V prihodnjih nekaj mesecih bo jasno, dokončno pa se bo potrdilo v dobrih dveh letih, ali imajo strokovnjaki za plovila prav, ko trdijo, da se v Sloveniji razvija podjetje, ki bo s svojimi plovili na vodi tako pomembno, kot je Tesla s svojimi električnimi avtomobili. Quadrofoil, ki je v samo pol leta od ideje leta 2012 že predstavil prototip inovativnega električnega in ekološkega plovila za dve osebi quadrofoil Q2 electric, zadnje mesece pa jih kljub omejeni proizvodnji pospešeno prodaja, bo v drugi polovici prihodnjega leta proizvodnjo, ki trenutno poteka v partnerskem podjetju Impol, zagnal v novi proizvodno-poslovni stavbi na Pragerskem. Pogodbo s podjetjem Wienerberger Ormož o nakupu 57.000 kvadratnih metrov velikega zemljišča so podpisali konec minulega leta. Marjan Rožman, solastnik in direktor podjetja, verjame, da bo ob dobrem sodelovanju z občino Slovenska Bistrica in upravno enoto pridobivanje potrebnih dovoljenj za nov objekt na 2200 kvadratnih metrih teklo hitro. Tudi zato je zadovoljen, da se je vodstvo podjetja odločilo, da z razvojem in proizvodnjo podjetje ostane v Sloveniji.

S trideset na sto plovil na mesec

»Proizvodne zmogljivosti imamo trenutno glede na prednaročila zasedene do maja prihodnje leto, na mesec pa za zdaj lahko izdelamo 30 plovil. S selitvijo bomo sposobni izdelati najmanj 100 plovil na mesec, po potrebi bomo delali v več izmenah,« napoveduje Rožman rezultate prvega investicijskega koraka.

Lani so kupcem v prednaročilu ponudili 100 plovil omejene serije. »Glede na povpraševanje bo prodaja letos odvisna samo od naših proizvodnih zmogljivosti. Če bo šlo vse po načrtih, naj bi letos prodali med 700 in 1000 plovil. Glede na dejstvo, da naš prodajni model temelji na prednaročilih in prejetih predplačilih za plovila, katerih dejanska dobava se bo začela letos, bo naše prvo pravo prihodkovno leto 2016, v katerem z optimizmom pričakujemo realizacijo več kot 10 milijonov evrov. Seveda pa je to povezano z uresničitvijo načrtov, s katerimi bomo zagotovili konsistentno in stabilno proizvodnjo brez napak,« je optimističen Rožman.

Ob celoviti rasti podjetja je izgradnja kompleksa, ki bo ob izboljšani logistiki ter robotizirani proizvodnji zagotavljal tudi raziskovalno-razvojno delo, ki poteka pod vodstvom solastnika in direktorja razvoja Simona Pivca, nujna. »Ker smo blizu jezer, bo bistveno olajšano testiranje plovil, imeli bomo dovolj prostora za prototipne delavnice, z dnevnim varstvom otrok, ambulanto, fitnesom in prostori za sproščanje bodo poskrbeli tudi za zaposlene,« napoveduje Rožman, ki je prepričan, da bo selitev podjetja pomembno vplivala tudi na dolgoročni razvoj kraja.

Podjetje je v dosedanji razvoj vložilo 2,5 milijona evrov, investicija v celotni kompleks, ki se bo raztezal na 22.000 kvadratnih metrih, pa bo znašala okoli 35 milijonov evrov.

Plovilo quadrofoil Q2 electric s podvodnimi krili, ki meri v dolžino dobre tri metre, v višino pa manj kot poldrugi meter, uporablja električni pogon, v okolje ne izpušča izpuhov, njegova uporaba je dovoljena tako na morju kot jezerih in rekah, tudi v narodnih parkih.

