»Vračal sem se iz službe in pred domom zavil na bencinski servis. Ne da bi razmišljal, sem natočil gorivo, ga plačal in odpeljal. Ko sem zavil v domačo ulico, pa je avto naenkrat začel kašljati, dvakrat je pošteno 'cuknil' in se ugasnil. Skušal sem ga ponovno zagnati, a še v istem hipu me je zadelo kot strela z jasnega in pred očmi se mi je zavrtel film izpred nekaj minut, kako v roki držim črno ročko in v svoj bencinsko gnani avto točim dizelsko gorivo,« nedavno izkušnjo s točenjem napačnega goriva opiše sodelavec.

Zveni znano? No, če da, ni nič nenavadnega, saj so tovrstne napake pogoste, o čemer priča tudi dejstvo, da je, ko mu je na pomoč prišla avtovleka, sodelavcu voznik zaupal, da je to že njegov tretji tak primer tistega večera. Kdo ve, morda je bila takrat polna luna, ko naj bi bilo po pričevanju nekaterih takšnih napak posebej veliko...

Pozornost pravilni barvi

Kakor koli, če zaključimo uvodno prigodo – sodelavec je imel pri vsem skupaj pošteno srečo v nesreči, saj je moral njegov štirikolesnik zgolj na »izpiranje želodca« (beri: izpraznili so mu posodo za gorivo) in menjavo filtra, kar je, seveda poleg »izprane« količine goriva, časa in živcev, ki jih je izgubil, precej majhen strošek. Lahko bi bil namreč precej višji. »Samo izčrpavanje napačnega goriva, za kar v povprečju potrebujemo okoli dve uri, stane 89,46 evra, za člane AMZS, ki imajo sklenjeno osnovno članstvo, 80,52 evra, če je voznik izbral članstvo AMZS plus, je omenjena storitev brezplačna. V primeru menjave filtra goriva je strošek še od 20 do 60 evrov, v najslabšem primeru, če pride do poškodb vbrizgalnih šob in visokotlačne črpalke, je lahko tudi nekaj tisoč evrov, pri čemer je cena seveda odvisna od modela vozila,« nam je povedal mehanik AMZS pri poslovni enoti Ljubljana Jurij Kočar. Škodo, ki nastane ob točenju napačnega goriva, krijejo tudi nekatere oblike avtomobilskega zavarovanja. Pri Zavarovalnici Triglav so nam tako povedali, da v ta namen ponujajo paket avtomobilske asistence comfort, ki vključuje prevoz do najbližjega servisa, praznjenje in čiščenje rezervoarja za gorivo in cevovodov ter menjavo čistilca za gorivo, medtem ko strošek dejanskega čistilca ni vključen v kritje, kot tudi ne stroški okvar motorja in sistemov za oskrbo z gorivom. »Asistenčna premija za asistenco comfort se razlikuje glede na moč motorja. Tako bi na primer za volkswagen golf z 81 kilovatov močnim motorjem stala 71,30 evra, za renault clio s 54 kW pa 53,30 evra,« je razložil Luka Pušnik iz Zavarovalnice Triglav.

Po besedah Jurija Kočarja se svoje napake približno polovica ljudi zave ob plačevanju računa na bencinskem servisu, druga polovica pa med vožnjo ob motnjah motorja. Kar pomeni, da tovrstne napake niso tuje niti zaposlenim na črpalkah. Še več, kot pravi Petrolov strokovnjak za kakovost goriv Silvan Simčič, se takšni primeri dandanes dogajajo celo pogosteje kot pred leti. »Iz poročanj kupcev pri tem ugotavljamo, da je to posledica dejstva, da pogosteje vozimo in točimo gorivo v vozila različnih tipov in vrst. Tako niso redki primeri, ko ima ista družina na voljo več vozil mešanega voznega parka (dizel in bencin), enako velja tudi za službene vozne parke. Ker je točenje goriva rutinska operacija, kupci tako v vozilo avtomatsko natočijo gorivo, ki so ga navajeni pri svojem lastnem vozilu,« pravi Simčič in dodaja, da sami stranki v primeru napake ne morejo kaj bistveno pomagati. »Kupcu lahko le svetujemo, da naroči vlečno službo. Praznjenja goriva na prodajnem mestu ne moremo ponuditi, saj za to ni tehničnih možnosti, poleg tega to na lokaciji bencinskega servisa tudi iz varnostnih razlogov ni dovoljeno.«

Da do napak ne bi prihajalo, Jurij Kočar svetuje, naj bodo vozniki pred točenjem goriva pozorni na barvo ročke za gorivo – črna pomeni dizelskega, zelena bencinskega. Silvan Simčič dodaja, da je med drugim tudi zato, da bi se preprečilo točenje napačnega goriva, v pripravi nova direktiva EU o označevanju na prodajnih mestih. »Kmalu bo zato prišlo do sprememb pri označevanju. Navsezadnje se pojavlja tudi veliko novih različic goriv, predvsem tistih z vsebnostjo biokomponent.«

Na voljo tudi različni sistemi

Da bi zmanjšali število napak, bi lahko svojo vlogo pri rešitvi problema bolje odigrali tudi proizvajalci vozil. Kot pravi Jurij Kočar, je namreč napačno gorivo možno natočiti pri večini avtomobilov, izjem, pri katerih je konstrukcijsko rešeno, da do pomote ne more priti, je malo. Eno prvih takšnih rešitev je sicer ponudil Ford s sistemom »easy fuel«, ki vsebuje mehansko preprečitev dolivanja napačnega goriva. »Pri tem gre za to, da sistem ne odpre lopute na grlu cevi za dolivanje goriva, če ročka ni ustreznih dimenzij – dolivalne ročke za dizel in bencin se namreč dimenzijsko razlikujejo,« nam je povedal Mitja Glušič, tehnični specialist pri Summitmotors Ljubljana.

Je pa tudi pri napačnem točenju goriva tako kot pri marsičem drugem – napaka ni enaka napaki. Precej huje je namreč, če v dizelsko vozilo natočimo bencin kot obratno. »Na dizelskem motorju pride zaradi pomanjkanja mazanja, ki mu ga zagotavlja dizelsko gorivo, do hudih poškodb in posledične odpovedi na visokotlačni črpalki ter vbrizgalnikih goriva. Pri bencinskem motorju je škoda precej manjša, saj se le močno kadi, prekinja in se tudi ustavi, običajno pa ni mehanske škode na sistemu, temveč je potrebno le temeljito čiščenje vseh delov,« je še razložil Glušič.