Na Mestni občini Ljubljana so z novim, petim parkiriščem P+R (parkiraj in se pelji z avtobusom), ki so ga ob letošnjem evropskem tednu mobilnosti odprli na Barju, očitno zadeli v polno. V dobrem mesecu je namreč na njem parkiralo dobrih 7000 vozil, kar je številka, s katero se kiti najbolj oblegano in najstarejše ljubljansko parkirišče tega tipa na Dolgem mostu, ki so ga septembra sočasno z barjanskim odprli v razširjeni različici. Parkirišči sta primerljivi tudi po velikosti, saj P+R Barje sprejme 347 osebnih vozil – od tega je 17 parkirnih mest prilagojenih za invalide –, tisto na Dolgem mostu pa po novem 371 avtomobilov. Od tega je 11 parkirnih mest za invalide, mlade družine in turistične avtobuse ter deset za avtodome.

Tudi v Stožicah vse več avtomobilov

Parkirišča P+R so eden izmed preverjenih ukrepov trajnostne mobilnosti za zmanjšanje zastojev v prometno razvitih mestih. V Ljubljani na vseh tovrstnih parkiriščih velja enak sistem: uporabnik plača celodnevno parkirnino, ki znaša 1,2 evra, s plačilom pa za tisti dan pridobi tudi pravico do dveh voženj z mestnim avtobusom. Kljub pomislekom o smiselnosti vzpostavljanja novih parkirišč P+R – predvsem po odprtju največjega tovrstnega parkirišča v centru Stožice, kjer je na voljo kar 1200 parkirnih mest – ljudje očitno čedalje bolj prepoznavajo možnost cenovno ugodnega parkiranja zunaj mestnih središč in dokaj hitrega javnega prevoza na želeno lokacijo.

V Javnem podjetju Ljubljanska parkirišča in tržnice (LPT) namreč beležijo porast števila parkiranih avtomobilov prav na vseh parkiriščih (glej tabelo). Prijelo se je tudi parkirišče P+R Ježica, ki so ga na nekdanjem parkirišču za tovornjake brez veliko vloženega denarja in pompa na hitro odprli pred enim letom. Zasedenost je polovična, kar pomeni, da na dan na njem povprečno parkira 40 vozil. »Dolgi most sicer letos beleži nekoliko manjši obisk, vendar je treba pri tem vzeti v zakup dejstvo, da poleti zaradi širitve ni obratoval. V parkirni hiši v Stožicah parkira povprečno sto vozil na dan, medtem ko je ob športnih in drugih prireditvah polno zasedena,« so povedali pri LPT, kjer verjamejo, da bo to vsakodnevna slika, ko bo v stožiškem športnem parku urejen tudi trgovski del. Menijo namreč, da bo takrat več ljudi puščalo svoja vozila v parkirni hiši in pot do delovnega mesta ali po opravkih nadaljevalo z uporabo javnega prevoza, saj naj bi ob vrnitvi v trgovskem centru opravili potrebne nakupe in si ogledali preostalo ponudbo.

Za spremembo navad je potreben čas

Najmanj obiskano je tačas parkirišče P+R Chengdujska ob križišču Chengdujske in Zaloške ceste na Fužinah, kar pri LPT pripisujejo predvsem velikemu brezplačnemu parkirišču v bližini. A tudi za to parkirišče pri LPT pričakujejo, da se bo kmalu zapolnilo. »Izkušnje kažejo, da uporabniki potrebujejo kar nekaj časa, da spremenijo svoje navade in začnejo uporabljati novo parkirišče. Tudi parkirišče na Dolgem mostu je dolgo samevalo, zdaj pa je polno zasedeno oziroma je bilo povpraševanje tolikšno, da je bila potrebna celo širitev,« razmišljajo pri LPT. Na vprašanje, ali nameravajo – poleg čakanja na spremembo navad ljudi – še kar koli narediti, da bi ljudi spodbudili k uporabi manj zasedenih parkirišč, so pri LPT odgovorili, da k večji zasedenosti pripomore tudi promocija bolj trajnostnih oblik mobilnosti, med katere sodi sistem P+R. »Spodbujanju ljudi in okolju prijaznejših oblik mobilnosti namenjamo posebno pozornost že od 2007, intenzivneje pa od leta 2012, ko je mestni svet sprejel prometno politiko Mestne občine Ljubljana. Aktivni pa smo zlasti v kampanjah, kot je Evropski teden mobilnosti, v okviru katerega je Ljubljana postala edino mesto, ki je prejelo nagrado kar dvakrat,« so povedali pri javnem podjetju.

Pri mestnem oddelku za gospodarske dejavnosti in promet pa so povedali, da namerava občina na obrobju mesta sčasoma zgraditi še sedem parkirišč P+R. Prvi bosta prišli na vrsto parkirišči v Zalogu (215 parkirnih mest) in Črnučah (617), in sicer po sprejetju podrobnega prostorskega načrta. Na vrhu prioritet naj bi bilo tudi parkirišče v Stanežičah s 550 parkirnimi mesti, ki naj bi prestreglo vozila iz Gorenjske.