»Ustavljati smo se začeli na prehitevalnem pasu, pred seboj sem zagledal zveriženo pločevino. Potem je začelo pokati. Bum, bum, bum – to je bilo slišati gotovo najmanj 25-krat. V istem trenutku nas je z desne strani oplazil zavirajoči tovornjak in nas potisnil ob ograjo. Zatem smo začutili še sunek od zadaj,« se je groze na primorski avtocesti spominjal Gémes László iz Madžarske, ki se je z družino in prijatelji vračal s smučanja v Italiji. V treh avtomobilih so si sledili po primorski avtocesti. Na Golem vrhu, ovitem v meglo, so zaradi vlažnega in spolzkega cestišča zmanjšali hitrost in se pravočasno ustavili. Mnogi se niso.

Videli smo mrtve in ranjene, ki so kričali

Ob trku je naprava v njegovem avtu samodejno poklicala številko 112 in dispečerju poslala koordinate. »Rešili smo se iz avtomobila in ugotovili, da smo imeli veliko srečo. Poškodovan je le prijatelj, ki je na vozniškem mestu utrpel poškodbe zaradi udarca zračne blazine, zato so ga pozneje odpeljali v bolnišnico, vendar ni v kritičnem stanju. Vsi pa smo bili v šoku in pretreseni tudi zaradi grozljivih prizorov zmečkanih avtomobilov pred nami. Videli smo mrtve in ranjene, ki so kričali na pomoč. Reševalne ekipe so prihitele izjemno hitro, mislim, da v treh minutah. Gasilci so nas potem odpeljali na varno v Razdrto,« je povedal Madžar.

Najmnožičnejša prometna nesreča na slovenskih avtocestah je v soboto ob 14. uri na odseku med Senožečami in Razdrtim terjala štiri življenja. Vzroki in posledice nesreče bodo preiskovalce zaposlovali še nekaj tednov. Kaj je znano do zdaj? Štirje dogodki so se zgodili ločeno, a so bili med seboj usodno povezani. Prvič je trčilo malo pred izvozom za Novo Gorico v smeri proti Ljubljani. Priče govorijo o stoječem tovornjaku, o gosti megli in hudem trku. Tam naj bi življenje izgubil 60-letnik z Vrhnike. Najhujši kaos, kupi avtomobilov drug na drugem in pod karoserijami tovornjakov, je bil na sredini. Tam sta življenje izgubila dva: 19-letna državljanka Slovenije iz Ljubljane in 63-letni državljan Romunije. V tretjem kupu zverižene pločevine na repu večstometrskega pasu groze naj bi življenje izgubil 30-letnik iz Bosne in Hercegovine. Trčili naj bi tudi na drugi strani avtoceste, ki je bila sprva odprta, nato zaradi reševanja napol zaprta, po nesreči pa so zaprli celotno območje. Avtocesta je bila sicer spet odprta šele okoli polnoči.

»V nesreči je bilo več oseb huje in lažje telesno poškodovanih, odpeljali so jih v bolnišnice v Izolo, Šempeter in Ljubljano. Natančno število poškodovanih še ni znano, saj še vedno zbiramo podatke, lažje poškodovani pa so se zglasili v bolnišnicah tudi naknadno. V nesreči je bilo po do zdaj zbranih podatkih udeleženih več kot 55 osebnih vozil, 7 tovornih vozil in en avtobus,« je danes sporočila Anita Leskovec iz policijske uprave Koper. Po podatkih gasilcev bi bilo lahko vseh vozil več kot 70, vseh udeležencev blizu 200.

Dobro koordinirana akcija

Vodja intervencije Primož Maurič iz Zavoda za gasilno in reševalno službo Sežana (ZGRS Sežana) je povedal, da so v soboto na kraj nesreče prvi na pomoč prihiteli najbližji prostovoljci iz gasilskega društva Senožeče, za njimi pa še sežanski poklicni gasilci. V težkih razmerah je na terenu sodelovalo 65 gasilcev. V ekipah so pomagali poškodovancem s tehničnim reševanjem iz ukleščenih vozil in reševalcem nujne medicinske pomoči, ki so na kraj dogodka prihiteli s 15 vozili, medtem ko je druga gasilska ekipa nepoškodovane ljudi vozila v oskrbo civilne zaščite v Razdrto.

