Razvoj sodobnih tehnologij napreduje z ogromnimi koraki, avtomobili pa se z njihovo pomočjo spreminjajo v potujoče pisarne ali vsaj zabavne kotičke, v katerih potniki niso prikrajšani za nič. Če so bili prvi avtoradii nekaj nezaslišanega in so kasetniki prinesli v avtomobile glasbo po našem okusu ter kompaktne plošče te glasbe v skoraj neomejenih količinah, je danes ta zabavno-poslovni dodatek presegel meje, ki so se še ne tako dolgo nazaj zdele nedosegljive. Stalna povezljivost z zunanjim svetom ter glasovni in podatkovni promet iz avtomobila in v avtomobil pa prinašajo tudi svoje pasti. Po eni strani smo zdaj absolutno dosegljivi vedno in povsod, po drugi se lahko vprašamo, kdo ima med vsemi temi količinami podatkov in zasloni sploh še čas spremljati promet okoli sebe?

Danes so torej avtomobili iz generacije v generacije opremljeni z več elektronskimi dodatki, saj se cene teh dodatkov počasi znižujejo. Tega se avtomobilska industrija seveda zelo dobro zaveda. »Le s pravim uporabniškim vmesnikom, primerno umestitvijo v vozilo in pravo velikostjo ter odzivnostjo je lahko taka naprava vozniku v pomoč. Preprosta vgradnja klasičnega tabličnega računalnika bi zagotovo negativno vplivala na varnost. Zato so sistemi v vozilih na prvi pogled precej bolj enostavni kot tablični računalniki, saj morajo biti zaradi varnosti operacijski sistemi v vozilih zelo preprosti, z velikimi ikonami in hitrim odzivom, število funkcij pa mora biti omejeno. Vsaka taka naprava tehnično omogoča tudi gledanje filmov, brskanje po spletu in podobno, a je treba to vsaj med premikanjem vozila onemogočiti. Manj je v avtomobilu torej vsekakor več, manj funkcij pomeni več varnosti. S tem pa je obenem tudi privajanje kupcev na te sisteme lažje in hitrejše,« pravi Rok Istenič z Renaulta Slovenija. Zatorej nekako velja, da sta med najpomembnejšimi funkcijami, ki zagotavljajo bolj varno in manj stresno vožnjo, na prvem mestu vsekakor prostoročno telefoniranje in navigacija, kupci pa si danes želijo predvsem enostavnih in cenovno dostopnih sistemov.

Številni ne poznajo vseh možnosti

Informacijsko-zabavni sistemi (s tujko jim pravijo tudi infotainment), ki so oziroma bodo vključeni v inteligentni modularni varnostni sistem, ki povezuje sisteme aktivne in pasivne varnosti, sisteme pomoči vozniku in sisteme komunikacije v vozilu, so vsekakor dobrodošli. Ob naprednem razvoju je seveda pričakovati, da bodo sistemi v večji vlogi skrbeli za komunikacijo in varen ter zanesljiv prenos podatkov in zahtev med varnostnimi sistemi v vozilu in voznikom. »Sistemi, ki imajo možnost glasovnega vodenja in ne odvračajo voznikove pozornosti, ne vplivajo bistveno na prometno varnost in so pomagalo vozniku,« meni Vesna Drole, vodja sektorja za odnose z javnostmi policije. Policija namreč opaža, da vozniki kljub vsem omogočenim možnostim vseh uporabnih aplikacij ne izkoristijo ali jih ne poznajo in tako še vedno kršijo predpise s telefoniranjem med vožnjo na klasičen način. »Zakonodaja vozniku prepoveduje uporabo opreme ali naprav na način, ki bi zmanjševal njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila in mu prepoveduje poslušati radio ali druge zvočne naprave s takšno glasnostjo, da je onemogočeno njegovo normalno slušno zaznavanje v cestnem prometu,« še dodaja Vesna Drole.

Eden od projektov, ki sodobno telekomunikacijsko tehnologijo izkorišča za izboljšanje varnosti v prometu, je tudi sistem eKlic. Ta lahko ob prometni nesreči samodejno pokliče na pomoč, deluje pa tako, da se ob nesreči prek mobilnega omrežja vzpostavi povezava med vozilom in centrom za sprejem klica v sili. V Sloveniji tovrstne samodejne klice sprejemajo regijski centri za obveščanje na številki 112. »Prek samodejnega klica se najprej prenesejo podatki o lokaciji vozila, pojemkih ob trku, za tem pa operater lahko vzpostavi tudi govorno povezavo s potniki v vozilu. S tem sistemom se skrajšuje odzivni čas reševalnih služb, s čimer bo mogoče zmanjšati število žrtev na cestah. Sistem je v Sloveniji začel redno delovati 1. decembra letos, s čimer je Slovenija postala prva država v EU, ki je omogočila sprejem tovrstnih klicev na območju celotne države,« pravi Bernarda Boh iz službe za odnose z javnostmi pri Telekomu Slovenije. Sicer pa bodo morala imeti vsa vozila, izdelana po 1. januarju 2018, tovarniško vgrajeno napravo za eKlic.

Novi sistemi tudi v avtošolah

A vse to ne pomaga veliko, če, kot že omenjeno, vozniki ne poznajo dobro vseh možnosti, ki jih sodobni informacijsko-zabavni sistemi v vozilih omogočajo. Veliko tega se morajo naučiti sami, a tudi v šolah vožnje se vedno bolj posvečajo ravno ravnanju s temi sistemi. Na Agenciji za varnost v prometu (AVP) se zavedajo pomena tega področja in pripravljajo prilagoditev programov teoretičnega usposabljanja kandidatov za voznike v šolah vožnje – vanje bodo vključili vsebine o varni uporabi teh sistemov. »Vendar pa je še vedno dejstvo, da se v praksi v šolah vožnje uporabe vseh teh sistemov na varen način ne morejo naučiti. To je nemogoče, ker se teh sistemov ne da uporabljati brez pogleda, ampak je treba na zaslon najprej pogledati in se ga dotakniti. Pri tem obvezno pride do odvrnitve pozornosti, zato so ti sistemi dvorezen meč. Bolj so namenjeni sopotnikom, za pridobivanje prometnih informacij, novic, oglasov in razvedrila,« pa pravi Vesna Marinko, vodja sektorja za razvoj in koordinacijo varnosti cestnega prometa pri AVP.