Otroci so naše največje bogastvo. Vsaj tako so pred desetletji opevali vsako novo generacijo, a ker se časi spreminjajo, se spreminja marsikaj. V tem primeru, otrok in bogastva, tudi kaj na bolje. Za varnost otrok je namreč v avtomobilskem prometu vedno bolje poskrbljeno, tehnika napreduje z velikimi koraki, učinkovitih pomagal je vse več, tehnika je vse boj zmogljiva. Najšibkejši člen še vedno ostaja človek. V tem primeru starši. A se miselnost spreminja na bolje, in to z velikimi koraki.

Zgodovina avtosedežev za otroke ni tako kratka, saj je bila prva homologacija, torej predpis, kakšni morajo biti avtosedeži, narejena že leta 1982. V tem času je bil napredek pri razvoju sedežev ogromen. Kdor še misli, da je v današnjem času varno prevažati otroka brez otroškega avtosedeža, naj argumente proti temu ponazorimo s primerjavo naletne teže. Že pri trku vozila s 50 kilometri na uro se naletna teža poveča več kot 25-krat. To dejstvo lahko predstavimo s praktičnim primerom: mamica, ki tehta 50 kilogramov, ob trku pa ni pripeta z varnostnim pasom in drži v naročju otroka na sovoznikovem sedežu, stisne otroka ob armaturo z naletno težo okoli ene tone in pol.

Otrok naj bo vedno pripet

»Odgovor o obveznosti in koristnosti uporabe je torej preprost. Raje si pripnimo varnostni pas, otroka pa že od prve vožnje iz porodnišnice privadimo na to, da je v avtu njegovo edino pravo in varno mesto v ustreznem otroškem varnostnem avtosedežu. Nazadnje še en zelo uporaben nasvet: otroka vedno vozite pripetega v avtosedežu. Tudi pri najkrajših vožnjah se prepričajte, da ste v avtu vsi pripeti z varnostnimi pasovi. Bodite zgled, saj gre za varnost vas samih in vaših najdražjih!« pravi Teja Oblak iz podjetja Recaro Slovenija. Po nekaterih podatkih v Sloveniji od 15 do 20 odstotkov otrok ni pripetih, glavna težava so kratke vožnje. Prevečkrat se še vedno zgodi, da starši peljejo otroke v vrtec ali šolo nepripete, pa četudi imajo v avtu avtosedež, a si rečejo, da za teh nekaj metrov to ni potrebno. To je velika napaka. Poleg te pa starši naredijo napako tudi, ko otrok joka in ga vzamejo iz avtosedeža k sebi v naročje. »Navsezadnje smo na leto tudi zaradi uporabe otroških avtosedežev in varnostnih pasov ohranili pri življenju vsaj pol razreda otrok,« dodaja Teja Oblak.

Izbira avtosedeža torej ne bi smela biti vprašljiva, a tudi tega nakupa se moramo lotiti pravilno. Nasvet strokovnjakov v trgovinah je zato skoraj nujen, najprej pa morajo starši pred nakupom otroka stehtati in zmeriti, da mu potem lahko kupijo ustrezen avtosedež. Niso namreč vsi sedeži dobri za vse. Po nakupu sta še kako pomembna pravilna namestitev v avtomobil in pritrjevanje na sopotniške sedeže, tukaj pa se pogosto zaplete. Sandra Kosec iz podjetja Baby Center je povedala: »Pri izbiri sedeža je zato koristno preveriti tudi, kako se je sedež izkazal na preizkusih varnosti in drugih lastnosti. Pogosto se nepravilnosti pojavljajo že pri namestitvi sedeža v vozilo. Upoštevati je treba opozorilne znake nepravilne namestitve sedeža, če pa oprema avtomobila in varnostnega avtosedeža to omogoča, je treba sedež pritrditi na pritrditvene točke isofix. Za ustrezno namestitev služi tudi pritrditveni trak ali oporna noga, ki zagotavljata čvrstejšo pritrditev sedeža v vozilo in s tem manjši pomik sedeža v primeru trka ali naglega zaviranja.«

