Ko danes iščemo informacije o čemer koli, se velika večina najprej obrne na – svetovni splet. Tudi ko se odločamo za nakup avtomobila ni nič drugače. Konec koncev je podatek, da v Sloveniji kar 92 odstotkov uporabnikov pred nakupom obišče splet in tam išče informacije o vozilu, star že dve leti. A če je vloga spleta pri nakupu avtomobila torej že dlje časa velika, to ne pomeni, da se spremembe ne dogajajo. »Ključne so povezane s porastom u porabe mobilnih naprav, ki postajajo naš primarni vir informacij. Če smo pred dvema letoma še lahko govorili, da uporabniki pri raziskovanju nakupov na spletu v kosu preživijo po več 10 minut, se zdaj ta čas hitro zmanjšuje. Prav zaradi uporabe mobilnih telefonov na splet skočimo večkrat, obdobja raziskovanja pa postajajo krajša,« nam je povedal strokovnjak za spletni marketing in direktor podjetja Red orbit Andraž Štalec ter o tem, kako so se na to prilagodili ponudniki vozil, dodal: »Nekatera avtomobilska podjetja so se spremembam prilagodila odlično, druga ostajajo dinozavri. Vmes najdemo nekaj takšnih, ki imajo sicer spletno stran teoretično prilagojeno mobilnim napravam, v praksi pa se izkaže, da je povsem nefunkcionalna.«

A ne le glede (ne)prilagodljivosti na različne naprave, Štalec je kritičen tudi do videza in uporabnosti »splošnih« uradnih spletnih strani ponudnikov vozil. »Spletne strani avtomobilskih znamk so videti kot 14-letniki, ki zapeljujejo vrstnike. Kot da je pomembno le, da narediš dober prvi vtis in si videti lepo. No, avtomobilov ne kupujejo 14-letniki, temveč odrasli ljudje, ki jih je življenje že naučilo nekaj lekcij in vedo, da lepota na prvi pogled ni vse in zato iščejo dejansko uporabno vrednost,« je oster Štalec, ki še dodaja, da obiskovalci na spletno stran ne pridejo po lepo sliko avtomobila za svoje namizje, temveč zato, ker iščejo informacije. »Ravno avtomobilisti naj bi bili znani po tem, da dobro poznajo nakupni proces potrošnika. Sam se sprašujem, ali je temu res tako – njihove spletne strani so namreč daleč od tega.«

Pomembna je lepa fotografija

Poleg uradnih strani ponudnikov novih avtomobilov je splet tudi pomembno središče ponudbe rabljenih vozil. Pri tem na naših tleh izstopa stran avto.net, njen vodja Bojan Matko pravi, da je dandanes res malo vozil, ki so naprodaj v Sloveniji in se jih obenem ne oglašuje na njihovi strani. A tudi tu se stvari spreminjajo. »Vse več trgovcev se potrudi, da vozilo pred oglaševanjem pripravijo na prodajo, ga očistijo, naredijo lepe fotografije… Lepa fotografija namreč prodaja! Nekateri imajo pred svojim prodajnim prostorom celo poseben prostor, namenjen fotografiranju vozil,« pravi Matko in dodaja, da število vozil na njihovi strani še naprej raste, vendar počasneje kot pred leti. »Največji preskok smo zasledili med letoma 2008 in 2014, ko se je število objav potrojilo.«

Težava pri rabljenih avtomobilih pa so seveda tudi goljufije, ki so povezane z njimi. In kako vedeti, ali so oglaševani avtomobili dejansko takšni, kot oglas obljublja, torej nepoškodovani, z realno navedenim številom prevoženih kilometrov...? Matko pravi, da so njihove pristojnosti pri kontroliranju oglasov omejene. »Kot skrbniki spletne strani sicer poskušamo v določeni meri zagotoviti verodostojnost prodajalca tako, da ne dovolimo oglaševati podjetju, ki ni vpisano v Poslovni register, ali podjetju, ki je prenehalo obstajati. Na daljavo pa seveda ne moremo presojati o ohranjenosti vozila, realnosti podatka prevoženih kilometrov, lastništva… Zato kupcem priporočamo, da podatke o vozilu natančno preverijo ob osebnem pregledu in da si naredijo arhiv ali kopijo oglasa za vozilo, ki ga kupujejo – le tako bo kasneje lažje reševati morebitni spor s prodajalcem. Ob tem naj natančno preverijo lastništvo vozila,« še svetuje Matko.

Sedanjost so konfiguratorji

A ne le orodje, ki nam pomaga zbirati informacije, svetovni splet že lep čas ponuja tudi tako imenovane konfiguratorje, s pomočjo katerih si kupci na spletu oblikujejo svoje navidezno vozilo. »Ob rezultatu konfiguriranja se bomo lažje odločili, ali je izbrana kombinacija primerna za nas, navduši pa nas tudi predvideni videz vozila,« nam je povedala Petra Korošec iz marketinga pri Volkswagnu. Na vprašanje, ali bo kdaj ob koncu konfiguriranja možen tudi nakup po spletu, je odgovorila: »Nakup 'na klik' bi bil tehnično seveda izvedljiv, si pa težko predstavljamo, da bi se ljudje odločili zanj, saj gre za nakup dobrine, ki predstavlja kar nekaj slovenskih plač. Ob tem za pametni nakup šteje posvet s prodajalcem in testna vožnja, ki potrdi, če smo izbrali pravo vozilo.«

No, nekaj takega je sicer danes ponekod že mogoče pri nakupih vozil znamke Tesla, leta 2011 pa je v Italiji za preizkusno dobo treh let spletno trgovino z novimi vozili odprla Dacia. »V tem času so po spletu prodali 14 vozil. Nakup je bilo sicer treba zaključiti pri trgovcu, pri katerem se je prevzelo vozilo, saj bi 'dostava na dom', ki je tipična ob spletnih nakupih, pomenila ali stroške prevoza ali pa bi kupec v bistvu dobil rabljen avto, saj bi mu ga moral nekdo pripeljati,« nam je povedal Rok Istenič iz Renaulta Slovenija. Da bo nakup avta po spletu v prihodnosti izvedljiv tako, kot danes na primer nakup obutve, je prepričan Andraž Štalec: »V tem vidim velik potencial. Ne samo da bo mogoče naročiti avto, temu sledi tudi personalizacija. Izbrani model bomo lahko opremili po lastnih željah in na koncu dodali piko na i s personalizirano zunanjo podobo. Nekaj podobnega že ponujajo nekateri proizvajalci športne obutve, ki so s tem odprli nov segment.«