Kar 320 mednarodnih in domačih udeležencev konference ter 51 glasbenih izvajalcev iz 19 držav je v preteklih dneh priromalo v Ljubljano in jo vsaj za hip približalo najživahnejšim tokovom sodobne neodvisne glasbene produkcije. Poslušalo se je glasbo, se o njej debatiralo in modrovalo ter sklepalo nova poznanstva, partnerstva in posle. Hkrati je Ment tudi med širšim občinstvom znova zbudil radovednost po novem, nepoznanem, pristnem, izvirnem v glasbi, saj so se praktično vsa prizorišča večino časa ponašala z odličnim obiskom na koncertih glasbenih imen, za katera smo pri nas sploh prvič slišali. Po prvih ocenah jih je obiskalo tisoč ljudi na dan.

Odskočna deska

Ko je srbski Repetitor s svojo surovo (post)rokersko energijo znova odpihnil Katedralo, so nekateri kričali od navdušenja, drugi pa ostali prikovani na mesto. Kot da niso razumeli, kaj jih je ravno doletelo izpod prstov in iz glasilk udarne trojice. Tuji novinarji menda že pišejo o Nirvani 21. stoletja in zna biti, da bo festival pomenil pomembno odskočno desko še enemu bendu iz teh prostorov. Lani so svojo priložnost na mentovskem odru najbolje izkoristili domači predstavniki Ludovik Material in Nikki Louder, ki so si tako priigrali kopico kontaktov in mednarodnih nastopov.

Svetlolasa francoska najstnica Pauline iz skoraj mlečnozobega francoskega dueta Roporose je izžarevala tolikšno mero zdrave mešanice treme, nervoze, pristnosti in energije, da je kar privezala očesa in ušesa nase. Še njen brat jo je zabaval: »Kako si luštkana!« A to je bil le uvod v četrtkov večer, ki se je odvil kot vrtiljak glasbenih žanrov in izrazov. Kot vrtavka se je po odru Channel Zera sukala pevka poljskega Cosovela. Njena kolegica iz makedonske skupine Bernays Propaganda se je v Menzi pri Koritu eksotično zvijala ob mikrofonu in podprta z odlično sinhroniziranimi vizualizacijami pričarala pravo pašo za oči in ušesa. Ko so glasbeno izkušnjo skozi meglo in zaslepljujočo luč zakoličili še udarni Canyon Observer v Gromki, je bil potreben odmor. A le za kratko, saj je takoj za tem za vrhunec z energijo nabitega večera poskrbel slovenski elektronski dvojec Bags. Celo lokalpatriotski krik »Maribor!« sta si prislužila iz občinstva, ki se je v valovih zibalo na njuno basovsko podlago in norelo ob dobri glasbi.

Izvirnost in pogum

Polno košaro vtisov so udeleženci lahko nabrali že čez dan. »Vsem bendom polagam na srce, da pojejo v svojem jeziku. To jih namreč dela posebne, izvirne. Danes se išče izvirnost, ki nazadnje pretehta pri tem, kako bo skupina uspešna,« je pojasnjeval François Audigier s francoskega festivala Europavox na okrogli mizi o novih talentih na festivalih. Z njim se je strinjal madžarski kolega s festivala Sziget Dan Panaitescu, Slobodan Milunović s slovenskega festivala MetalDays pa je oporekal: »Jezik ni bistven, ampak to, kaj bend čustveno izžareva na odru.«

Ob izvirnosti so se govorci lotili tudi poguma. »To, da ste majhni, ne pomeni nič. Štejeta pogum in strategija. Če boste ponosni na svojo glasbo, na svoje dogodke, kot je Ment, ter jih podpirali, vam lahko uspe. Finska je tudi majhna država, a glasba pri nas ustvarja že 900 milijonov evrov prihodkov,« je pojasnil Riku Salomaa iz pisarne za izvoz finske glasbe Music Finland. O čem podobnem lahko pri nas za zdaj le sanjamo, čeprav podobne pisarne delujejo tudi že v Avstriji, na Slovaškem in Poljskem. A tako gostje kot organizatorji upajo, da bo prav Ment, ki deloma že deluje kot izvoznik slovenskih bendov, počasi privedel do nastanka tudi takšne organizacije.

Med njimi tudi sveže pečena estonska državljanka leta Helen Sildna, ustanoviteljica zelo uspešnega talinskega glasbenega tedna, ki je navdušena nad dogajanjem v Ljubljani. »Moram pohvaliti Ment in njegovo ekipo. Po že drugi izvedbi je to zame najljubši predstavitveni festival v Evropi, saj poleg strokovnjakov privabi tudi veliko drugega občinstva. Komaj so začeli, pa so že pokazali zavidljivo organizacijsko raven. Veseli me, da sem lahko tukaj,« je povedala.