Ameriška zgodba o uspehu je še vedno mogoča, ena od njih se prav zdaj dogaja v San Diegu. Glavni igralec je 34-letni Eric Ethans, ki se je dolgo preživljal s pripravljanjem presne hrane, potoval po daljni Aziji in pacifiških otočjih, se vračal v rodno Kalifornijo, poskušal prodreti s svojim poslom in vsakokrat spet zbežal na drugo stran oceana. »Zanimali so me le zdrava hrana, sproščeno življenje, deskanje na valovih in čim več joge,« pravi Ethans.

Potem se je v fitnesu v San Diegu zagledal v mlado inštruktorico fitnesa Annie Lawless. Ona se je zagledala v njegovo steklenico doma stisnjenega soka. Skupaj sta začela pripravljati sveže biosokove, obvezno brez gensko spremenjenih rastlin in dodatkov, in jih dostavljati strankam iz fitnesa na dom, pogosto kar naravnost v hladilnik. V zgodbo je vstopil še James Brennan, lastnik nočnega lokala, z nosečo ženo, noro na sokove suja. Brennan je Erica in Annie spoznal z Jeffom Churchem, poslovnežem z diplomo harvardske poslovne šolo in bogatimi vlagateljskimi izkušnjami. Sprva skeptični Church je pod Ethansovim nadzorom poskusil desetdnevno očiščevalno kuro s sokovi suja in jo podaljšal na en mesec, saj je že po dveh tednih postal s sokovi zasvojen. Tako je kvartet pred petimi leti ustanovil podjetje za izdelavo biosokov. Ime si je Ethans sposodil pri prodajalki v lokalni trgovini, ki mu je pojasnila, da suji v hindujskem jeziku pomeni dolgo in čudovito življenje.

Prijateljica Coca-Cola

Partnerji so najeli tehnologijo obdelave s hladnim stiskanjem, ki soku, ne da bi ogrozila njegove hranilne snovi, za desetkrat podaljša rok trajanja, in začeli prodajati svoje sadno-zelenjavne mešanice prek največje ameriške trgovske verige zdrave hrane Whole Foods. Ljudje so ponoreli za njihovimi napitki, na trgovskih policah jih je pogosto zmanjkalo, še preden jim je uspelo v tovarni napolniti novo serijo steklenic. V prvem letu je Suja pridelala 18 milijonov dolarjev prihodkov, potem pa se je zgodilo to, zaradi česar je takšna zgodba mogoča v ZDA, ne pa v Sloveniji: od marca 2012 do julija 2013 je Suja zbrala za 30 milijonov vlagateljskih sredstev in podjetje se je začelo razvijati s svetlobno hitrostjo.

Naslednje leto je njihov promet zrasel na 42 milijonov dolarjev, poleti lani pa je 30-odstotni delež podjetja kupila multinacionalka Coca-Cola (in zanj odštela 90 milijonov), skupaj z banko Goldman Sachs pa vložila v Sujo še 150 milijonov. Motiv Coca-Cole: z naložbami v hitro rastoče startupe, ki proizvajajo zanimive napitke, poskuša kompenzirati svoj usihajoči posel z gaziranimi sladkimi pijačami. Suji, katere tržna kapitalizacija se je medtem dvignila nad 300 milijonov dolarjev, so se s Coca-Colo odprla vrata v 2300 prodajaln največje ameriške trgovske verige Wal-Mart.

Ostajajo na liniji

Konec lanskega leta je Suja kot sponzor napitkov že šarmirala na sloviti newyorški modni reviji Victoria's Secret Fashion Show. Pravljični razvoj dogodkov je zmotil le ogorčen odziv porabnikov, ki so se zbali, da bo s Coca-Colo poročena Suja izdala svojo podjetniško filozofijo, in zagrozili z bojkotom njenih sokov. Suja jim je nemudoma obljubila, da sprememba ne bo niti malo vplivala na kakovost izdelkov. »Od samega začetka je naše poslanstvo demokratizacija trga sokov in proizvodnja organskih, množicam dosegljivih sokov z odličnim okusom in brez gensko spremenjenih rastlin,« je zagotovil direktor Church, ki je že ob nastanku podjetja poskrbel tudi za to, da Suja 20 do 25 centov od vsake prodane steklenice soka nameni z dejavnostjo podjetja povezanim nevladnim organizacijam. Ena od njih se denimo zavzema za ohranjanje čistih voda.

Zdaj Suja iz sadja, zelenjave in eksotičnih sadežev proizvaja že več kot 30 različnih sokov, smutijev in probiotičnih vod. Razvili so tri linije sokov, Classic (četrtlitrska steklenička stane osem dolarjev), s katerimi je mogoče med čiščenjem telesa zadostiti vsem dnevnim prehranskim potrebam, Elements z devetimi okusi in najcenejšo Suja. Strokovnjaki, ki v tovarni pripravljajo sokove Suja, so šolani na uglednem Ameriškem kulinaričnem institutu in ne popuščajo: v vsaki proizvodnji seriji sokov pokušajo vzorce in pazijo, da je z njihovim okusom in konsistenco vse v najlepšem redu.