Baterija trenutno zdrži dve uri vožnje, njeno polnjenje traja nekaj več kot dve uri. Glede na hiter razvoj baterij v Quadrofoilu pričakujejo, da se bo čas njenega polnjenja še skrajšal, vzdržljivost baterije pa podaljšala. Konstrukcija plovila je narejena tako, da se v primeru, če se trup plovila preluknja, ne potopi, pač pa lebdi na vodi, saj ga nosi zgornji del trupa.

»Ob upoštevanju predpisov vožnje v priobalnem pasu je quadrofoil varno plovilo tudi za plavalce. Na območju, kjer voda ni globlja od enega metra, so krila dvignjena nad trup, v globlji vodi pa se krila spustijo v vodo in uživanje v občutku, da med vožnjo letiš, se lahko začne,« opisuje Rožman.

Do denarja v tujini

Zagotavljanje denarja za podjetje, ki iz zagonskega naglo prerašča v hitro rastoče, trenutno pomeni največji izziv. »Trenutno nimamo ustreznih bilanc, ki bi zadovoljile nerazumne in birokratske kriterije finančnih ustanov in bank, še posebno v Sloveniji. Zato se v celoti zanašamo na poslovne partnerje, ki nam odpirajo vrata in zagotavljajo denar v tujini. Glede na naše rezultate in globalno prepoznaven uspeh pa letos upravičeno pričakujemo, da bomo začeli uspešno sodelovati tudi z bankami v Sloveniji, sicer bomo prisiljeni nekatere račune in del poslovanja prenesti v tujino,« poudarja Rožman.

Trenutno se torej opirajo bolj ali manj na lastne vire, veseli pa bodo, če jih bo kot perspektivno globalno podjetje prepoznala tudi država in jih podprla z razvojnimi sredstvi. »Naša panoga je v svetu nova in tudi država lahko prispeva k temu, da smo lahko kljub konkurenci, ki nam seveda že skuša slediti, vodilni na svetu. Proizvodnja naših plovil hkrati generira izjemno veliko priložnosti za vse, ki bodo vključeni v proizvodno in prodajno verigo.«

V podjetju je trenutno 12 zaposlenih, v teh dneh se jim bo pridružilo še deset sodelavcev. Ob selitvi na Pragersko pričakujejo, da bodo imeli 40 sodelavcev, leta 2018 pa med 130 in 200, odvisno od stopnje avtomatiziranosti proizvodnje. »V kratkem se nam bodo pridružili novi inženirji strojništva, elektrotehniki in mehatroniki, ki bodo intenzivno delali predvsem pri novih produktih in inovacijah, sestavljalci plovil in proizvodni delavci pa tudi ambiciozni in vztrajni posamezniki, ki bodo okrepili ekipo, ki skrbi za nabavo, prodajo, marketing in finance.

Partnerje ki jim dostavljajo rezerven dele, imajo poleg Impola iz Slovenske Bistrice, ki med drugim dobavlja aluminijasta podvodna krila, na Švedskem, v Italiji, na Hrvaškem in v Franciji, nekaj tudi v Aziji. Razpršenost zahteva veliko vložene energije, da zagotavljajo dele za nemoteno proizvodnjo, ki se bo že prihodnje leto z izdelave enega tipa plovila razširila še na štirisedežno družinsko plovilo in plovilo za adrenalinske odvisneže. Trenutno je med njihovimi naročniki, ki prihajajo tako iz Singapurja kot ZAE, Katarja, ZDA, Hongkonga, Nizozemske, največ posameznikov, vse več je zanimanja med pooblaščenimi prodajalci plovil.

»Quadrofoil Q2 je tako vsestranski, da si ga želi imeti širok spekter uporabnikov, za njegov nakup pa se odločijo tako ljudje, ki jih privlači dinamična adrenalinska vožnja po vodi, kot tisti, ki želijo ekološko in hkrati energetsko učinkovito in popolnoma ekološko plovilo za vožnjo po skandinavskih fjordih. Prepriča tudi zagovornike vrhunskega dizajna. Naš kupec je torej nekdo, ki je dovolj drzen, da doživi prihodnost,« je prepričan Rožman.