Mokronoški SEP, ki je sicer specializiran za sisteme za pranje avtomobilskih stekel in zračnike za prezračevanje in klimatizacijo, je nedavno sklenil prvi dogovor o vgradnji izdelkov po novi tehnologiji pihanja. Tako naj bi z njihovo tehnologijo prihodnja leta med drugim hladili tudi volkswagnove motorje.

Gradnja razvoja in nadgradnja domačega znanja je edini način rasti, je prepričan direktor Edmund Pal, zato vlagajo v razvoj okoli pet odstotkov prihodkov letno. »Zavedamo se, da ta odstotek sicer ni velik, a se je hkrati treba zavedati tudi, da smo v avtomobilski industriji majhen igralec. V prihodnje bomo skušali razvijati predvsem lastne nišne izdelke. Tudi zato smo decembra lani povečali prostore in tako postavili pogoje, ki nam bodo omogočali sklepanje novih poslov za leto 2016 in 2017,« je poudaril Pal.

Prebrodili krizo in podvojili prihodke

Avtomobilska industrija, za katero SEP naredi 94 odstotkov svoje proizvodnje, deluje po sistemu dveletnih ciklov, ki se odražajo tudi na poslovanju podjetja. Tako se je kriza, v katero so zašli leta 2011 tudi zaradi kasnejše zamenjave lastnika, ki je prekinil tedanje sodelovanje, na prihodkovni strani pri njih odrazila leta 2013, ko so ustvarili slabih osem milijonov evrov prihodkov.

Od tega leta naprej so rasli zaradi novo sklenjenih poslov in dejstva, da so postali neposredni dobavitelj VW za sisteme za pranje stekel in okrepili svoj položaj na nemškem trgu. V letu 2015 so tako v primerjavi z letom 2013, ko so ustvarili 7,7 milijona evrov, prihodke skoraj podvojili, ti pa naj bi letos še nekoliko zrasli in znašali okoli 14,8 milijona evrov.

Podjetje je lani zaokrožilo 20-letnico delovanja in je zaradi večanja obsega proizvodnje ter razvoja že tretjič v zadnjih desetih letih moralo poskrbeti za povečanje poslovno-proizvodne stavbe v Mokronogu.

Gazela SEP, ki je za svoje poslovne dosežke v letu 2003 prejela naziv srebrna gazela, dve leti pozneje pa je bila še bronasta gazela, se najverjetneje v podobni situaciji, kot je bila pred leti, ne bo več znašla. Edmund Pal, ki vodi podjetje zadnjih 10 let, verjame, da bo podjetje prihodnja leta raslo stabilno z najmanj 3-odstotno rastjo.

»Tako bo do leta 2020, saj imamo do tedaj podpisane pogodbe. Če ne bomo uvajali novih tehnologij, bo rast zmerna. Če prodremo z novimi izdelki, bo občutnejša. Verjamem v naš razvojni potencial in inovativnost. Majhnih korakov pri rasti prihodkov na našem področju ni. Projekti so veliki in ko stečejo, se to pozna tudi na prihodkih. Pomemben korak k rasti prihodkov je bil tudi naš samostojni vstop na trg leta 2013, saj nas do leta 2012 na trgu pod lastno blagovno znamko skorajda ni bilo.«

SEP večino svojih izdelkov izvozi, le nekaj odstotkov, in sicer izdelkov za belo tehniko, prodajo Gorenju, manjši del prihodkov ustvarijo tudi z izdelovanjem različnih škropilnic. Podjetje je od leta 2012 v celoti v lasti Franca Freliha, ki ima sicer v lasti 49 odstotkov podjetja, 51 odstotkov pa je v lasti njegovega podjetja Plasta. Frelih je tudi lastnik mirnske Dane.

Čez Fiat so naredili križ

SEP je sicer na področju izdelave sistemov za pranje avtomobilskih stekel v širšem lokalnem okolju brez konkurence, zato si tudi ne dovolijo več velikih pritiskov kupcev na cene. Če bi se jim odrekel kateri od partnerjev, bi začasno nekoliko zamajalo njihovo poslovanje, ne bi pa ga ogrozilo, saj so se odločili, da posamezni kupec ne predstavlja več kot petine prometa.

Na seznamu njihovih partnerjev sta od nedavnega tudi Magna, po kateri so vstopili v program armaturnih plošč z zračniki in s katero ustvarijo 1,5 milijona evrov, in Kautex, ki je sicer njihova konkurenca, skupaj pa ustvarijo dva milijona evrov. »Z vsakim partnerjem bi sicer lahko ustvarili večje vrednosti, vendar ne želimo prevelike odvisnosti. To dosledno spoštujemo.«

So pa križ zaradi slabe poslovne prakse Italijanov dokončno potegnili čez morebitno sodelovanje z vmesnimi podjetji za Fiat v Kragujevcu.