Če varnostni sedež dovoljuje uporabo na sprednjem sovoznikovem sedežu in pri tem otrok gleda v nasprotno smer vožnje, mora biti obvezno izklopljen sprednji sovoznikov varnostni meh, pomembno pa je tudi, kako otroka namestimo v sedež. Ob namestitvi otroka v sedež namestimo primerno višino opore za glavo, morebiti prilagodimo tudi širino sedeža in oporo za noge. Vedno je treba preveriti, kako je speljan varnostni pas. Potekati mora preko otrokovih ramen, otroka mora zaobjemati dovolj čvrsto, vendar ne premočno, da bi ga preveč stiskal. Paziti je treba tudi na preohlapnost pasu. »Za optimalni potek varnostnega pasu otroku zato pred vožnjo slecimo debelejša oblačila. Vožnja zanj bo tako varnejša in udobnejša. Tudi pri večjih otrocih ne pozabimo preveriti, ali so se pravilno pripeli z avtomobilskim varnostnim pasom,« je dodala Petra Geč, prav tako iz podjetja Baby Center.

Več kot 60 odstotkov napačno pritrjenih

Torej so starši tisti, ki morajo poskrbeti, da bosta tako sedež v avtomobilu kot otrok v sedežu pravilno nameščena. In, kot že omenjeno, da bo vse tako, kot zahteva zakon, tudi na krajših vožnjah. Mateja Markl iz Agencije za varnost v prometu AVP dodaja: »Pred začetkom izvajanja projekta Pasavček v letu 2005 je bila povprečna stopnja pripetosti otrok 54 odstotkov, zadnja opazovanja pa kažejo povprečno pripetost otrok 93,5 odstotka, kar je izredna rast. Podatki tudi kažejo, da je pripetost na avtocestah 98 odstotkov, medtem ko je najnižja prav na ulicah v naselju. Poleg tega so otroci pogosteje pripeti pri vozniku, ki je tudi sam pripet, in pogosteje pri ženskih voznicah.«

Kar je po svoje nerazumljivo, saj z vse večjo razširjenostjo vozil s priključki isofix ta še kako olajša uporabo avtosedežev. Starši se vse pogosteje odločajo tudi za modele otroških sedežev skupin 0+ in l, ki omogočajo namestitev isofix v avtomobil. Še zlasti se tovrstna namestitev izkaže kot zelo priročna in enostavna, hkrati pa tudi bolj varna oblika nameščanja pri uporabi lupinice, ki jo večkrat prenašamo v avtomobil in iz njega. »Pri pritrditvah varnostnih sedežev v avto z varnostnimi pasovi se največkrat pojavlja, da je več kot 60 odstotkov varnostnih sedežev napačno ali slabo pritrjenih, s pritrditvijo s sistemom isofix pa se ta odstotek zmanjša na manj kot 5 odstotkov. Opozorimo naj, da mora imeti vsak otroški sedež s sistemom isofix dodatno oporo v dnu avtomobila, kjer je prostor za noge potnika, da se morebitna nihanja kar najbolj ublažijo. Druga možnost je povzeta po ameriškem standardu, kjer z dodatnim pasom pritrdimo varnostni sedež v zgornjem delu, da ne zaniha,« pove Teja Oblak. Dodaja, da če uporabljate kakovosten avtosedež in ste poskrbeli, da je ta pravilno nameščen in otrok v njem pravilno pripet, potem je zelo malo možnosti za poškodbe v primeru prometne nesreče, kar potrjujeta tudi večdesetletna praksa in statistika prometnih nesreč v Slovenji, kjer zadnjih 10 let skoraj ni smrtnih žrtev pri otrocih do pet let kot potnikih v avtu, ki so v otroških sedežih.

Pogosta tema pri avtosedežih je tudi nakup rabljenega, saj se cene novih lahko gibljejo zelo različno, najdražji lahko stanejo tudi do 500 evrov. A rabljeni avtosedeži so lahko dvorezni meč, pravijo strokovnjaki, saj kupci, če jih kupijo na prostem trgu, praviloma nimajo verodostojnih informacij o zgodovini takega sedeža, po drugi strani pa se tudi materiali s časom izrabijo. »Mnogi priznani proizvajalci odsvetujejo uporabo starih in rabljenih sedežev, saj ne zagotavljajo enake stopnje varnosti za najmlajše potnike. Z leti namreč materiali, iz katerih so sedeži narejeni, izgubljajo svojo elastičnost in trdnost ter druge lastnosti, ki so ključne pri zagotovitvi vseh varnostnih standardov. Če uporabite že rabljen varnostni avtosedež, se je treba prepričati, da ni bil udeležen v avtomobilski nesreči,« pravi Sandra Kosec. Zato svetujemo pri uporabi rabljenih sedežev previdnost in predvsem dobro predhodno informiranje.