Tudi Maurič se je strinjal: glavni krivec je bila megla. »Težko je oceniti. Lahko bi bila tudi neprilagojena hitrost, ko eno od vozil nenadoma začne zavirati, od zadaj pa vanj zaradi prevelike hitrosti prileti drugi avtomobil.« Opozoril je, da so imeli tudi tokrat težave na reševalnem pasu, saj med vozili ni bilo dovolj prostora za vožnjo intervencijskih vozil in hitrejši dostop do ponesrečencev.

»Avtocestni odsek na Golem vrhu je nenavaden. Tam se ob neugodnih vremenskih razmerah, zlasti pozimi, pogosto dvigne meglena zavesa. Mogoče bi morale Darsove službe postaviti dodatni in večji grafični prikazovalnik za obveščanje voznikov v ekstremnih razmerah. Res pa je tudi, da je ob takšnih vremenskih razmerah na cesti treba prilagoditi hitrost vožnje. Vozniki se ne bi smeli držati tisti 130 dovoljenih kilometrov na uro,« je ocenil Maurič.

Moški z lučko

V prometni nesreči je ostala ujeta tudi Mateja Kozlovič, ki se je z možem peljala proti Ljubljani. »Nenadoma je vozilo stalo pred nami, k sreči se je možu uspelo ustaviti in se umakniti. Pred nami pa je bila situacija zelo kritična. Potem se je zgodila tudi nesreča za nami, ko se je nekdo zaletel v tovornjak in umrl,« je povedala Kozlovičeva, ki se zahvaljuje gospodu, ki je mahal ob avtocesti in jih tako opozoril, da se nekaj dogaja. »Če ne bi bilo njega, se najbrž ne bi pravočasno ustavili. Dokler nisi prišel na 20 metrov razdalje, nisi videl, da vozilo pred tabo stoji.« Kozlovičeva in njen mož v nesreči nista utrpela nobenih poškodb.

Nekje na sredini obsežnega verižnega trčenja se je v gosti megli znašla tudi Daša Žugelj iz Pirana. »Čeprav sem zaradi megle vozila previdno, je k sreči ob cesti stal moški in z mahanjem opozarjal naj upočasnimo in ustavimo. Takoj sem vedela, da je nekaj narobe. Zato sem zavozila na prehitevalni pas, ustavila, vključila vse štiri smerne kazalce, preverila, da ni za menoj nikogar, in se iz avtomobila umaknila na rob ceste. Potem pa je začelo pokati na koncu kolone,« je povedala Žugljeva. Z drugimi je pomagala ženski, ki je priletela v vozilo s prikolico za čoln, pri čemer si je zlomila roko. »Po slabih desetih minutah smo zaslišali sirene. Policisti in gasilci so nas, nepoškodovane, spravili na drugo stran avtoceste, čez ograjo, od tam pa na varno v gasilski dom v Razdrtem,« je dejala Žugljeva ter pohvalila izjemno prijaznost in pozornost, ki so jo udeležencem nesreče namenili tamkajšnji gasilci.

O fantomskem, skrivnostnem moškem z lučko so še danes po družbenih omrežjih krožile različne informacije, tudi ta, da je šlo za dva človeka. Kakor koli, postavlja se vprašanje, ali ob moderni tehnologiji življenja res mora reševati prisebnost »moža z lučko«. »Na koncu je usoda vedno v rokah človeka za volanom. V soboto je šlo za sosledje nesrečnih dogodkov. Z ustreznejšo prometno signalizacijo, s posebnimi opozorilnimi sistemi v primeru megle, bi se posledice zagotovo dale omiliti. Verjamem, da imajo preiskovalci veliko dela, a pričakujem temeljito poročilo, ki bo moralo služiti odgovornim za dodatne varnostne ukrepe. Da bi se iz te tragedije lahko tudi kaj koristnega naučili. Varnost ni samoumevna in seveda nekaj stane,« je povedal inštruktor varne vožnje, prometni strokovnjak Brane Legan.

Na odgovore Darsa glede prometne signalizacije, ki so jo po tragediji na dolenjski avtocesti pred dobrimi petimi leti že obljubljali, še čakamo. Za danes je napovedana skupna tiskovna konferenca Darsa, policije, reševalcev in gasilcev.