Sodoben avtomobil je sestavljen iz več tisoč sestavnih delov, za veliko večino pa običajni uporabniki skorajda ne vemo, da sploh obstajajo. Seveda le do trenutka, ko ta del odpove, in še takrat je vprašanje, če vemo, kako ravnati. Pa čeprav je to eden najpomembnejših delov avtomobila, kot je to akumulator. Nekoč so imeli akumulatorji manj »dela«, bili so lahko tudi manj zmogljivi, enostavni. A z leti in razvojem se je njihova vloga kot vir energije za zagon motorja in oskrbo svetil spremenila do te mere, da so danes pravi mali tehnološki čudeži. In ravno zato ni povsem vseeno, po kakšen akumulator se odpravite v trgovino, če se vam je dosedanji iztrošil do te mere, da je treba kupiti novega.

»Največji korak naprej je prišel z uvajanjem sistema start–stop, ki zahteva bolj ciklično odporne baterije. Akumulatorji prejšnjih generacij ne zmorejo več oskrbovati celega sodobnega avtomobila. Ko kupujete nov akumulator, je najbolje, da se v trgovino k strokovnjaku odpravite z natančnim modelom avtomobila in dosedanje baterije, kajti tudi oblike niso vedno ustrezne,« pravi Boštjan Grajzar iz Akumulatorstva Grajzar.

Nujni redni pregledi

Današnja vozila imajo torej veliko elektronskih pomagal in ostalih tehnoloških novosti, ki vplivajo na obremenjenost akumulatorja med vožnjo, pa tudi takrat, ko vozilo ni v uporabi. A številni vozniki se ne zavedajo, da je akumulator danes veliko bolj pomemben za nemoteno delovanje vozila, kot je bil še pred nekaj leti. »Kot poglavitni razlog za odpoved akumulatorjev bi lahko navedli slabše vzdrževanje. Vsakemu vozniku zato svetujemo, da redno preverja stanje svojega akumulatorja ter ga po potrebi tudi zamenja. Članom je v servisnih delavnicah AMZS vedno na voljo brezplačen test akumulatorja, ki pokaže njegovo dejansko zmogljivost. To pomeni, da je lastniku hitro in enostavno na voljo informacija o zmogljivostih in pričakovanjih, ki jih ima lahko do akumulatorja, kar pride še posebej prav pred odhodom na daljšo pot,« je povedal Matej Hribar iz službe za tehnične zadeve pri AMZS in dodal, da je za vsako vozilo predpisan določen tip akumulatorja: »Cene na trgu so zelo različne, saj je treba upoštevati veliko dejavnikov, ki vplivajo na ceno akumulatorja: njihova zgradba, zmogljivost, zagonski tok, datum izdelave, namembnost in podobno. Danes za akumulatorje najbolje skrbimo z rednimi strokovnimi pregledi, ko pride do potrebe za menjavo, pa je akumulator treba zamenjati. Obnove je vse manj zaradi novejših tehnologij, ki presegajo ta postopek, kot tudi zaradi vsesplošne dostopnosti akumulatorjev.« Boštjan Grajzar pa ob tem dodaja, da so novejši akumulatorji v povprečju za okoli 50 odstotkov dražji od predhodnih, cena se določa na osnovi hladnozagonske moči in večja ko je ta moč, višja je cena.

Seveda pa izpraznjen akumulator še ne pomeni, da ga je treba nemudoma zamenjati, saj ga je včasih še mogoče napolniti. A pri tem, ko skušajo uporabniki sami »obuditi« izpraznjen akumulator, je potrebne precej previdnosti. S kabli in drugim vozilom lahko akumulator napolnimo do te mere, da se motor zažene, a je to vseeno znak, da je s tem akumulatorjem ali njegovim polnjenjem nekaj narobe. »Nekoč sem imel Citroënovega spačka in kot študent sem seveda vedno varčeval, kjer sem le lahko. Avtomobil je bil takrat precej na dnu mojih prioritet, zato sem imel nemalo tehničnih težav. Spominjam se, da mi je nekoč pred fakulteto izdihnil akumulator, bil je prazen, na srečo pa se je našel prijazen gospod, ki mi je posodil polnilne kable in sva z njegovim vozilom skušala napolniti moj akumulator. Seveda nisem o polnjenju akumulatorjev vedel nič in sem očitno nekaj naredil narobe, kajti moj akumulator je zaradi kratkega stika in narobe povezanih kablov dobesedno eksplodiral. Na srečo ni bilo nikomur nič, a od takrat dalje presneto pazim na dobro stanje akumulatorja,« je o svoji izkušnji s polnjenjem akumulatorja na primer povedal Andrej Grmovšek iz Dolenjske, ki je res imel srečo – zaradi eksplozije akumulatorja namreč večkrat pride tudi do hujših poškodb ljudi z žvepleno kislino ali delci akumulatorja.

Novejši z naprednimi sistemi

Posebej težak vpliv na obremenitve akumulatorjev ima tudi zima – kot opozarjajo strokovnjaki, so namreč predvsem nizke temperature tiste, ki bi morale voznike v povezavi z njimi najbolj skrbeti. »Ker dobimo električni tok iz akumulatorja s pomočjo kemijskih reakcij, se pri znižanju temperature spremeni tudi intenzivnost kemične reakcije, kapaciteta akumulatorja pa se pri tem močno zniža. Pri nizki temperaturi je ob tem zaradi krčenja kovin in povečanja viskoznosti olja v motorju tudi težje zagnati motor avtomobila – vse skupaj je primerljivo s tem, da bi želeli poleti zagnati motor s trikrat manjšo baterijo, kot je originalno vgrajena v avtomobilu,« še pravi Boštjan Grajzar.

Andrej Cergolj, vodja področja asistence pri AMZS, pa se v vsakodnevnem prometu srečuje z vozniki v težavah. Po njegovem mnenju v zimskem času odpovedujejo stari in dotrajani akumulatorji, v poletnem času pa pride do okvar predvsem zaradi preobremenjenosti. »Vsekakor izstopajo vožnja ali čakanje vozila v koloni, saj je takrat sistem polnjenja akumulatorja bolj obremenjen, ker je vklopljenih več porabnikov, kot so ventilator hladilnika, klimatske naprave. Pri novejših vozilih teh napak skoraj ni, saj imajo vozila vgrajen sistem 'pametnega polnjenja akumulatorja', kar pomeni, da je, ko je vklopljenih več porabnikov, tudi polnjenje ustreznejše. Zaradi zagonov motorja in polnjenj akumulatorjev na leto opravimo okoli 40 odstotkov intervencij,« nam je povedal Cergolj.