »Napake večinoma niso velike, natančno se ve, kje se konča odgovornost enega in začne odgovornost drugega člena v transportni verigi. Po navadi govorimo o praskah in odrgninah na sprednjem in zadnjem delu avtomobila ali denimo udrtinah. Imeli pa smo tudi že zanimivejše poškodbe, pred nekaj leti je bilo veliko lukenj od strelnega orožja v novih vozilih, nekje na meji med Belgijo in Nemčijo je nekdo streljal na tovornjake z vozili z malokalibrskim orožjem.« V podjetju AutoBinck, ki pri nas skrbi za znamko Hyundai, prav tako pravijo, da so sicer v veliki meri vezani na ladijski transport, da pa vseeno nimajo veliko težav s poškodbami. »Glede na naše dolgoletne izkušnje je pri Hyundaiju število transportnih poškodb zanemarljivo in znaša manj kot 0,3 odstotka celotne količine. Če se slučajno zgodijo, gre največkrat za zelo majhne odrgnine ali praske, ki se v skladu s proizvajalčevimi navodili vedno kakovostno sanirajo. Plačnik popravila je vedno tisti, ki je poškodbo povzročil, oziroma njegova zavarovalnica,« je še dodal Marko Kajfež iz AutoBincka. Da so avtomobili bolj zaščiteni, poskrbijo s posebnimi samolepljivimi folijami, avtomobili višjega cenovnega razreda pa imajo posebne »obleke« (pregrinjala), da jih zaščitijo v največji mogoči meri.

Lani pretovorili 607.333 avtomobilov

Veliko novih avtomobilov k nam in nato v druge evropske države pride prek pristanišča v Kopru, kjer za nalaganje in razlaganje skrbijo posebej izurjeni vozniki. Ti imajo na avtomobilskem terminalu po začetnem uvajanju še poskusno dobo, med katero se preveri njihove sposobnosti. Sicer so v Luki Koper v lanskem letu pretovorili 607.333 avtomobilov, od katerih jih je bilo 66 odstotkov namenjenih izvozu (nakladanje na ladje), 34 odstotkov uvozu (razkladanje z ladij), v zadnjih letih pa število pretovora avtomobilov počasi narašča. »Vsega skupaj v Luki pretovarjamo približno 25 znamk avtomobilov, ki prihajajo v Koper in odhajajo iz njega po železnici v 45 odstotkih in cesti v 55 odstotkih,« je povedal Sebastjan Šik iz Luke Koper.

Še en zanimiv podatek so nam podali v Kii: pot vozila od Južne Koreje do Slovenije traja okoli en mesec. Kia ima sicer svojo tovarno tudi na Slovaškem, k nam v 80 odstotkih avtomobile prevažajo s pomočjo tovornjakov, pri tovrstnem prevozu pa ne gre brez težav. Jure Kandutti je povedal: »Če verjamete ali ne, največja naša težava je, kje najti dovolj dobrih voznikov. To je naporno delo, ki zahteva veliko odrekanja, mnogi se po svoje ustrašijo delovnega urnika, pa tudi odgovornosti, ki jih s seboj prinese tako delo. Na drugi strani v Evropi velja nešteto različnih predpisov glede dolžine in višine tovora in na to morajo naši vozniki pri nalaganju računati. V Sloveniji je lahko celotna kompozicija pri prevozu avtomobilov na primer dolga 22 metrov, v Avstriji 19,75 metra, v Nemčiji pa 20,75. Zato moramo paziti, kako in katere avtomobile natovorimo za določen prevoz v določeno državo.«