Glavna železniška postaja Ljubljana že zdaj ovira pretočnost železniškega prometa po vsej državi, je opozoril prometni inženir Klemen Ponikvar s Prometnega inštituta pri Slovenskih železnicah. Po nekaterih napovedih prometa naj bi obremenitve dosegle mejo vzdržnosti leta 2017. Tivolski lok, ki bo vlakom iz Luke Koper na poti proti Avstriji omogočal obvoz glavne postaje, bo prinesel občutno olajšanje – a po najbolj optimističnem scenariju šele leta 2021.

»Zahodni del ljubljanske železniške postaje je ozko grlo, saj se tam cepijo proge proti Kamniku, Gorenjski in Primorski. Ko se v jutranji konici usujejo vlaki z vseh koncev, vsi ne morejo hkrati na postajo, zato čakajo pred uvoznimi signali. Potniki so tako rekoč že v mestu, a morajo čakati, da se vlakovne poti in tiri sprostijo,« je pojasnil Ponikvar.

Tovorni promet enakomerno narašča

K temu pomembno prispeva dejstvo, da mora 26 vlakov, kolikor jih je v povprečju vsak dan namenjenih s Primorske proti Avstriji, najprej zapeljati na glavno postajo ali celo v Zalog in stati na tirih, dokler se ne zamenja lokomotiva in lahko nadaljujejo proti severu. »Zamenjava smeri vožnje traja pol ure, v konicah lahko še bistveno več, poleg tega ti vlaki dvakrat prevažajo ozko grlo, s čimer ovirajo tudi druge vlake,« je dejal sogovornik. »S tivolskim lokom bi ozko grlo razbremenili, tovorni vlaki pa bi pridobili vsaj omenjene pol ure.«

Ljubljanski urbanistični zavod v pobudi za pripravo državnega prostorskega načrta za tivolski lok navaja, da bo glede na napovedi prometa glavna železniška postaja prenesla obremenitve do leta 2017, takrat pa bo treba sprostiti oziroma povečati njene zmogljivosti. V nasprotnem primeru, še pišejo avtorji, bo postala postaja Ljubljana ovira za prepustnost celotnega slovenskega železniškega prometa. Temu je pritrdil tudi Ponikvar. Obseg tovornega prometa se namreč na račun večjega pretovora v Luki Koper in Trstu na letni ravni povečuje za približno pet odstotkov.

Poglabljanje prog nerealno

Ali bo torej železniški promet po letu 2017 kolapsiral? »Zagotovo ne, se bo pa kakovost prevoza poslabšala. Dodatnih vlakov ne bo mogoče sprejeti, ker kapacitete tega ne bodo dopuščale. Vozni red bo zaradi povečevanja zamud nestabilen.« Težave naj bi do dokončanja tivolskega loka, ki je po najbolj optimističnih scenarijih predvideno šele leta 2021, reševali zgolj z »organizacijskimi ukrepi«, med drugim z nabavo novih vlakov za potniški promet z večjimi zmogljivostmi. Mogoče celo dvonadstropnih.

Čeprav je sprva kazalo, da naj bi bil tivolski lok, vreden približno 20 milijonov evrov, kratkoročna rešitev, dokler ne bo izvedena temeljita rekonstrukcija ljubljanskega železniškega vozlišča, Ponikvar o tem ni povsem prepričan. »Res je, da tivolski lok v aktualnih načrtih prenove vozlišča ni predviden. A tudi sicer omenjeni načrti po mnenju slovenske stroke niso povsem realni. Predvidevajo namreč poglabljanje prog, ki močno podraži gradnjo in povzroča velike ovire v prometu, učinki pa so zelo vprašljivi.«

Iskanje novih različic vozlišča?

To bi do neke mere lahko pojasnilo tudi počasnost, s katero se direkcija za investicije loteva prenove vozlišča, saj po petih letih od sprejema sklepa o začetku priprave državnega prostorskega načrta še vedno ni izbrala niti različice ureditve vozlišča. Po neuradnih informacijah bi ministrstvo lahko celo iskalo nove variante.

Medtem pa ostaja trasa tivolskega loka precej dorečena. V igri sta dve zelo podobni različici, ki bosta v vsakem primeru posegli na zemljišče Pivovarne Union in Študentske organizacije Univerze v Ljubljani. »Seveda bo lok posegel na ta zemljišča. Drugače se ga sploh ne da izpeljati,« je opozoril Ponikvar. Nekateri objekti, kjer je študentska organizacija uredila kampus, so celo predvideni za rušenje. Spomnimo, da je direktor organizacije Andrej Klasinc še nedavno vztrajal, da so jim v Slovenskih železnicah (ustno) zagotovili, da se kaj takšnega ne bo zgodilo.

podatki RRA LUR

Tivolski lok

RRA LUR

PODATKI

0

m

40

80

120

160

200

druge

varianta 1

preverjene

z novim

nadvozom

variante

Pivovarna

Union

območje

pridobivanja

smernic

GLAVNA

POSTAJA,

ZALOG

varianta 2

z obstoječim

nadvozom

Hotel Lev